Ubuntu 24.04.1 LTS | Lataa ja asenna | Tutustu yhteisöön | Blogi | Yritysten tarjoamat palvelutLiity Ubuntu Suomen seuraan muualla: Discourse, Facebook, Mastodon, Matrix, Telegram, X
Elikkäs, aion polttaa ubuntun cd:lle. Kun mä oon ladannu sen poltanko sen .ISO tiedoston suoraan levylle vai puranko sen(mulla on WinRaR ja sillä sain auki sen)?`Anteeksi jos oli ihan typerä kysymys..
Lainaus käyttäjältä: Ilona - 19.01.06 - klo:13.57Elikkäs, aion polttaa ubuntun cd:lle. Kun mä oon ladannu sen poltanko sen .ISO tiedoston suoraan levylle vai puranko sen(mulla on WinRaR ja sillä sain auki sen)?`Anteeksi jos oli ihan typerä kysymys.. Siinä .ISO-tiedostossa on koko levyn sisältö paketissa, yhdessä tiedostossa. Sitä ei pitäisi millään erillisellä ohjelmalla purkaa (vaikka sekin on mahdollista), vaan käskeä CD-poltto-ohjelmaa "kirjoittamaan levykuva" (write disc image). Useimmissa ohjelmissa tälläinen valinta löytyy jostain valikosta, vaikkakin aina koneen Windowsin mukana tulevissaa perusohjelmissa ei tällaista valintaa ole. Tietääkös joku Windowsille ilmaista (ehkä jopa avoimen lähdekoodin?) ohjelmaa joka varmuudella osaa noita levykuvia polttaa?
Kiitos paljon. Nyt eiku äitin koneelle salaa lataamaan ubuntu ja sitten poltetaan levylle.
Itse kuvittelin, että ISO tiedostojen poltto onnistuu vain Nero Express 2 ohjelmalla (uusi versio) Windowsissa
Itse kuvittelin, että ISO tiedostojen poltto onnistuu vain Nero Express 2 ohjelmalla (uusi versio) Windowsissa ja tätä käyttäen sain tehtyä ensimmäisen käynnistyvän Ubuntu käynnistys CD:ni.