Kirjoittaja Aihe: Mikä on minimi kokoonpano FullHD kuvan pyöritykseen?  (Luettu 3839 kertaa)

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Eli koko kysymys nyt olikin jo otsikossa, mutta tarkennetaan...

eli mikä näytönohjain pitää olla vähintään? ja etenkin riittääkö intelin integroiduissa potku 1080p kuvan pyöritykseen?
ja tietysti mikä nvidian riittää? Yhtenä vaihtoehtona on mielessä MSI P6NGM-FD NVIDIA GeForce 7100 mATX-emolevy eli riitäisikö tuossa potku?
Ajatuksena olisi kasata All intel tai intel/nvidian kone halvalla media käyttöön. asuksen barebone runko olisi toinen vaihtoehto tällä hetkellä siinä olisi kaikki inteliä (mallia en nyt tähän hätään löytänyt)

Oikeestaan eniten kiinnostaa juuri se riittääkö Intelin ohjaimissa potku? Tahtoisin että kone toimisi lähes kokonaan vapailla ajureilla, jotta ei tarvitsisi tapella turhaan minkään kanssa.

voihan sitä suositella minimi prossuakin, mutta se on aika helppo päivittää jälkikäteenkin toisin kuin integroitu näyttis. olen ajatellut core 2 duo malleja alustavasti.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Mikä on minimi kokoonpano FullHD kuvan pyöritykseen?
« Vastaus #1 : 26.01.08 - klo:15.58 »
Kokelin ladata GranTurismo 5 HD trailerin tuolle pöytäkoneelle ja ihan sulavasti pyöri, mutta prossutehot kummallekin ytimelle pyörii välillä n.50% paikkella vilkkaimissa kohdissa (huomion arvoista myös, että äänet ei kuulu ainakaan tuolla klipillä jostain syystä. Pitää tutkia). Tiedostopätkä on tarkalleen nimeltä gt5_trailer.mov

Voin kokeilla illalla ubuntussa pyöräyttää myös tuota videota jos kiinnostaa. Toinen klippi on valumassa koneelle, mutta nyt en kerkeä enempää. Piti kokeilla tätä jo ajat sitten, mutta tuli ostettua ps3 ja sillä pyöritellyt Full HD:t.
« Viimeksi muokattu: 28.01.08 - klo:18.21 kirjoittanut qwertyy »

peqeqeeq

  • Vieras
Vs: Mikä on minimi kokoonpano FullHD kuvan pyöritykseen?
« Vastaus #2 : 27.01.08 - klo:23.58 »
No prosessoriksi ainakin vähintään E6750, mitä olen lueskellut niin totaki joutuu ylikellottaan joissaki pätkissä (windows käytössä).
Itselläni on E6550 ja tehot loppuu kesken rakeisissa toimintakohtauksissa.
Linux puolella en ole päässyt testaamaan kunnolla kun näyttiksen ajurit suoraan sanottuna täyttä paskaa (toistaiseksi).
Melkein järkevintä olisi hommata jokin quad core esim. Q6600.
Näin ainakin itse tekisin jos voisin perua ostamani E6550 :D

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Mikä on minimi kokoonpano FullHD kuvan pyöritykseen?
« Vastaus #3 : 28.01.08 - klo:14.59 »
No prosessoriksi ainakin vähintään E6750, mitä olen lueskellut niin totaki joutuu ylikellottaan joissaki pätkissä (windows käytössä).
Itselläni on E6550 ja tehot loppuu kesken rakeisissa toimintakohtauksissa.
Linux puolella en ole päässyt testaamaan kunnolla kun näyttiksen ajurit suoraan sanottuna täyttä paskaa (toistaiseksi).
Melkein järkevintä olisi hommata jokin quad core esim. Q6600.
Näin ainakin itse tekisin jos voisin perua ostamani E6550 :D


no tuota... Tuo q6600 veisi melkein koko pudjetin, joten jos ei oikeasti heikoimmilla tehoilla pyöri niin saa olla pyörimättä... (jos sitä nyt ei jostain saa sit halvalla. äkkiä katsottuna n.240e)
En siis ole kasaamassa mitään älytöntä pelikonetta vaan edullista mediaPC:tä ja sitäkin ihan harrastuksen vuoksi...


UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Mikä on minimi kokoonpano FullHD kuvan pyöritykseen?
« Vastaus #4 : 28.01.08 - klo:15.52 »
Ei tuo 1080p mitään huippu prosessoria tarvitse, jos moni pätkä jaksaa AMD:n 4200+ X2 (64 bit asennus) pyöriä lähes yhdelläkin ytimellä. 
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

peqeqeeq

  • Vieras
Vs: Mikä on minimi kokoonpano FullHD kuvan pyöritykseen?
« Vastaus #5 : 28.01.08 - klo:16.51 »
Puhuin sitten lähinnä x264 pakatuista... muut pyörii paljon helpommin.

Onhan sitten kaikkia säädöksiä kuten deblockauksen skippaaminen jotka vähentää prossun rasitusta, mutta en suosittele...

