Kirjoittaja Aihe: LaTeX  (Luettu 6640 kertaa)

juhai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
LaTeX
« : 17.01.06 - klo:01.07 »
Moi

Olisikohan tällä palstalla tietoa aiheesta? Haluaisin saada Ubuntuuni LaTeXin, mieluiten pakettina editori+kääntäjä+dvi-wieweri. Onko Ubuntuun saatavilla tämmöistä? Onko edes kikkailemalla jotenkin? (Varmasti on) Edellinen siis sisältäen myös erilliset ohjelmat kuhunkin käyttötarkoitukseen.

Ubuntu- ja yleensäkin Linux-taidot ja tiedot ovat kyllä meikäläisellä aivan olemattomat, eli mitnkään mahdottomiin kikkailuihin en kyllä kykene... Jos joku tietäisi edes että se on mahdollista saada, niin sekin jo auttaisi, kysyisin sitten lisää paikallisilta propellihatuilta, jos en saa asennusohjeista mitään selvää.

Olenko edes oikealla palstalla tämän kysymyksen kanssa? Jos en, niin auttakaahan oikeaan suuntaan.

Niille, joita alkoi kiinnostaa: LaTeX on erittäin hieno ladontaohjelma, joka kyllä hakkaa tekstinkäsittelyohjelmat mennen tullen...

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: LaTeX
« Vastaus #1 : 17.01.06 - klo:01.48 »
Olisikohan tällä palstalla tietoa aiheesta? Haluaisin saada Ubuntuuni LaTeXin, mieluiten pakettina editori+kääntäjä+dvi-wieweri.

pakettina en kyllä ole moiseen törmännyt. enimmäkseen sitä on tullut tehtyä tekstieditorilla, käännettyä komentoriviltä ja kolmatta ohjelmaa sitten katseluun. aika lähelle tuota pääsee kuitenkin LyXillä, joka osaa pullauttaa projektistaan LaTeX lähdekoodia niin haluttaessa, lisäksi ainakin eclipselle on saatavilla aika kätevä LaTeX-plugin. muistaakseni joku KDE-softakin oli, mutta en saa sitä nyt mieleen.

Edellinen siis sisältäen myös erilliset ohjelmat kuhunkin käyttötarkoitukseen.

erillisenä löytyy kyllä. mm. geditkin osaa LaTeXin syntax highlightingin, kääntäjä on ainakin paketissa tetex-bin (useita extrapaketteja löytyy) ja dvi-vieweriksi kelpaa esim aika karu xdvi, mutta myös evince osaa näyttää niitä (monen muun formaatin lisäksi).

Olenko edes oikealla palstalla tämän kysymyksen kanssa?

kai tämä tänne sopii, miksikäs ei sopisi.

Niille, joita alkoi kiinnostaa: LaTeX on erittäin hieno ladontaohjelma, joka kyllä hakkaa tekstinkäsittelyohjelmat mennen tullen...

on se kieltämättä erinomainen, vaikka kyllä senkin kanssa saa välillä hakata päätä seinään ;)
Janne

jemaku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Re: LaTeX
« Vastaus #2 : 17.01.06 - klo:02.53 »
Pitäiskös tässä yhteydessä mainita hauska lelu TeXmacs?
 http://www.texmacs.org/
Löytyy Universestä (Editors).

Wysiwyggiä ja LaTex-komentoja ja -fontteja. Mutta ei mitenkään täysin LaTeXia.

Ja osaa toimia käyttöliittymänä symboliseen laskentaan ym.
 http://www.texmacs.org/tmdoc/examples/casdoc.en.html

Karuudeltaan muistuttaa Cinepaintia, mutta vaikuttaa vakaammalta (64-bittisenä ainakin). Tosin myönnettäköön etten ole juuri kyllä käyttänyt lyhyttä kokeilua ja leikkimistä enempää.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Re: LaTeX
« Vastaus #3 : 17.01.06 - klo:09.37 »
Mainitaan tässä yhteydessä myös Lout. Se on hieman LaTeX:n tapainen järjestelmä mutta konkreettisin ero lienee helppo tyylien muokattavuus. Lisäksi sillä pystyy generoimaan EPS-kuvia joten sitä voi käyttää apuna tuotettaessa kuvaajia ja diagrammeja LaTeX-dokumenttiin.

