Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ja ulkoinen kovalevy  (Luettu 3268 kertaa)

i2k

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Ubuntu ja ulkoinen kovalevy
« : 28.01.08 - klo:22.18 »
Terve vaan kaikille,

asensin tuossa viikonloppuna Ubuntun läppärilleni ja tykästyin tähän varsin paljon. Todennäköisesti tulen tätä jatkossa käyttämään, XP saa jäädä historiaan... Vaikka pidänkin itseäni melko kokeneena koneenkäyttäjänä, niin Linux itselleni on vielä ihan uusi juttu. Siispä joitain kysymyksiä hiipi mieleeni, ensimmäinen koskee tiedostojärjestelmiä. Linux käyttää ilmeisesti jotain EXT3-järjestelmää. Minulla on ulkoinen kovalevy (Iomega desktop hard drive 320GB), joka tuntuisi pelittää hyvin ubuntun kanssa. Kovalevyn tiedostojärjestelmä on kuitenkin Fat32. Voisiko joku kertoa minulle, kannattaisiko minun alustaa tuo kovalevy ja vaihtaa se ext3-tiedostojärjestelmään? Ja jos kannattaa, niin voisiko joku kertoa vielä lyhyesti syyn tai antaa jonkun linkin mistä asiaan voisi perehtyä.

Kiitos vastauksista jo näin etukäteen.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja ulkoinen kovalevy
« Vastaus #1 : 28.01.08 - klo:22.44 »
Itse antaisin ulkoisen olla siinä muodossa kuin mitä se on. Ext3 on toki hyvä, mutta kavereidesi Windowsit eivät osaa sitä lukea  ;D

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11477
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu ja ulkoinen kovalevy
« Vastaus #2 : 29.01.08 - klo:18.52 »
Juu siis siinä Fat32:ssa ei oikeastaan ole muuta vikaa kuin, että se voi fragmentoitua eli tiedostot pirstoutuvat palasiksi ja se hidastuu. Sen voi kyllä korjata eheyttämällä, mutta siinä menee pitkään. Ext3:lla ei (kai ::)) tätä ongelmaa pitäisi olla. Kuulemma tuo Fat32 on myös herkempi sekoamaan, vaikka itselläni niin ei ole käynyt. En halua pelotella, mutta kerroin vain mitä tiedän/olen kuullut... ;D :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntu ja ulkoinen kovalevy
« Vastaus #3 : 29.01.08 - klo:19.05 »
Minulla on ulkoinen kovalevy (Iomega desktop hard drive 320GB), joka tuntuisi pelittää hyvin ubuntun kanssa. Kovalevyn tiedostojärjestelmä on kuitenkin Fat32. Voisiko joku kertoa minulle, kannattaisiko minun alustaa tuo kovalevy ja vaihtaa se ext3-tiedostojärjestelmään?
Fat32 on yhteensopivin Windows-järjestelmä (tosin surkea tiedostojärjestelmä). Koska 320Gt on aika iso siivu, voi sen ihan turvallisesti jakaa osiin sopivilla työkaluilla (poistamatta osioilla olevaa dataa - kunhan tila riittää ja varmuuskopiot ovat ajantasalla). Kaupallinen Parition Magic tai vapaat parted-softat (qtparted/gparted) osaisivat hoitaa homman.
USB-väyläisen Lacien 250Gt ole jakanut eri osioiksi, joilla on vfat (fat32) ja ext3 -osiot. Lisäksi voisi toki olla oma osionsa NTFS-osiolle, jos käytössä on W2K/XP tai Vista.

i2k

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja ulkoinen kovalevy
« Vastaus #4 : 06.02.08 - klo:18.57 »
Okei kiitos kaikille vastanneille, näistä tiedoista oli paljon apua!

Padre

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja ulkoinen kovalevy
« Vastaus #5 : 08.02.08 - klo:13.26 »
Itse antaisin ulkoisen olla siinä muodossa kuin mitä se on. Ext3 on toki hyvä, mutta kavereidesi Windowsit eivät osaa sitä lukea  ;D

Tuolta löytyy palikka jolla saa kyllä ext2 ja ext3 osiot näkymään winshitissä. Kehuvat että kirjoituskin onnistuu, sitä en ole testannut(uskaltanut) mutta luku kyllä pelaa.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11477
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu ja ulkoinen kovalevy
« Vastaus #6 : 08.02.08 - klo:16.33 »
Itse antaisin ulkoisen olla siinä muodossa kuin mitä se on. Ext3 on toki hyvä, mutta kavereidesi Windowsit eivät osaa sitä lukea  ;D

Tuolta löytyy palikka jolla saa kyllä ext2 ja ext3 osiot näkymään winshitissä. Kehuvat että kirjoituskin onnistuu, sitä en ole testannut(uskaltanut) mutta luku kyllä pelaa.

No siltikään kavereiden Windowsit sitä tuskin osaavat lukea... :D
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja ulkoinen kovalevy
« Vastaus #7 : 08.02.08 - klo:16.50 »
No siltikään kavereiden Windowsit sitä tuskin osaavat lukea... :D

Niin. Itse olen ajatellut että ulkoisten kovalevyjen paras puoli on siinä, että se voidaan tuupata milloin vaan eri koneisiin ja käyttää helposti tiedostoja eri käyttöjärjestelmissä. Mulla kaikki työtiedostot on sisäisellä kovalevyllä, ja ulkoisella vain varmuuskopioita ja multimediaa sun muuta ei niin kovin tarpeellista.