Kirjoittaja Aihe: Siirtyminen linuxin pysyvästi  (Luettu 2255 kertaa)

John Rivera

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 181
    • Profiili
Siirtyminen linuxin pysyvästi
« : 16.01.08 - klo:09.51 »
Sain tarpeekseni Wintuskasta ja päätin siirtyä Linux puolelle, nyt kuitenkin tulikin muutama käytännön ongelma tähän liittyen linuxin asentamiseen, levy osiointiin jne.

Eli tulen ajamaan windows pelejä winellä joten nyt olisi kiva tietää että onko tarpeellista tai järkevää tehdä oma levy osio tuolle windowsin jäljitelmä asemalle ja sinne tulevalle tauhkalle. jos on, niin millaiseen liitoskohtaan se tulisi laittaa ?

Jos en tarvitse omaa osiota tuolle winelle ja windows ohjelmille, niin
Miten osioin kiintolevyni kun niitä on 2x80 GT sisäinen ja 500Gt ulkoinen, kun tavoitteeni olisi se että erilaiset "projekti" hommat kulkisivat mukana tuossa toisessa 80Gt kiintolevyssä ja toinen 80 GT olisi asennettua järjestelmää varten. (luin kyllä ohjeen mutta se täysin auennut minulle)

Ilmeisesti en voi valita mitä paketteja/ohjelmia asennetaan ubuntun asennuksen yhteydessä ?

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Siirtyminen linuxin pysyvästi
« Vastaus #1 : 16.01.08 - klo:10.02 »
Ei ole kovin tarpeellista tehdä erillistä osiota wineä varten (tämä oma mielipiteeni)
itse olen osioinut seuraavalla tavalla;
/dev/sda 160gb
Koodia: [Valitse]
/boot 200mb ext2  <-- ei niinkään tarpeellinen, itse vain halusin tehdä
/ 10gb xfs      <-- jos ei tee tuota /boot osioa, niin se tulee tänne /"juuri" osioon automaagisesti
/home 136gb xfs ja
/swap 1gb
Tuo xfs on vain tiedostojärjestelmä, ext3 on ihan yhtä hyvä tai huono kuin itse valitsemani :)

ja /dev/sdb 80gb
on toinen sisäinen levy ja on mountattu /media/kansioon
ja toimii varastona.

Server asennus asentaa vain tarvittavat paketit, ja voit itse päättää sitten mitä siihen haluat ympätä,
mutta ubuntun perusasennus on oikeasti aika hyvä/kattava ohjelmien puolesta.
Niitä voi sitten jälkikäteen lisätä tai poistaa omien mieltymysten mukaan :D
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Siirtyminen linuxin pysyvästi
« Vastaus #2 : 16.01.08 - klo:10.21 »
Eli tulen ajamaan windows pelejä winellä joten nyt olisi kiva tietää että onko tarpeellista tai järkevää tehdä oma levy osio tuolle windowsin jäljitelmä asemalle ja sinne tulevalle tauhkalle. jos on, niin millaiseen liitoskohtaan se tulisi laittaa ?

Wine toimii niin ja näin, joten älä nyt ainakaan heti pistä sitä kallista windowsia sileäksi. Double boot on ihan järkevä vaihtoehto, jos haluaa useampia & uudempia pelejä pyörittää.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Siirtyminen linuxin pysyvästi
« Vastaus #3 : 16.01.08 - klo:20.11 »
Eli tulen ajamaan windows pelejä winellä joten nyt olisi kiva tietää että onko tarpeellista tai järkevää tehdä oma levy osio tuolle windowsin jäljitelmä asemalle ja sinne tulevalle tauhkalle. jos on, niin millaiseen liitoskohtaan se tulisi laittaa ?

Wine toimii niin ja näin, joten älä nyt ainakaan heti pistä sitä kallista windowsia sileäksi. Double boot on ihan järkevä vaihtoehto, jos haluaa useampia & uudempia pelejä pyörittää.
Samaa mieltä tuosta Winestä. Kaikkia ohjelmiasi tuskin saat sillä toimimaan, vaikka jotkut ohjelmat toimivat sillä niin hyvin, ettei eroa toimivuuten Windowsin puolella helposti huomaa. Itselläni olevista peliohjelmista suurin osa ei toimi ollenkaan käytettävästi, mutta silti moni niistä toimii täysin hyvin. Tässä muutama itselläni toimiva:
  • IL-2 Sturmovik (nettipeliä lukuunottamatta täysin hyvä)
  • Sim City 4 (Grafiikkabugeja)
  • Age of Mythology (Säätämällä)
  • Worms 3D (pieni hiiribugi)
  • Warcraft III (Battle.net vaatii pientä virittämistä)
  • Master of Orion 3 (hyvä kait)
  • Homeworld (täysin hyvä, jos ei käytä 3D-kiihdytystä)
Jos jokin ohjelma toimii jollain Winen versiolla, se ei silti välttämättä toimi kaikilla uudemmilla.

Ei siis kannata olla pelkästään Winen varassa, mikäli Windows-ohjelmien toiminta on tärkeää. Mikäli sillä ei taas ole juuri väliä, Winellä on ihan mukava testailla ja pelailla. Itselläni ei Windowsia ole, vaan ihan täysin Winen avulla käytän noita pelejä. Jos joku ei sitten toimikaan, niin kyllä sitä muuta tekemistä aina löytyy :)

Erillistä osiota ei minusta kannata Winen ohjelmille tehdä. FAT32-osion kanssa ainakin voi tulla ongelmia, itselläni Sturmovik ei toiminut sen kanssa ollenkaan hyvin. Ext3:lla sijaitsevaan kotihakemistoon asennettaessa peli toimi kuitenkin täysin hyvin.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

John Rivera

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 181
    • Profiili
Vs: Siirtyminen linuxin pysyvästi
« Vastaus #4 : 17.01.08 - klo:22.25 »
Jaaha, nyt sitten ollaan pienten alku vaikeuksien jälkeen käytetty linuxia joku päivän verran ja kun katselen mm. ohjelma valikoimaa ei minulla taida enää olla kiinostusta, intressejä saati hermoja palata wintuskaan.

Mitä nyt tässä vielä tätä virittelyä pitää tehdä, mutta sama se oli windows puolella, mutta tämä käy lähinnä opettelusta.

Joten voinen sanoa "farewell windows, I won't miss ya" eli suomeksi "hyvästi wintuska, sua kaipaamaan jää mä en."

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Siirtyminen linuxin pysyvästi
« Vastaus #5 : 18.01.08 - klo:17.46 »
Jätä se windows sinne toiselle osiolle pelejä varten ainakin aluksi. Tutustu myös linuxin pelivalikoimaan. Muista myös että jos tulee ongelmia, voit aina kysyä. Randomilla yrittäminen ei aina ole paras vaihtoehto. Älä myöskään luovuta heti ja palaa takaisin windowsiin heti ensimmäisen ongelman kohdattuasi.