Kirjoittaja Aihe: Ubuntun asentaminen vistan rinnalle.  (Luettu 4289 kertaa)

micco

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Ubuntun asentaminen vistan rinnalle.
« : 29.01.08 - klo:16.58 »
Hei. Eli olisin asentamassa ubuntu 7.10:ä tietokoneeseen jossa on jo vista, joka pitäisi säilyttää. Ilmeisesti koneen kiintolevy on jo osioitu, eli löytyy asema c: ja d:. Olisi semmoinen ongelma, että en tiedä asentuuko ubuntu asemalle d: joka on tyhjä ja jolle haluaisin ubuntun asentaa, kun valitsen ubuntun asennuksesta kohdan Ohjattu - Käytä suurinta yhtenäistä vapaata tilaa.
Sitten vielä kysyisin, että mitä asennuksen jälkeen pitää tehdä, että pääsen käsiksi tiedostoihin, jotka sijaitsevat asemalla c, vai pitäkö tämä jotenkin säätää jo asennusvaiheessa. Jos pitää niin miten?
Saatoin selittää asiani hieman epäselvästi, mutta toivottavasti joku saa tuosta jotain selvää. Kiitokset vastanneille jo etukäteen!

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Ubuntun asentaminen vistan rinnalle.
« Vastaus #1 : 29.01.08 - klo:17.50 »
Hei. Eli olisin asentamassa ubuntu 7.10:ä tietokoneeseen jossa on jo vista, joka pitäisi säilyttää. Ilmeisesti koneen kiintolevy on jo osioitu, eli löytyy asema c: ja d:.

Valitse osio itse, ja esim levyn koon mukaan valitset oikean osion. Liitoskohdaksi /, ja rasti formatoi. Kts vastaukseni Ubuntun uudelleenasennuksesta samalla alueella... Ubuntussa tyhmä automaattiasennus win- osiolta, ei voi tosiaankaan itse vaikuttaa...

Hig

micco

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Ubuntun asentaminen vistan rinnalle.
« Vastaus #2 : 29.01.08 - klo:18.11 »
Tuo levyn d: osio on täysin tyhjä vistan mukaan. Ei kyllä asennuksessa lue mitään noista sda2 tai hda2 jutuista, lukee vain tuo Ohjattu - käytä suurinta yhtenäistä vapaata tilaa.
Täytyy vain kokeilla tuota em. kohtaa, poltta ensin tosin vain kaikki tärkiät tiedostot dvd:lle.

micco

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Ubuntun asentaminen vistan rinnalle.
« Vastaus #3 : 29.01.08 - klo:18.35 »
Ok, eli nyt olen 98% varma, että tuo asentaa Ubuntun d:lle. Kiitos avusta!
Sitten vielä erittäin tyhmä kysymys: Kysyyhän tietokone sitten ubuntun asennuksen jälkeen, kumman käyttöjärjestelmän haluan käynnistää?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11474
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntun asentaminen vistan rinnalle.
« Vastaus #4 : 29.01.08 - klo:18.39 »
Kysyy, paitsi jos ei tunnista Vistaa, mikä on kuitenkin aika epätodennäköistä ja sittenkin sen saa kysymään pienellä tekstitiedoston muokkauksella.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11474
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntun asentaminen vistan rinnalle.
« Vastaus #5 : 29.01.08 - klo:19.03 »
Tomppeli kerkin ensin. Mutta laitetaan silti.

Juu, mutta en laittanut tuosta oletus hommasta. Joten viestissäsi oli uuttakin asiaa... :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

micco

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Ubuntun asentaminen vistan rinnalle.
« Vastaus #6 : 29.01.08 - klo:20.19 »
Just niin, homma sitten kusi reisille melko tehokkaasti. Ubuntu ei asentunutkaan tuolle d. asemalle, vaan jollekkin aivan ihme asemalle, jota en edes huomannut vistan valikoissa. Asennuksen ollessa meneilläin 62% kohdalla sain ilmoituksen että levy jolle ubuntua asennetaan on 100% täynnä. Tämän jälkeen asennus keskeytyi. Käynnistin sitten koneen uudelleen, MUTTA kone ei enää käynnistä windowssia, vaan haluaa väkisin bootata cd:ltä. Mikäs nyt neuvoksi? Pystyykö tilanteen jotenkin pelastamaan BIOS:in kautta, vai pitääkö konje viedä hultoon? ???

micco

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Ubuntun asentaminen vistan rinnalle.
« Vastaus #7 : 29.01.08 - klo:20.45 »
asemassa ei ole cd:tä, mutta kone haluaa silti bootata cd:n kautta.

micco

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Ubuntun asentaminen vistan rinnalle.
« Vastaus #8 : 29.01.08 - klo:21.23 »
Joo löysin tuon tietokoneen mukana tulleen palautus levyn, mutta sitten pitäisi asentaa kaikki ajurit yms. uudelleen, enkä minä todellakaan ole mikään tietokonenero, eli taitaa olla paren kiikuttaa kone huoltoon. Kiitos kuitenkin kaikille vastanneille.

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntun asentaminen vistan rinnalle.
« Vastaus #9 : 29.01.08 - klo:21.29 »
eli taitaa olla paren kiikuttaa kone huoltoon. Kiitos kuitenkin kaikille vastanneille.
Jeps. Ja unohda Linux/Ubuntu. Käytä järjestelmää, jonka kanssa tulet toimeen.

micco

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Ubuntun asentaminen vistan rinnalle.
« Vastaus #10 : 29.01.08 - klo:21.41 »
En aijo unohtaa ubuntua, sillä tämä toimii paljon nopeammin ja on muutenkin mukavampi käyttää kuin vista, joka on yksi surkeimmista käyttöjärjestelmä jota olen käyttänyt. Sitäpaitsi kyllähän tämän ubuntun käytön oppii aivan varmasti jos on halua hieman oppia uutta.

