Kirjoittaja Aihe: Ubuntun uudelleenasennus  (Luettu 2828 kertaa)

Ybynty

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntun uudelleenasennus
« : 29.01.08 - klo:16.01 »
Moi! Pitäs asentaa toi Ubuntu uudelleen, kun se on vähän sekaisin omien sähläyksien vuoksi. Ois vähän kysymyksiä, etten vahingossa esim. poista Windowsia.

1. Miten Ubuntun uudelleenasennus onnistuu helpoiten? Poistanko sen osiot Windowsin levynhallinnassa tai Gpartedilla, vai voiko Ubuntun/Kubuntun asennuksen aikana      asentaa sen vanhan päälle, jolloin vanha asennus tuhoutuu ja jos voi niin miten?

2. Miten poistan Ubuntun grub-käynnistysvalikosta (siinä tapauksessa, että asennan Kubuntun)? Olen kuullut, että jos alustan osion, johon Linux on asennettu, niin koko 
    kone ei enää käynnisty, koska grub on siellä ja pitää tehdä jotain Windowsin cd:llä, että saa koneen taas käynnistymään?

PS: Ei sitten näitä "miksi asennat uudelleen", "ihan turhaa"-kommentteja.

Daneli

• Käyttäjä
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Ubuntun uudelleenasennus
« Vastaus #1 : 29.01.08 - klo:16.11 »

1. Miten Ubuntun uudelleenasennus onnistuu helpoiten? Poistanko sen osiot Windowsin levynhallinnassa tai Gpartedilla, vai voiko Ubuntun/Kubuntun asennuksen aikana      asentaa sen vanhan päälle, jolloin vanha asennus tuhoutuu ja jos voi niin miten?

Asenna windossiin ext (linux reader example) ajuri ja kopioi tärkeät sitten windosin puolelle turvaan.
Tämän jälkeen poista windowsilla kaikki linux osiot.

2. Miten poistan Ubuntun grub-käynnistysvalikosta (siinä tapauksessa, että asennan Kubuntun)? Olen kuullut, että jos alustan osion, johon Linux on asennettu, niin koko
    kone ei enää käynnisty, koska grub on siellä ja pitää tehdä jotain Windowsin cd:llä, että saa koneen taas käynnistymään?

Tämän jälkeen laita kubuntun live-cd asennus levy sisään ja boottaa sillä ja asenna (K)ubuntu käyttäen levyn tyhjää tilaa, asennus levy ajattelee tämän jälkeen kätevästi itse.

Vaihtoehto 2: Jos sinulla on ylinmääräisiä partitioita levyllä voit asentaa kubuntun sinne ja hakea asennuksessa tilisi toiselta asemalta.

MikkoJP

• Käyttäjä
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
« Vastaus #2 : 29.01.08 - klo:16.38 »
Ei tarvitse poistaa osioita erikseen. Asentaessa valitset Levytilan valmistelu kohdassa, Osioi itse. Sitten poistat osion jolla Ubuntun juuriosio on ja teet tähän vapaaseen tilaan uuden osion ext3 ja liitospiste /

Ei tarvii poistaa edes tässä vaiheessa. Buuttaa asennusrompulta, osioi itse, valitsee /-partition samaksi kuin edellisessä yrityksessä, merkkaa formatoitavaksi ennen asennusta. Asentaa siis suoraan vanhan asennuksen päälle.

Ks. kuva -> http://wiki.ubuntu-fi.org/Osiointi

Lainaus
Asenna windossiin ext (linux reader example) ajuri ja kopioi tärkeät sitten windosin puolelle turvaan.

Mieluummin ulkoiselle kovalevylle / USB-muistille, sillä asennettaessa ja partitioita muokattaessa voi tuhota vahingossa myös wintoosan.
« Viimeksi muokattu: 29.01.08 - klo:16.46 kirjoittanut MikkoJP »

Ybynty

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 29.01.08 - klo:17.04 »
Lainaus
Jos sinulla on erillinen home-osio, niin sille teet ainoastaan liitospisteen /home muuten osioon ei kosketa jos aiot säilyttää tietosi ja asetuksesi.

Mikä home-osio? Haluan nimenomaan, että kaikki Ubuntun vanhat tiedot ja asetukset ym. häviävät ja että kaikki alkaa puhtaalta pöydältä.

