Kirjoittaja Aihe: Automaattinen päivitysten asennus (apt-get, aptitude, crontab )  (Luettu 2223 kertaa)

AP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
MOI! 

Minulla on kaksi Ubuntua kotipalvelimena, palomuurina yms. (näitä kahta mainittua en siis käytä desktoppina)
Ubuntu 6.06.1 LTS  molemmissa.

Haluaisin virittää koneet niin että ne hakevat automaattisesti päivitykset verkosta ja asentavat ne. Nyt teen homman manuaalisesti
apt-get update ja apt-get upgrade tai dist-upgrade. Ja tämähän toimii aivan mainiosti!

Olen tehnyt crontabiin rivin, jonka pitäisi hakea yön pimeinä tunteina paketit ja asennella ne, eli tehdä automaattisesti saman mitä olen käsipelillä harrastanut. Alla on eri versioioita yrityksestäni.

Kaikki nuo näyttävät tekevän saman: paketit tulee haettua mutta jäävät asentamatta. Kun menen automaattisen päivityksen jälkeen katsomaan manuaalisesti (apt-get update ja upgrade), siellä edelleen möllöttää samat paketit tarjolla kuin ennen automaattia.

Mitä teen väärin?

Kiitos etukäteen avusta!!

---------------------------
sudo crontab -e

0 2 * * * (apt-get -y update && apt-get -y upgrade) 2>&1 >> /var/log/auto_update.log

0 2 * * * (apt-get -y update && apt-get -y upgrade) 2>&1 >> /var/log/auto_update.log

0 2 * * *  root apt-get update >> /var/log/auto_update.log
1 2  * * * root apt-get -y dist-upgrade >> /var/log/auto_update.log

0 2 * * * aptitude -y update && aptitude -y upgrade && aptitude -y dist-upgrade && aptitude -y autoclean
-----------------

****
Kirjoitan nyt ensimmäistä kertaa tälle foorumille. Olen rekisteröitynyt pari vuotta sitten ja käyn täällä säännöllisesti lukemassa viestejä ja olen myös saanut täältä avun lukemattomiin pulmiin. Kiitos siitä kaikille teille kaikille jotka kirjoitatte näitä selkeitä ja asiantuntevia vastauksia kysymyksiin!
« Viimeksi muokattu: 16.01.08 - klo:20.35 kirjoittanut AP »

julle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Haluaisin virittää koneet niin että ne hakevat automaattisesti päivitykset verkosta ja asentavat ne. Nyt teen homman manuaalisesti
apt-get update ja apt-get upgrade tai dist-upgrade. Ja tämähän toimii aivan mainiosti!

Olen tehnyt crontabiin rivin, jonka pitäisi hakea yön pimeinä tunteina paketit ja asennella ne, eli tehdä automaattisesti saman mitä olen käsipelillä harrastanut. Alla on eri versioioita yrityksestäni.

Kaikki nuo näyttävät tekevän saman: paketit tulee haettua mutta jäävät asentamatta. Kun menen automaattisen päivityksen jälkeen katsomaan manuaalisesti (apt-get update ja upgrade), siellä edelleen möllöttää samat paketit tarjolla kuin ennen automaattia.

Mitä teen väärin?
rjoitatte näitä selkeitä ja asiantuntevia vastauksia kysymyksiin!

En nyt arvaile mikä menee pieleen, mutta itse ratkaisin homman laittamalla /etc/cron.daily -hakemistoon tiedoston jossa seisoo seuraavasti:
Koodia: [Valitse]
echo "Päivitys" 'date +"%F %H:%M:%S"' >> /home/tunnus/update.log
apt-get update
echo "Päivitetyt paketit" >> /home/tunnus/update.log
apt-get upgrade -y -q >> /home/tunnus/update.log
apt-get autoclean

AP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Kiitos Julle,
tuo asensi paketit kiltisti.

Jotta homma pyörisi omalla painollaan, pitääkö minun vielä lisätä crontabiin esim jotain tällaista:
0 2 * * * root run-parts /etc/cron.daily

terveisin
AP

julle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Jotta homma pyörisi omalla painollaan, pitääkö minun vielä lisätä crontabiin esim jotain tällaista:
0 2 * * * root run-parts /etc/cron.daily

Ei, cron.daily ajetaan automaattisesti päivittäin nimensä mukaisesti. Viikottain ajastettut toiminnot hakemistossa /etc/cron.weekly, kuukausittain /etc/cron.monthly ja tunneittain /etc/cron.hourly.

AP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Sainpas päivitykset toimimaan.
En tosin tuolta /etc/cron.dailyn kautta kuitenkaan. Jotain vaan tein sinnikkäästi väärin.
Tuo päivitysfile toimi kun sitä suoraan kutsuu, mutta /etc/cron.dailyn kautta jostain syystä paketit eivät asentuneet.

Näin sain siitä soivan pelin:

tein fileen
/home/user/update-system

ja sinne tällaista
Koodia: [Valitse]

!#/bin/sh
echo -n "Päivitys " ;date +"%F %H:%M:%S" >> /var/log/update.log
apt-get update
echo "Päivitetyt paketit" >> /var/log/update.log
apt-get upgrade -y -q >> /var/log/update.log
apt-get autoclean

oikeudet:
chmod +x /home/user/update-system

sitten tiedostoon /etc/crontab

Koodia: [Valitse]
# m h dom mon dow user  command
31 2   * * *   root    /home/user/update-system

Ehkä kumma tapa, mutta nyt se näyttäisi päivittävän itse itseään...

« Viimeksi muokattu: 16.01.08 - klo:21.35 kirjoittanut AP »