Kirjoittaja Aihe: Vistan MBR:n palautus Ubuntun asennuksen jälkeen  (Luettu 4371 kertaa)

rubikon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Minulla on HP:n läppäri ja asensin Ubuntun ulkoiselle USB-levylle. Muuten meni hyvin, mutta nyt läppäri ei käynnisty ilman USB-asemaa. Jos asema ei ole kiinni, GRUB antaa virheen ja käynnistys pysähtyy. Ubuntu/Vista-käynnistys onnistuu, jos USB-levy on kiinni, mutta en haluaisi pitää USB-asemaa koko ajan kiinni läppärissä. Minulla ei ole Vistan asennuslevyä, koska Vista-paketti asentui kovalevyltä ensimmäisellä käynnistyksellä.

Miten siis palautan entisen MBR:n, jotta Vista käynnistyy kuten ennenkin tai muokkaan GRUB:ia niin, ettei USB-aseman tarvitse olla koko ajan kiinni koneessa?

juyli

  • Vieras
Vs: Vistan MBR:n palautus Ubuntun asennuksen jälkeen
« Vastaus #1 : 10.01.08 - klo:21.02 »
Minulla on HP:n läppäri ja asensin Ubuntun ulkoiselle USB-levylle.

Mikä siinä on, että tuota aina yritetään. Linux-jakelut ei ole tarkoitettu asennettavaksi ulkoisille USB-levyille Live-versioita lukuunottamatta, joiden käynnistysmekanismi poikkeaa oikeiden Linux-jakelujen asennuksesta.

Miten siis palautan entisen MBR:n, jotta Vista käynnistyy kuten ennenkin tai muokkaan GRUB:ia niin, ettei USB-aseman tarvitse olla koko ajan kiinni koneessa?

Tarvitset Windows-Vistan asennusmedian oikeaoppiseen MBR:n käsittelyyn.
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-newbie-8/uninstalling-grub-from-vista-550172/
Siis ratkaisu voisi löytyä ohjelmalla FixMBR : http://www.sysint.no/Nedlasting/MbrFix.htm

Ihan vain varoituksen sananen kaikille, joilla ei ole _alkuperäisiä_ Windowssin asennusmedioita.
Unohtakaa Linux - tai opetelkaa järjestelmän kopiointi/kloonaus ennenkuin alatte käpistelemään kovalevyjä, tai koskette muihin käyttöjärjestelmiin.

Speedy G

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 216
    • Profiili
Vs: Vistan MBR:n palautus Ubuntun asennuksen jälkeen
« Vastaus #2 : 10.01.08 - klo:21.20 »
Ja ihan vaan jatkona, että se asennusmedia pitäisi tulla koneen mukana. On vain piilotettu sinne piilotetulle D-asemalle.
Ja käynnistyksessä taitaa ehdotella vielä levyn tekoakin  ::)
Hai-saappaat ja Hankkijan lippis = Juntti Hämeen takamettistä :D

rubikon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Vistan MBR:n palautus Ubuntun asennuksen jälkeen
« Vastaus #3 : 10.01.08 - klo:21.26 »
Mikä siinä on, että tuota aina yritetään. Linux-jakelut ei ole tarkoitettu asennettavaksi ulkoisille USB-levyille Live-versioita lukuunottamatta, joiden käynnistysmekanismi poikkeaa oikeiden Linux-jakelujen asennuksesta.
En tiedä muista, mutta minulla on huonoja kokemuksia dualboot-viritelmistä. Asensin joskus Linuxin (ei ollut Ubuntu, en muista mikä) XP:n rinnalle dualboottina ja koko kone sekosi. Piti alustaa ja asentaa kaikki uudelleen. Luultavasti muillakin syynä on pelko koneen sekoamisesta ja tällainen vaihtoehto kuulostaa sinänsä fiksulta. USB pois => Windows, USB kiinni => Ubuntu, eikä pelkoa kovalevyn sekoilusta. Kaikki kun eivät ole IT-guruja...

Tarvitset Windows-Vistan asennusmedian oikeaoppiseen MBR:n käsittelyyn.
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-newbie-8/uninstalling-grub-from-vista-550172/
Siis ratkaisu voisi löytyä ohjelmalla FixMBR : http://www.sysint.no/Nedlasting/MbrFix.htm
Vaan kun ei ole...nykyään läppärien mukana ei tule asennuslevyjä, asennus käynnistyy kovalevyltä. Windows XP -levy löytyy, en tiedä uskaltaako sillä lähteä sorkkimaan MBR:ä, siinä kun on samanlainen työkalu.

Ihan vain varoituksen sananen kaikille, joilla ei ole _alkuperäisiä_ Windowssin asennusmedioita.
Unohtakaa Linux - tai opetelkaa järjestelmän kopiointi/kloonaus ennenkuin alatte käpistelemään kovalevyjä, tai koskette muihin käyttöjärjestelmiin.
Kannattaisiko tämä kertoa jo Ubuntu-wikin asennusohjeissa?

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Vistan MBR:n palautus Ubuntun asennuksen jälkeen
« Vastaus #4 : 10.01.08 - klo:21.44 »
En tiedä muista, mutta minulla on huonoja kokemuksia dualboot-viritelmistä.