En ole käyttänyt tuota juuri nimeksikään mutta pienenä harjoitteena tuli tehtyä Suomen Pankkiyhdistyksen määritysten mukainen laskupohja. LaTeXilla en olisi tuossa onnistunut vaikka olenkin käyttänyt sitä jo muutaman vuoden koulutöiden tekemiseen.

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1260
    • Profiili
    • kotisivu
Re: LaTeX
« Vastaus #4 : 17.01.06 - klo:10.13 »
Olisikohan tällä palstalla tietoa aiheesta? Haluaisin saada Ubuntuuni LaTeXin, mieluiten pakettina editori+kääntäjä+dvi-wieweri. Onko Ubuntuun saatavilla tämmöistä? Onko edes kikkailemalla jotenkin? (Varmasti on) Edellinen siis sisältäen myös erilliset ohjelmat kuhunkin käyttötarkoitukseen.

Mielestäni editoriksi käy ihan emacs aika pitkälle, jos ei tarvitse mitään graafisia, itse LaTeX-koodin piilottavia ohjelmia. Sillä onnistuu kirjoittelu näppärästi ja TeX-tila Emacsissa auttaa hahmottamaan joitain syntakseja. Tietysti jos Emacs ei ole entuudestaan tuttu, voi olla mukavampi käyttää ihan vaikkapa Ubuntun mukana tulevaa tekstieditoria. Mutta Emacs, LaTeX ja pari kuvankäsittelyohjelmaa riittivät diplomityöni tekemiseen mainiosti.

Tosiaan asentamalla esimerkiksi Synaptic-pakettienhallintaohjelmalla tetex-alkuiset paketit (ainakin tetex-bin) on jo käännösympäristö valmiina (komennot latex/bibtex jne.), ja Evincen pitäisi näyttää DVI:t (xdvi hätävarana). Eipä siinä sen kummempaa.

Merkistöt ovat tosin taas ongelma niin kauan kuin kaikki eivät ole UTF-8-ajassa, ja suosittelen latex-ucs-paketin asentamista myös jotta voit käyttää komentoa
Koodia: [Valitse]
\usepackage[utf8]{inputenc}
Jos et halua käyttää UTF-8:ia vaan perinteistä, rajoitetumpaa Latin1-merkistöä, joudut taas erikseen tekstieditoristasi määrittelemään ettei tekstiäsi tallenneta UTF-8-muodossa. Eli asian joutuu kuitenkin jossain vaiheessa päättämään, paitsi jos kirjoitat englantia jolloin ei käytetä mitään erikoismerkkejä.

tetex-paketit ovat muuten hieman vanhemmansorttisia (versio 2.0.2c) vielä Ubuntu 5.10 -julkaisussa, mutta riittänevät kuitenkin lähes kaikkeen. Seuraavassa julkaisussa on siirrytty 3.0-versioon.

juhai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: LaTeX
« Vastaus #5 : 18.01.06 - klo:11.43 »
Olen ymmärtänyt tähän mennessä, että minun pitäisi käyttää sitä LaTeXia siten, että editoin ne tiedostot tekstieditorilla ja käännän ja katselen dvi:t komentoriviltä. Tämä on ihan OK, eiköhän siihen kehity työtavat varsin nopeasti. Minä kun en edes mitään suurempaa sillä kikkaile, yleensä editoin vain yhtä tiedostoa kerrallaan jne. Johonkin winedit-tyyliseen systeemiin vain olen tottunut, joka siis kyllä käyttää erillisiä ohjelmia varmaanikn kääntämiseen ja esikatseluun, mutta ne toimivat editorin valikoista, siis näppäinkomennoilla.