Jos saatte kaikki x264 1080p pyörimään sulavasti ilman suurempia sijoituksia ja rautakiihdytyksiä niin siinä vaiheessa nostan hattua ja kysyn miten onnistuitte :D
« Viimeksi muokattu: 28.01.08 - klo:17.10 kirjoittanut peqeqeeq »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mikä on minimi kokoonpano FullHD kuvan pyöritykseen?
« Vastaus #6 : 28.01.08 - klo:17.21 »
Mikä wirus torjunta windorkassa? Etkös sinä sillä sanonut niitä katsovasi? Tai no ei kai se muuta kuin muistia pahemmin syö, mutta kuitenkin... En minä usko, että sen katsomiseen supertietokonetta tarvitaan jos se semmoisella edes onnistuisi... Tai no kyllähän se varmaan onnistuisi, mutta kuitenkin...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

peqeqeeq

  • Vieras
Vs: Mikä on minimi kokoonpano FullHD kuvan pyöritykseen?
« Vastaus #7 : 28.01.08 - klo:17.27 »
No olen kokeillut ilman ja kanssa eikä ole siitä kiinni. Ja hidastumista esiintyy vain joissakin vaativimmissa kohdissa.
Tiedän kuitenkin jonkin verran kun olen tästä asiasta kirjoittamassa ja tekemässä opinnäytetyötä.

Voin toki kaivaa esiin jonkin prossulta paljon vaativan testipätkän esiin jossain vaiheessa kunhan sellainen tulee taas vastaan.

E: niin joo ja mulla 2gt ram joten ei pitäsi olla pullonkaula sekään. Videon purkamiseen kokeillut ffdshow, coreavc ja Cyberlinkin H264 directshow filtteriä/kodekkia (taitaa olla kaikki harkitsemisen arvoiset).
« Viimeksi muokattu: 28.01.08 - klo:17.39 kirjoittanut peqeqeeq »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Mikä on minimi kokoonpano FullHD kuvan pyöritykseen?
« Vastaus #8 : 28.01.08 - klo:18.20 »
Tarkennusta Ubuntun puolella pyörittämisestä. Arvot on nykäisty vain nopeasti mitä klipin ominaisuuksista pikaisesti löytyy

Jos kokeilen esim. Täältä löytyvää 1080p klippiä
1920 x 1080
AAC 5.1 (libfaad)
48000 Hz

Alkaa pätkimään jo sen verran ikävästi, että ei ole mikään miellyttävä katsoa ja prossuteho hyppii ytimienvälillä karkeasti välillä 30%-100%

Mutta esim tuo GT5 traileri gt5_trailer.mov
1920 x 1080
Linear PCM
48000 Hz
1536 kbps

Toimii ihan ok, samoin klippi nimeltään TheGreatestGame_HD_AVC.mp4
1920 x 1080
AAC 2.0 (libfaad)
24000 Hz

En tiedä sitten löytyisikö paremmin toimivia ohjelmia, jotka jakaisi kuorman paremmin ytimien välillä. Tosin ei niin hirveästi kyllä kiinnosta, mutta näin pikaisesti kokeiltuna omalla koneella jos jotain muuta asia askarruttaa.

peqeqeeq

  • Vieras
Vs: Mikä on minimi kokoonpano FullHD kuvan pyöritykseen?
« Vastaus #9 : 28.01.08 - klo:18.45 »
Kokeilin tota Resident Evil trailerii...

Gstreamerillä ainakin huono tuki dual core (meni mulla toinen core 100%), ja vlc muuten vaan huono...
Käyttäkää mplayer, siis pelkästään tuolla komennolla.
Kokeilin mplayerilläki tota resi klippii mut ku eka zombi (tai no joku örkki kumminki :D ei keriinny ottaan selvää) tuli ruutuun nii tiles, muuten prossun käyttö MAKSIMISSAAN siinä 50% hujakoilla.
Eli ei paha. Niin ja kokeilin nimenomaan ubuntussa.
Ja kokeilkaa ilman 3D-työpöytää.

Prosessorina kyseessä siis E6550.

Edit: emämoka, sen lataus oli mennyt pilalle ja klippi toimiva kun latasin uusiksi.
« Viimeksi muokattu: 28.01.08 - klo:22.06 kirjoittanut peqeqeeq »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Mikä on minimi kokoonpano FullHD kuvan pyöritykseen?
« Vastaus #10 : 28.01.08 - klo:19.13 »
Unohtui mainita, että kokeilin Compiz siis päällä (+vähän jotain normitauhkaa) ja tuolla Ubuntun vakio videotoistimella (Totem?). Tosin sen verran kiinnostaa vielä asia, että jossain välissä taidan kokeilla toistoa vielä xp:ssä tuolla pätkivällä klipillä.

peqeqeeq

  • Vieras
Vs: Mikä on minimi kokoonpano FullHD kuvan pyöritykseen?
« Vastaus #11 : 28.01.08 - klo:19.21 »
 Joo toi totem käyttää just sitä gstreamer... ainaki vakiona, kyl sen xinelki saa toimiin jos haluu mut seki mun mielestä huono :D

Suosittelen mplayer, sillä parhaita tuloksia.

E: Kokeilisin kanssa XP mutta kun ei GRUB löydä NT Loaderii enää :/ tiä sit mikä on, toimi kyl eilen viel... ja btw on vanhemman ffdshow kanssa surkeempi tuki moniytimisille prossuille joten tulokset ei oo välttämättä ihan verrannollisia.

E2:


Joo tollasta käyrää näytti tulevan mplayeril...
Mun näyttis ei tue sitten minkäänlaisia videokuvakiihdytyksiä linuxissa vielä joten eipä tuo varmaan paljo suuntaa anna...
Elikkä toi periaattees pyörii pelkän prossun voimilla

Kyl pyörii paremmin XP:n puolella, jakautuu kuorma tasaisemmin. Saattaapi kuitenkin olla, että vanhat versiot kodekeista ubuntussa.
« Viimeksi muokattu: 28.01.08 - klo:22.13 kirjoittanut peqeqeeq »