Itse olen asentanut dualbootin kymmeniin koneisiin ja aina olen saanut toimimaan. Ja 99% kerroista on mennyt ilman ongelmia, kunhan asentaa tyhmemmän ensin ja fiksumman sitten.

MBR:n putsaaminen Windowsin levyillä, linuxin livelevyllä tai vaikka SuperGrubilla on opetettu tällä foorumilla (ja muualla) ainakin n-kertaa.

Ihan vain varoituksen sananen kaikille, joilla ei ole _alkuperäisiä_ Windowssin asennusmedioita.
Unohtakaa Linux - tai opetelkaa järjestelmän kopiointi/kloonaus ennenkuin alatte käpistelemään kovalevyjä, tai koskette muihin käyttöjärjestelmiin.
Kannattaisiko tämä kertoa jo Ubuntu-wikin asennusohjeissa?

Ei se auta, koska suuri osa pulaan joutuvista (anteeksi te muut...) on nykyajan heti-kaikki-enkä-lue-ohjeita-kansaa.

juyli

  • Vieras
Vs: Vistan MBR:n palautus Ubuntun asennuksen jälkeen
« Vastaus #5 : 10.01.08 - klo:21.51 »
mutta minulla on huonoja kokemuksia dualboot-viritelmistä.
No, minulla ei ole ollut ongelmia multiboot:in kanssa. Tosin OS/2:n bootmanageria käyttelin hyvin pitkään - eli erillistä bootloaderia. Niin Lilo kuin Grub:in on hoitanut homman jo reilun kymmenen vuotta. On kuitenkin mahdollista käynnistää Linux-kernel windowssista windows-menun kautta asentamatta Linuxin käynnistintä MBR:ään. Aiheesta löytyy tietoa hakukoneilla. Kömpelöä, mutta kuitenkin toimiva vaihtoehto.

Minusta on jopa törkeää, ettei asennusmediaa tarjota valmiiksi asiakasta varten muun dokumentaation ohella. Jos tai kun asennusmedian tekeminen jää käyttäjän vastuulle, on riski, ettei tuota operaatiota ymmärretä tehdä.
Joissakin aiemmissa konepaketeissa, on järjestelmän palautus ollut piilotettuna kovalevyn osioille. Tosi ikävää sille, joka ei ole ymmärtänyt sitä huomioida - tai koira ehtinyt syödä manuaalit.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Vistan MBR:n palautus Ubuntun asennuksen jälkeen
« Vastaus #6 : 10.01.08 - klo:22.06 »
Kyllä dualboot toimii hyvin kunhan sen tekee oikein, eikä tee esim. tuollaista usb asennusta grub kun tuuppaa jatkon usb asemalle käsittääkseni tuossa tapauksessa. Luultavasti pääset helpoimmalla kun käynnistät livecd:llä asennuksen uudelleen, teet uuden ext3 ja swap osion _läppärin_ kiintolevylle, grub toimii taas oikein. Et vaan sitten poista windowsin palautusosiota tai itse windowsin osiota.

Kannattaa lukea ohjekirjat. Sieltä kyllä jostain löytyy ohjeet järjestelmän palautukseen. Hyvin luultavasti onnistuu vain painamalla jotain tiettyä F-näppäintä käynnistyksessä ja vastaamalla pariin varmistus kysymykseen.

rubikon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Vistan MBR:n palautus Ubuntun asennuksen jälkeen
« Vastaus #7 : 10.01.08 - klo:22.39 »
Ja ihan vaan jatkona, että se asennusmedia pitäisi tulla koneen mukana. On vain piilotettu sinne piilotetulle D-asemalle.
Ja käynnistyksessä taitaa ehdotella vielä levyn tekoakin  ::)
GRUB:issa oli kaksi viimeistä vaihtoehtoa Windows ja alemman valitseminen käynnisti Vista-asennuksen uudelleen. Vista toimii taas.

rubikon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Vistan MBR:n palautus Ubuntun asennuksen jälkeen
« Vastaus #8 : 10.01.08 - klo:22.51 »
Ei se auta, koska suuri osa pulaan joutuvista (anteeksi te muut...) on nykyajan heti-kaikki-enkä-lue-ohjeita-kansaa.
Läppäri oli kolmas kone, johon asensin Ubuntun. Kaksi aikaisempaa pöytäkoneasennusta toimivat ihan hyvin. Toisessa oli pelkkä Ubuntu, toisessa Ubuntu+XP (se hajonnut dualboot ei ollut Ubuntu). En siis ruvennut suoraan sorkkimaan läppäriä tajuamatta mitä olin tekemässä. Olisi silti kiva tietää, missä ohjeissa sanotaan yksiselitteisesti ettei USB-kovalevylle asennus toimi. Jos tämä on "se pitää vaan tietää"-juttu, niin ei ihme, että en ollut ensimmäinen joka joutui ongelmiin.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Vistan MBR:n palautus Ubuntun asennuksen jälkeen
« Vastaus #9 : 10.01.08 - klo:23.52 »
On kyllä totta, että olisi ehkä hyvä mainita tästä ongelmasta ohjeissa. Toisaalta tätä vaihtoehtoa ei edes mainita siellä, eikä kyseinen tapa ole ainakaan omasta mielestäni milläänlailla mielekäs vaihtoehto. Hidas, läppärin mukaan pitää ottaa ulkoinen asema jos haluaa käyttää linuxia jne.