Mutta:


Tosiaan asentamalla esimerkiksi Synaptic-pakettienhallintaohjelmalla tetex-alkuiset paketit (ainakin tetex-bin) on jo käännösympäristö valmiina (komennot latex/bibtex jne.), ja Evincen pitäisi näyttää DVI:t (xdvi hätävarana). Eipä siinä sen kummempaa.


Hei, mä oon oikeesti ihan noob, en ymmärtänyt oikein mitään tuosta yllä olevasta. Enkä oikein osaa käyttää foorumin hakuakaan, elkää suuttuko... :) Osaisiko joku vääntää ihan rautalangasta näitä ohjeita?

T: Edelleen wannabe-linuxisti


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: LaTeX
« Vastaus #6 : 18.01.06 - klo:13.24 »
Olen ymmärtänyt tähän mennessä, että minun pitäisi käyttää sitä LaTeXia siten, että editoin ne tiedostot tekstieditorilla ja käännän ja katselen dvi:t komentoriviltä.

no, näin se menee jos homman tekee ihan eri työkaluilla.

Tämä on ihan OK, eiköhän siihen kehity työtavat varsin nopeasti. Minä kun en edes mitään suurempaa sillä kikkaile, yleensä editoin vain yhtä tiedostoa kerrallaan jne.

juu, aika hyvin tuo alkaa sujumaan, kun vähän aikaa vääntää. itselläni on yleensä terminaalissa pari tabia auki, joista yhdessä editoin (vim), toisesta käännän ja esikatselen.

Johonkin winedit-tyyliseen systeemiin vain olen tottunut, joka siis kyllä käyttää erillisiä ohjelmia varmaanikn kääntämiseen ja esikatseluun, mutta ne toimivat editorin valikoista, siis näppäinkomennoilla.

toki linuxinkin editoreihin saa noita näppäinkomentoja ohjelmoitua (mm.- jo esitettyihin vimiin ja emacsiin). tosin edeleen on vaihtoehtona se eclipse + joku LaTeX-plugin, joita on useampiakin ja jotka vaikuttavat ihan hyviltä. nämä nyt sattuivat silmiin ensimmäisenä:
http://etex.sourceforge.net/
http://eclipse-latex.sourceforge.net/

eclipse vaan vaatii tietysti javan toimiakseen ja on paikoitellen hitusen raskas.

Mutta:


Tosiaan asentamalla esimerkiksi Synaptic-pakettienhallintaohjelmalla tetex-alkuiset paketit (ainakin tetex-bin) on jo käännösympäristö valmiina (komennot latex/bibtex jne.), ja Evincen pitäisi näyttää DVI:t (xdvi hätävarana). Eipä siinä sen kummempaa.


Hei, mä oon oikeesti ihan noob, en ymmärtänyt oikein mitään tuosta yllä olevasta. Enkä oikein osaa käyttää foorumin hakuakaan, elkää suuttuko... :) Osaisiko joku vääntää ihan rautalangasta näitä ohjeita?

Synapticin löydät Ststem -> Administration -> Synaptic Package Manager ja se on graafinen käyttöliittymä Ububtun paketinhallinnalle. voit tehdä sen avulla hakuja kaikkiin saatavilla oleviin paketteihin ja rastittaa ne jotka haluat asennettaviksi. kun olet valinnut haluamasi, painat vain Apply nappia ja paketit haetaan netistä ja asennetaan.

sama onnistuu tietysti myös komentoriviltä, mutta siellä ei kliksutella hiirellä.
Janne

qtea

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
    • Qtea, Qsta ja muusta
Texmaker
« Vastaus #7 : 17.09.06 - klo:16.15 »
Mä olen käyttänyt  Texmakeria nyt vähän aikaa. Se on kevyt ja näppärä käyttää. Varsinkin näin kokemattomana käytän mielelläni jotain toiminnallisempaa ympäristöä kuin geditia, koska tarvitsen koko ajan apua syntaksin kanssa ja Texmakerissa on keskeiset asiat kuitenkin eri valikoissa aika hyvin saatavilla.

