Saman tyyppinen ongelma täällä. Muutama kuukausi sitten (jonkin päivityksen jälkeen) USB-laitteiden (pl. näppäimistö) toiminta loppui. Ennen tätä kun laittoi muistitikin kiinni koneeseen, niin kuvake ilmestyi työpöydälle. Nyt kone ei tunnista tikkuja tai mp3-soittimia ollenkaan. Ainoa tapa saada ko. laitteet toimimaan on liittää ne koneeseen ennen Ubuntun lataamista. Asensin Storage Device Managerin mutta sekään ei tunnista laitteita.
Ubuntu 7.10 ja IBM ThinkCentre PC
Ongelma kuulostaa todella tutulta!
Itse uskon saaneeni ongelman korjattua
lontoon murteisen ohjeen avulla. Lyhykäisyydessään homma meni näin:
tiedostoon /etc/fstab oli ilmeisesti Gutsyyn päivityksen jälkeen ilmestynyt rivi joka sisälsi tuon tikun (/dev/sb1). Poistin kyseisen rivin, käynnistin koneen uudelleen ja näinpä näyttää taas toimivan.
Kannattaa kuitenkin ottaa varmuuskopio tuosta fstab tiedostosta ennen kuin sitä lähtee muuttelemaan
sudo cp /etc/fstab /etc/fstab_kopio
Sitten avataan fstab tiedosto
sudo gedit /etc/fstab
Ja seuraavaksi poistetaan tämä ylinmääräinen rivi ja tallennetaan. Ja boot. Minulla ainakin auttoi.
Ongelma on ilmeisesti aika yleinen. Voisiko johtua siitä että tikku on ollut päivityksen aikana kiinni? En pysty muistamaan oliko itsellä mutta hyvinkin saattoi olla. Joku guru voisi melkein tehdä paremman ohjeen jos tämä nyt oikeasti toimii. Itse en hommaa ymmärrä, kunhan tein!
Ilmeisesti tuo fstab on jokin tiedosto missä kerrotaan mitä mountataan käynnistyksessä ja siitä tuo ongelma sit vissiin johtuu?