Lainaus
Ei tarvii poistaa edes tässä vaiheessa. Buuttaa asennusrompulta, osioi itse, valitsee /-partition samaksi kuin edellisessä yrityksessä, merkkaa formatoitavaksi ennen asennusta. Asentaa siis suoraan vanhan asennuksen päälle.

Häviääkö tuossa varmasti kaikki Ubuntun vanhat tiedot, asetukset ym? Eli alkaako kaikki puhtaalta pöydältä? Se nimittäin ois tarkotus tässä.

Sori, jos kysymykset on teidän mielestä tyhmiä, mutta olen vielä aika aloittelija Linuxin saralla.
« Viimeksi muokattu: 29.01.08 - klo:17.06 kirjoittanut Ybynty »

MikkoJP

• Käyttäjä
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
« Vastaus #4 : 29.01.08 - klo:17.21 »

Lainaus

Häviääkö tuossa varmasti kaikki Ubuntun vanhat tiedot, asetukset ym? Eli alkaako kaikki puhtaalta pöydältä? Se nimittäin ois tarkotus tässä.

Jos pistät rastin ruutuun "formatoi" (tms) niin häviää.

Higgins

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 29.01.08 - klo:17.45 »
Mikä home-osio? Haluan nimenomaan, että kaikki Ubuntun vanhat tiedot ja asetukset ym. häviävät ja että kaikki alkaa puhtaalta pöydältä.

Home- osiota ei Ubuntuasennus automaattisesti tee. Se tekee automaattiasennuksella sinne root eli / -osion sisään sen hometiedoston, kuten oletettavasti sinullakin on?

Eli: Osiointikohdassa:
1. Valitset osioi itse.
2. Seuraavaksi tulee sinun koneesi levyosiot näkyviin.
3. Älä koske NTFS- tai FAT32- osioihin, siellä se Windows on.
4. Samoin swap- osioon ei tarvitse kajota, Ubuntu löytää sen kyllä. Sen pitäisi olla vähintään tuplat käyttömuistisi määrästä.
5. Jos sinulle jää em. jälkeen vain 1 EXT- tai Reisenf- osio, sinulla ei ole sitä erillistä homea ollutkaan. Siinä tapauksessa en suosittele sitä laitettavaksikaan. Jos siellä se /home on, on se jätettävä formatoimatta.
6. Sille osiolle, mille Ubuntu tulee, on valikosta valittava liitoskohdaksi(mount point) /, joka tarkoittaa juuri- eli rootosiota. Ja tämä 
osio on myös formatoitava tuohon EXT-3- muotoon. Muistaakseni raksilla. Tällöin Ubuntu asentuu puhtaalle pöydälle.
7. muista myös tarkistaa, että Grub tulee asennettua MBR:n. Näin oletuksena.

Ja vinkkinä: aina ennen ja jälkeen muutosten olen (terminaalissa) sudo gedit /boot/grub/menu.lst > kopioinut tiedot ja lähettänyt itselleni sähköpostin varmuuskopioksi. Varsinkin kun eri distroja asentelee, on niillä paha tapa hukata Grubista muita...

Higg

fman

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 29.01.08 - klo:20.25 »
Itse tein niin, että siirryin Feistystä Gutsyyn samalla. Buuttasin koneen käynnistys-rompulla (7.10 Gutsy). Formatoin sieltä käsin osion, jolla Feisty oli (osion nimeä en muista). Tämän jälkeen käynnistin koneen uudelleen samalta rompulla (varmuuden vuoksi, ei ehkä tarvitse tehdä) ja tein Gutsy-asennuksen. Kaikki meni ilman minkäänlaisia ongelmia. 

Ilokaasu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 29.01.08 - klo:21.55 »
Tulevaisuudessa kun kokemusta karttuu ja haluat esim asentaa vain toisen järjestelmän, mutta et tyhjentää kotikansiotasi, voit tehdä oman osion Homelle. Esim asennuksen aikana määritetään vaikkapa 20gt ja valitaan liitospisteeksi /home ja tämän lisäksi vaikka toinen 20g joka tulee juurelle(rootille) jonka tunnus on " / ".

Näin voit seuraavalla kerralla esimerkiksi tyhjentää muut osiot mutta jättää /home osion täyteen sitä tavaraa minkä haluat säilyttää.