Enää en haluaisi palata tekstinkäsittelytiedostoihin, latexilla saa niin paljon siistimpiä dokumenttejä kuin esim. MS Wordilla ja MS Equation 2.0:lla, joita edelleen laajasti käytetään.

jhss

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: LaTeX
« Vastaus #8 : 17.09.06 - klo:17.48 »
Terve,

Ehkä vähän offtopic, mutta kuitenkin... Jos haluaa latexin lopputuloksen pdf:nä, niin kannattaa asentaa paketti lmodern, joka löytyy universe pakettivarastoista. Tämän jälkeen kun kirjoittaa latexin lähdekoodiin \usepackage{lmodern}, niin käytössä on type1 fontit, jotka ymmärtää ääkkösetkin. Eli pdf-tiedostojen fontit näyttää hyviltä, vaikka zoomais kuinka paljon, toisin kuin pixelifontit. Erityisesti vanhemmissa acrobat readereissä eroa ei voi olla huomaamatta.

 - J

peran

  • Vieras
Re: LaTeX
« Vastaus #9 : 19.09.06 - klo:07.16 »
Jatketaampas yleistä LaTeX-linjaa...

Jo jonkin aikaa olin halunnut oppia käyttämään LaTeX:ia, mutta alkuun pääseminen oli hankalaa, no nyt pääsin alkuun lyhyt2e.pdf-oppaan avulla:
Löytyy esim. linkistä ja vielä suomeksi: http://www.ctan.org/tex-archive/info/lshort/finnish/

Tällä olen (eilen) päässyt alkuun LaTeX:ssa, no kun menee linkeissä lähemmäs juurea, niin löytyy paljon mielenkiintoista lisää tutkittavaa - tosin englanniksi.

http://www.ctan.org/tex-archive/info/

Olen täysi nyyppä LaTeX:ssa, joten lisää linkkejä hyvistä sivuista olisi kiva saada.

jhss

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: LaTeX
« Vastaus #10 : 19.09.06 - klo:08.57 »
Terve,

Lyhyt2e.pdf:n avulla itekin olen aikanaan aloitellut. Jos aikoo enemmän käyttää LaTeXia, niin suosittelen jonkun painetun opuksen ostamista. Löytyy perusasiat ja paljon muutakin helpommin kuin netistä. Loput löytyykin sitten googlella. Omassa hyllyssä on Guide to LaTeX 4th ed. Ei ihan niin järkälemäinen kuin LaTeX companion ja kaiken lisäks hyvin kirjoitettu.

 - J

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Re: Texmaker
« Vastaus #11 : 19.09.06 - klo:13.33 »
Enää en haluaisi palata tekstinkäsittelytiedostoihin, latexilla saa niin paljon siistimpiä dokumenttejä kuin esim. MS Wordilla ja MS Equation 2.0:lla, joita edelleen laajasti käytetään.
Itse olen kokeillut Kilea (KDE) , mutta OpenOffice on osoittautunut itselleni helpommaksi (opiskelen kemiaa ja ärsyttää  lähinnä se, että reaktioyhtälöt ja kaavat kirjoitetaan ei-kursiivi ja kursiivi ja tässä tarvitsisi kikkailla) eikä kaavan kirjoitus ja ulkoasu poikkea paljoa LaTex:sta.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

qtea

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
    • Qtea, Qsta ja muusta
sittenkin geditin LaTeX-plugin
« Vastaus #12 : 31.10.06 - klo:14.03 »
Mä olen käyttänyt  Texmakeria nyt vähän aikaa. Se on kevyt ja näppärä käyttää. Varsinkin näin kokemattomana käytän mielelläni jotain toiminnallisempaa ympäristöä kuin geditia, koska tarvitsen koko ajan apua syntaksin kanssa ja Texmakerissa on keskeiset asiat kuitenkin eri valikoissa aika hyvin saatavilla.
Tuosta ylläolevasta on tilanne muuttunut sen verran, että Texmakerin osoittautuduttua rasittavaksi ja epävakaaksi olenkin päätynyt käyttämään geditia LaTeX-pluginilla ja Rubberilla. Tämä yhdistelmä on paljon kevyempi ja kivempi.