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Ubuntun asentaminen vistan rinnalle.
« Vastaus #11 : 29.01.08 - klo:21.44 »
Just niin, homma sitten kusi reisille melko tehokkaasti. Ubuntu ei asentunutkaan tuolle d. asemalle, vaan jollekkin aivan ihme asemalle, jota en edes huomannut vistan valikoissa.

Minä kyllä sanoin, että älä käytä sitä automaattiasennusta. Siinä käy helposti juuri noin. Ubuntussa tuo on syvältä!

Hig

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Ubuntun asentaminen vistan rinnalle.
« Vastaus #12 : 29.01.08 - klo:23.26 »
Tuo Osioi itse vaihtoehtokin sisältää riskin siitä ettei käyttäjä tiedä mitä milläkin osiolla on.

Näin on, Ubuntunkin osiointisovellus on syvältä, on niitä parempiakin. Totuus nyt on vaan niin, että liitoskohdat, homet, rootit ja ext:t ovat suurelle osalle porukoita täyttä hebreaa...

Hig

 

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Ubuntun asentaminen vistan rinnalle.
« Vastaus #13 : 29.01.08 - klo:23.32 »
Just niin, homma sitten kusi reisille melko tehokkaasti. Ubuntu ei asentunutkaan tuolle d. asemalle, vaan jollekkin aivan ihme asemalle, jota en edes huomannut vistan valikoissa.

Niin ja seuraavalla kerralla, jos Win- osiota pienennetään, pitäää ensin se Defrag ajaa, muuten saattaa winukka tiltata...

Nimimerkillä itse kokenut. Noh, näin sain tekosyyn ajaa koko windows bittiavaruuteen...

Hig



Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11474
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntun asentaminen vistan rinnalle.
« Vastaus #14 : 30.01.08 - klo:17.11 »
Just niin, homma sitten kusi reisille melko tehokkaasti. Ubuntu ei asentunutkaan tuolle d. asemalle, vaan jollekkin aivan ihme asemalle, jota en edes huomannut vistan valikoissa.

Niin ja seuraavalla kerralla, jos Win- osiota pienennetään, pitäää ensin se Defrag ajaa, muuten saattaa winukka tiltata...

Nimimerkillä itse kokenut. Noh, näin sain tekosyyn ajaa koko windows bittiavaruuteen...

Hig

Heh... Kuulostaa ihan siltä mitä itse tein melkein vuosi sitten... ::)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Hexa_Desimaali

  • Vieras
Vs: Ubuntun asentaminen vistan rinnalle.
« Vastaus #15 : 02.02.08 - klo:10.10 »
Just niin, homma sitten kusi reisille melko tehokkaasti. Ubuntu ei asentunutkaan tuolle d. asemalle, vaan jollekkin aivan ihme asemalle, jota en edes huomannut vistan valikoissa. Asennuksen ollessa meneilläin 62% kohdalla sain ilmoituksen että levy jolle ubuntua asennetaan on 100% täynnä. Tämän jälkeen asennus keskeytyi. Käynnistin sitten koneen uudelleen, MUTTA kone ei enää käynnistä windowssia, vaan haluaa väkisin bootata cd:ltä. Mikäs nyt neuvoksi? Pystyykö tilanteen jotenkin pelastamaan BIOS:in kautta, vai pitääkö konje viedä hultoon? ???

Mahdollinen selitys: Minulla on HP:n kannettavassa esiasennettu Vista, jonka asennusohjelma teki levylle kaksi Vistan palautusosiota. Toisen nimi on HP_RECOVERY ja koko 8,79 GiB. Toisen nimi on OS_TOOLS, koko 1,55 GiB. Näiden väleissä on hieman vapaata tilaa. Ettei asennus vain olisi koettanut tunkea Ubuntua näihin vapaisiin tiloihin? Mielenkiintoista on, että koneen mukana ei tullut minkäänlaista asennuslevyä. Jos levy hajoaa, Vista on mennyttä, mikä ei välttämättä ole suuri menetys.

Jos näet Vistassa aseman (siis A,B,C,D,...), se tarkoittaa käytännössä levyosiota, jolla on Microsoftin NTFS-tiedostojärjestelmä. Näihin ei pidä asentaa Ubuntua, vaan sinun pitää joko poistaa tiedostojärjestelmä ja tehdä tilalle ext-tiedostojärjestelmä tai pienentää NTFS-tiedostojärjestelmän sisältäviä osioita niin, että levylle jää tilaa osiolle, johon voit tehdä ext-tiedostojärjestelmän. Nämä operaatiot pitää tehdä käsin. 

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Ubuntun asentaminen vistan rinnalle.
« Vastaus #16 : 02.02.08 - klo:10.33 »
Mahdollinen selitys: Minulla on HP:n kannettavassa esiasennettu Vista, jonka asennusohjelma teki levylle kaksi Vistan palautusosiota. Toisen nimi on HP_RECOVERY ja koko 8,79 GiB. Toisen nimi on OS_TOOLS, koko 1,55 GiB. Näiden väleissä on hieman vapaata tilaa. Ettei asennus vain olisi koettanut tunkea Ubuntua näihin vapaisiin tiloihin?

Tämä se on miksi Ubuntun automaattiasennus on per*****ä. Yritetty yksinkeirtaistaa,sotketaan ensiasentaja lopullisesti...

Hig