GF8800gt näytönohjaimen ajuriasennusItselläni on Leadtek Winfast 8800gt 512mb näytönohjain. Tällä hetkellä kyseiselle kortille ei kuitenkaan löydy rajoitettuja ajureita, vaan ne pitää asentaa manuaalisesti. Tässä ohjeet niiden asentamiseen. Tässä alkuperäiset ohjeet:
http://www.robdian.co.uk/content/view/56/ , mutta englanniksi. Olen lisännyt oppaaseen kohdat, jota itse tarvitsin ajureiden asennuksessa. Käytän Ubuntu Gutsy Gibbonia (7.10), mutta luulen että ohjeet pätevät myös muissa versioissa, en ole kuitenkaan aivan varma. Nämä ohjeet (voivat) päteä myös muissa 8000-sarjan korteissa. Tuossa alkuperäisessä oppaassa käytettiin 8600GT-korttia
1. Ota selvää minkä bittinen järjestelmäsi on, saat sen selville, kun komennat päätteessä:
uname -m
2. Lataa omaan järjestelmääsi sopivat ajurit täältä:
http://www.nvidia.com/object/unix.html3. Tallenna kyseinen ajuri-paketti työpöydälle.
4. Komenna terminaalissa seuraavat rivit:
sudo apt-get install linux-headers-`uname -r` build-essential gcc gcc-3.4 xserver-xorg-dev
sudo apt-get --purge remove nvidia-glx nvidia-settings nvidia-kernel-common linux-restricted-modules*
sudo rm /etc/init.d/nvidia-*
Jos järjestelmä pyytää sinua pistämään asennus-levykkeen sisälle, komenna päätteessä:
sudo nano -w /etc/apt/sources.list
Ja poista sieltä CD:seen liittyvät rivit, minulla rivit olivat ylimmäisiä. Tallenna sources.list painamalla CTRL+X, sitten Y ja enter.
5. Otetaan xorg.conf talteen.
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup
6. Paina yhtäaikaa CTRL+ALT+F6 ja kirjaudu käyttäjällesi.
7. Komenna sen jälkeen sinne:
sudo /etc/init.d/gdm stop
cd Työpöytä
sudo sh NV
(ÄLÄ PAINA ENTERIÄ, VAAN TAB-NÄPPÄINTÄ KOMENTAAKSESI VIIMEISIMMÄN RIVIN!)
8. Kun ajurit on asennettu, komenna:
sudo /etc/init.d/gdm start
ja painele CTRL+ALT+F7 yhtäaikaa.
9. Pääset graafiseen tilaan. (luultavasti.)
10. Tarkista 3D-toimivuus komentamalla päätteessä:
glxinfo | grep "direct rendering"
Päätteen pitäisi vastata "Yes."
11. Sen jälkeen paina ALT+F2 ja kirjoita sinne:
sudo nvidia-xconfig
Näin itse sain ajurit toimimaan, en voi taata, että nämä ohjeet pätevät sinulla. Toivottavasti toimi ja ajurisi toimivat nyt.