LaTeX-plugin löytyy osoitteesta http://live.gnome.org/Gedit/LaTeXPlugin ja Rubber Sourceforgesta: http://sourceforge.net/projects/rubber/. Rubber löytyi myös repoista apt-cachella. Plugin puretaan kansioon ~/.gnome2/gedit/plugins ja aktivoidaan gnomen asetuksista.

Lyhyt2e on tosiaan aika raamattu, sieltä löytyy vastaus melkein jokaiseen ongelmaan, suosittelen minäkin.


rationaalinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Re: LaTeX
« Vastaus #13 : 17.11.06 - klo:13.14 »
Hei,

mitenköhän Gedit LaTexPluginin saa käyttöön? Purin paketin ohjeiden mukaisesti ~/.gnome2/gedit/plugins/LaTeXPlugin kansioon ja yritin ottaa lisäkkeen käyttöön Gedit :ssä -> edit -> preferences -> plugins valikon kautta. Plugin listassa näkyy n. kymmenen erilaista lisäkettä joista suurin osa on jo käytössä muttei LaTexPluginia.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4233
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: LaTeX
« Vastaus #14 : 17.11.06 - klo:15.29 »
~/.gnome2/gedit/plugins/LaTeXPlugin kansioon
Varmaan se meni pieleen että sitä ei pidä purkaa ~/.gnome2/gedit/plugins/LaTeXPlugin hakemistoon,
vaan se pitää purkaa ~/.gnome2/gedit/plugins hakemistoon

Näinpä se asentuu (testatusti)
(~/.gnome2/gedit/plugins -hakemistoa ei oletuksena ole olemassa)
Koodia: [Valitse]
mkdir -p ~/.gnome2/gedit/plugins
cd ~/.gnome2/gedit/plugins
wget http://www.michaels-website.de/files/LaTeXPlugin-20061112.tar.bz2
tar -xjvf LaTeXPlugin-20061112.tar.bz2

Käynnistä Gedit ja valitse menusta:
Edit -> Preferences -> Plugins välilehti -> Täppä kohtaan LaTeX Plugin
Jolloin uusi työkalurivi ilmenee. (View menusta saa sitten piilotettua)

Lisätietoa:
http://live.gnome.org/Gedit/LaTeXPlugin
http://live.gnome.org/Gedit/Plugins
http://www.michaels-website.de/latex.html


« Viimeksi muokattu: 17.11.06 - klo:15.31 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

rationaalinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Re: LaTeX
« Vastaus #15 : 20.11.06 - klo:10.10 »
Hei ja kovasti kiitoksia näkemästäsi vaivasta,

en valitettavasti saa vieläkään LaTex lisäkettä näkyviin "plugins" välilehdelle.

Käyttämäni Gedit on Gedit 2.15.9 versio ja käyttöjärjestelmän sekä tarpeellisen ohjelmien asennuksen jälkeen Gedit plugins välilehti näyttää seuraavalta:

Plugins:
Change Case
Document Statistics
Extermal Tools
File browser panel
Indent lines
Insert Date/Time
Modelines
Python console
Snippest
Sort
Spell checker
Tag list
User name

Olen purkanut LaTexPlugin paketin kahteen paikkaan:
/home/kayttaja./gnome2/gedit/
ja /home/kayttaja./gnome2/gedit/plugins/
plugins kansio täytyi luoda käsin, sillä sitä ei ainakaan minulla ennestään ollut huolimatta gedit->tools->preferences-plugins välilehden näkyvistä vaihtoehdoista. Seuraavassa listauksessa käyttäjätunnus ja ryhmä on korvattu "kayttaja :lla ja ryhma :lla".

