(fossiilin) olis pitänyt jo ymmärtää että rpm-paketit ei oo tarkoitettu (K)Ubuntuille, Debianille, jne, vaan
ne on tarkoitettu Redhat:lle, Fedoralle, (Open)Suselle, Mandrivalle, etc.
...
YLEäkään voi velvoittaa itse tekemään asennuspaketteja eri/kaikille ohjelmistovalmistajien tuotteille.
Tiedän ja osaan asioita jonkin verran. Kirjoittaessani ajattelin aloittelevaa mikroilijaa. Aika usein heitä näilläkin sivuilla piipahtaa. Kuvittelin ukin, joka kuultuaan tai luettuaan linuxista ja erityisesti Ubuntusta olisi innostunut sen asentamaan. Alkuun tuntuu toimivan erinomaisesti, mutta sitten 6 vuotiaan pojantyttären äiti (miniä) soittaa ja valittaa, ettei tytär pääse selaimella Ylen lapsille tarkoitetuille sivuille tai ainakaan sivut eivät toimi. Ukki ensin ihmettelee, miten meidän valtiollisen tiedoitus- ja valistuslaitoksemme
Yleisradion sivut muka ovat vaikeasti tavoitettavissa. Onko se todella mahdollista. Pääjohtajakin on niin nuorekkaan ja fiksun näköinen
Itse asiassa minulle todella soitettiin kuten edellä kuvasin, mutta minä en ihmetellyt, koska olen jo oppinut paljon sekä Ylestä että linuxista. Kerran kävin pienen kurssin radionavustajaksi. Erityisesti painotettiin:"Tehkää ohjelma niin että Pihtiputaan mummokin sen kuulee ja ymmärtää". Kuvitellaan sitten mummo vaihteeksi Peräseinäjoelta, joka on asentamalla Ubuntun tullut sen vastuuhenkilöksi (jota täällä perhemikroillekin on tuputettu). Hänen on silloin voitava ymmärtää neuvot, joita lastenlapsen surffailuun tarvitaan.
Ylen sivuilla on ohjeet
selaimessasi tulee olla JavaScript kytkettynä päälle ja siinä tulee olla asennettuna Flash 8 -soitin, jonka saat ladattua ilmaiseksi täältä.
Miksi ei ole lisätty lausetta:"Jos koneessasi on linux (esimerkiksi Ubuntu), kysy ohjeet nettisivuilta (esim.
http://forum.ubuntu-fi.org/). Sitten Peräseinäjoen mummeli aikansa ihmeteltyään saisi kokoon elämänsä ensimmäisen foorumikysymyksen. Ja siihen ehkä vastauksen "Etsi Googlella ..."