Ehkä tärkeimmät omasta mielestäni.
- Ubuntu ei tarvitse levyneheytystä, eli huoltovapaampi
- Ei tarvetta viruksentorjuntanohjelmiin varsinkaan tausta-ajossa, eli nopeus ja turvallisuus
- Ubuntu ei käytä windows tyyppisiä rekistereitä, jotka alkavat lahota käsiin jo parin ohjelman asennuksen jälkeen ja pahenee ajanmyötä järjettömän nopeasti, eli vakaampi
- Ubuntussa aloittelijalle huomattavan helppoa repoista löytyvien ohjelmien asennus vrt. windows ohjelmien metsästys nettisivuilta, eli vaivattomampi ja huomattavasti tietoturvallisempi.
- Käyttöliittymän muokattavuus ja vaihtoehdot Gnome, KDE, XFCE, Fluxbox jne. jokaiselle jotain. Itse pidän Gnomesta eniten sen nopean käytettävyyden takia, eikä siis sisällä alivalikon alivalikkoa kertaa 10, verrattuna windowsin valikoihin.
- Ubuntu on asennuksen jälkeen heti valmis esim. nettikäyttöön ja taulukkolaskentaan. Windowsin asennuksen jälkeen aletaan vasta asentelemaan haluttua palomuurisoftaa, viruksentorjuntaa jne. ja huomattava määrä näistä on maksullisia. Windows XP:n asennuksen jälkeen ei tarvitse haaveillakaan nettikäyttöä ilman palomuuria/viruksentorjuntaa
- Ubuntussa automaattinen ohjelmien ja järjestelmänpäivitys vrt. Windowsin pelkkä käyttispäivitys plus tuhat ja yksi oletuksena asentuvaa backgroundohjelmaa, jotka hakee päivitystä näppikseen, adobeen, virusohjelmistoon, palomuuriin, peleihin jne jne.
Omaa mielenrauhaa lisää myös Ubuntun normaalilta tuntuva kiintolevynkäyttö. Ainakin XP jaksaa edelleen hämmästyttää itseäni sen jatkuvalla kiintolevyn raksahteluillaan, vaikka kuinka katkaiset nettiyhteyden, tapat kaikki taustalla pyörivät ohjelmat ja silti kun jäät tuijottamaan kiintolevynmerkkivaloa sen näkee välähtelevän.
Hankaluuksia xp --> ubuntu siirtymässä oli, että lähes kaikki tehdään erilailla. Tästä on kyllä syyttäminen vain itseään kun olin jämähtänyt MS tuotteisiin. Tosin nyt pahimman jälkeen alkaa huomaileen Ubuntun hienouksia esim. monia ohjelmia voi käskyttää kehoitteessa ja mahdollistaa scriptit, alkaa tuntuun uskomattomalta ominaisuuksien määrä mitä on saatu upotettua pelkästään Ubuntun perusasennukseen.
Oisko tuossa nyt alkuun
Jos itse suunnittelet mahdollisesti vaihtavasi XP:stä Ubuntuun niin kannattaa muistaa, että linux ei ole windows ja niitä käytetään erilailla.