//t: Rationaalinen

  /home/kayttaja/.gnome2/gedit/LaTeXPlugin:
  used 236 available 28878548
  drwxr-xr-x 5 kayttaja ryhma  4096 Nov 20 10:03 .
  drwxr-x--- 6 kayttaja ryhma  4096 Nov 20 10:03 ..
  -rw------- 1 kayttaja ryhma 14456 Nov 20 10:03 backend.py
  -rw-r--r-- 1 kayttaja ryhma  8349 Nov 20 10:03 ChangeLog
  drwxr-xr-x 2 kayttaja ryhma  4096 Nov 20 10:03 completion
  -rw------- 1 kayttaja ryhma  4531 Nov 20 10:03 completion.py
  -rw------- 1 kayttaja ryhma  7776 Nov 20 10:03 config.py
  -rw------- 1 kayttaja ryhma   304 Nov 20 10:03 const.py
  -rw------- 1 kayttaja ryhma 28543 Nov 20 10:03 DocumentWrapper.py
  -rwxr-xr-x 1 kayttaja ryhma 13400 Nov 20 10:03 eps2png
  -rw------- 1 kayttaja ryhma 11846 Nov 20 10:03 GraphicsDialog.py
  -rw------- 1 kayttaja ryhma 30500 Nov 20 10:03 __init__.py
  -rw------- 1 kayttaja ryhma 22596 Nov 20 10:03 macros.py
  drwxr-xr-x 8 kayttaja ryhma  4096 Nov 20 10:03 pixmaps
  -rw------- 1 kayttaja ryhma  2499 Nov 20 10:03 PreviewArea.py
  -rw------- 1 kayttaja ryhma 15400 Nov 20 10:03 QuickstartDialog.py
  -rw------- 1 kayttaja ryhma  5668 Nov 20 10:03 RenderImageDialog.py
  -rw------- 1 kayttaja ryhma  2974 Nov 20 10:03 Structure.py
  -rw------- 1 kayttaja ryhma  3438 Nov 20 10:03 Symbols.py
  -rw------- 1 kayttaja ryhma  8970 Nov 20 10:03 TableDialog.py
  drwxr-xr-x 2 kayttaja ryhma  4096 Nov 20 10:03 templates
  -rw-r--r-- 1 kayttaja ryhma  5501 Nov 20 10:03 ui.xml

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4233
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: LaTeX
« Vastaus #16 : 20.11.06 - klo:11.01 »

plugins kansio täytyi luoda käsin, sillä sitä ei ainakaan minulla ennestään ollut huolimatta gedit->tools->preferences-plugins välilehden näkyvistä vaihtoehdoista. Seuraavassa listauksessa käyttäjätunnus ja ryhmä on korvattu "kayttaja :lla ja ryhma :lla".

//t: Rationaalinen

  /home/kayttaja/.gnome2/gedit/LaTeXPlugin:

Sitä hakemistoa ei tosiaan ole oletuksena olemassa vaikka oletuspluginit näkyvätkin ko. listassa.

Teitkö täsmälleen noin kuin tuossa ohjeessa neuvoin = kopioi komennot tuosta
(maalaus rivi kerraltaan ja Ctrl+C selaimessa -> Shift+Ctrl+V Päätteessä), älä siis syötä niitä käsin.

Ainakin Gedit 2.16.1 se asentuu juuri noin (olen asentanut useille käyttäjille, ja aina onnistuu)

Tuo polku joka sinulla tuossa on, on joka tapauksessa väärä, siis tämä /home/kayttaja/.gnome2/gedit/LaTeXPlugin

Oikea polku jossa tavarat pitää olla purkamisen jälkeen on tämä:
/home/kayttaja/.gnome2/gedit/plugins/LaTeXPlugin

Ja purkaminen pitää tehdä niin että ko. plugin paketti pitää olla
/home/kayttaja/.gnome2/gedit/plugins hakemistossa kun se puretaan, ja purkukomento annetaa tuosta samasta hakemistosta käsin, jolloin tar tekee tuon LaTeXPlugin alihakemiston purkaessaan tar-palloa.

Tiedostolistaus sinänsä näyttää hyvältä, paitsi ihmettelen sitä että miten päiväykset ovat noin,
kun ne pitäisi olla näin (ilm. olet tehnyt jotain mitä en ohjeessani mainitse tehtäväksi):
Koodia: [Valitse]
pai@teletapit:~/.gnome2/gedit/plugins/LaTeXPlugin$ ls -l
total 228
-rw------- 1 pai pai 14456 2006-10-23 22:25 backend.py
-rw-r--r-- 1 pai pai  8349 2006-11-12 14:09 ChangeLog
drwxr-xr-x 2 pai pai  4096 2006-11-20 10:31 completion
-rw------- 1 pai pai  4531 2006-09-30 17:27 completion.py
-rw------- 1 pai pai  7776 2006-09-26 13:25 config.py
-rw------- 1 pai pai   304 2006-10-29 18:36 const.py
-rw------- 1 pai pai 28543 2006-11-09 16:48 DocumentWrapper.py
-rwxr-xr-x 1 pai pai 13400 2006-07-06 18:40 eps2png
-rw------- 1 pai pai 11846 2006-11-09 10:17 GraphicsDialog.py
-rw------- 1 pai pai 30500 2006-10-20 21:09 __init__.py
-rw------- 1 pai pai 22596 2006-10-27 15:14 macros.py
drwxr-xr-x 8 pai pai  4096 2006-11-20 10:31 pixmaps
-rw------- 1 pai pai  2499 2006-10-21 21:47 PreviewArea.py
-rw------- 1 pai pai 15400 2006-11-12 13:58 QuickstartDialog.py
-rw------- 1 pai pai  5668 2006-09-29 18:13 RenderImageDialog.py
-rw------- 1 pai pai  2974 2006-09-26 13:26 Structure.py
-rw------- 1 pai pai  3438 2006-11-12 16:00 Symbols.py
-rw------- 1 pai pai  8970 2006-11-09 17:17 TableDialog.py
drwxr-xr-x 2 pai pai  4096 2006-11-20 10:31 templates
-rw-r--r-- 1 pai pai  5501 2006-11-09 17:06 ui.xml

Joten, kokeilepa täsmälleen noilla komennoilla jotka tuossa ohjeessani ovat, jos ei toimi lienee Gedit-versio syyllinen.
Poista ensin kaikki aikaisempien yritysten aikaansaamat hakemistot ja tiedostot.


Tuossa nyt vielä linkki viralliseen asennusohjeeseen:
http://live.gnome.org/Gedit/LaTeXPlugin#head-611119486bf3feb6bebbea8dee3e08af377294eb
« Viimeksi muokattu: 20.11.06 - klo:11.17 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

rationaalinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Re: LaTeX
« Vastaus #17 : 20.11.06 - klo:11.38 »
Rautalanka taipuu ja paukkuu...

Kiitos Raimo!

Tiedostorakenne on nyt oikea ja Gedit löysi LaTexPluginin.

Vika oli siinä, että latasin aikaisemmin paketin toiseen kansioon ja purin sen sieltä käsin Gedit/plugins kansioon. Ilmeisesti siinä vaiheessa jotain meni pieleen ja tiedostorakenne ei ollut oikeanlainen.

Todella hienoa, että Gedittiä saa laajennettua noin helposti. Henkilökohtaisesti pidän yleisiä tekstitiedostoja, scriptejä ja komentotiedostoja käsiteltäessä enemmän emacs :sta, mutta documentteja kirjoitettaessa Geditin interaktiivinen oikoluku + LaTexPlugin ovat aivan ylivoimaisia.

//t: Rationaalinen

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4233
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: LaTeX
« Vastaus #18 : 20.11.06 - klo:14.08 »
Rautalanka taipuu ja paukkuu...

Kiitos Raimo!

Tiedostorakenne on nyt oikea ja Gedit löysi LaTexPluginin.
Jep, olepas hyvä. ;)

Semmoinen huomio että tuo latausosoite ei ole "pysyvä" vaan on tilapäinen
koska Gnomen Wiki on jotenkin solmussa.
Jos siis joku aikojen päästä asentaa tuota plugia tuon ohjeen mukaan,
kannattaa oikea latausosoite varmistaa ensin tuolta: http://live.gnome.org/Gedit/LaTeXPlugin


Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski