Kirjoittaja Aihe: Levyn vapaa tila?  (Luettu 3721 kertaa)

cokekola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Levyn vapaa tila?
« : 05.01.08 - klo:10.54 »
Täytyy taas aloittaa anteeksipyytelyllä viesti: tämä on varmaan "tumpelo faq" -kysymys, mutta enpä ole löytänyt vastausta.

Miten gnomessa saa selville levyn vapaan tilan? Komentoriviltä sen saa selville ainakin "df"-komennolla, mutta entä graafisella puolella? Windowsissa on tottunut siihen, että valitsemalla levyn kuvakkeen ja "ominaisuudet" winkkari näyttää levyn jäljellä olevan vapaan tilan. Vastaavaa keinoa en ole gnomesta löytänyt. Levythän näkyvät esimerkiksi Gnomen tiedostoselaimessa "Tietokone"-näytössä, jossa on sarakkeet nimi, koko, tyyppi, muokattu jne., mutta koko-sarakkeessa näkyy kunkin levyn kohdalla vain kolme pistettä. (Olisiko se edes vapaa tila, käytetty tila, vai levyn kokonaiskapasiteetti, en tiedä.)

Jostain vuosien takaisesta pintatutustumisesta unixiin on jäänyt sitkeä käsitys, että *nix -järjestelmiin voisi lisätä levykapasiteettia "lennossa". Voiko uuden levyn liittää olemassa olevaan tiedostojärjestelmään niin, että se ei tulekaan omaksi levyksi vaan lisäkapasiteetiksi käyttöön olemassa oleviin hakemistoihin? Osasinkohan selittää tätäkään sinne päinkään?

Matkalla kohti MS-vapaata elämää...

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Levyn vapaa tila?
« Vastaus #1 : 05.01.08 - klo:10.59 »
Miten gnomessa saa selville levyn vapaan tilan? Komentoriviltä sen saa selville ainakin "df"-komennolla, mutta entä graafisella puolella? Windowsissa on tottunut siihen, että valitsemalla levyn kuvakkeen ja "ominaisuudet" winkkari näyttää levyn jäljellä olevan vapaan tilan. Vastaavaa keinoa en ole gnomesta löytänyt. Levythän näkyvät esimerkiksi Gnomen tiedostoselaimessa "Tietokone"-näytössä, jossa on sarakkeet nimi, koko, tyyppi, muokattu jne., mutta koko-sarakkeessa näkyy kunkin levyn kohdalla vain kolme pistettä. (Olisiko se edes vapaa tila, käytetty tila, vai levyn kokonaiskapasiteetti, en tiedä.)

Eikös tuo levyntila tule ihan samal tapaa gnomes ku winkkaris? Ainakin mun Linux Mintis on näin, ku ottaa esim. "Computer" --> "Joku levy" --> "Properties"

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Levyn vapaa tila?
« Vastaus #2 : 05.01.08 - klo:11.21 »
Täytyy taas aloittaa anteeksipyytelyllä viesti: tämä on varmaan "tumpelo faq" -kysymys, mutta enpä ole löytänyt vastausta.

Miten gnomessa saa selville levyn vapaan tilan? Komentoriviltä sen saa selville ainakin "df"-komennolla, mutta entä graafisella puolella? Windowsissa on tottunut siihen, että valitsemalla levyn kuvakkeen ja "ominaisuudet" winkkari näyttää levyn jäljellä olevan vapaan tilan. Vastaavaa keinoa en ole gnomesta löytänyt. Levythän näkyvät esimerkiksi Gnomen tiedostoselaimessa "Tietokone"-näytössä, jossa on sarakkeet nimi, koko, tyyppi, muokattu jne., mutta koko-sarakkeessa näkyy kunkin levyn kohdalla vain kolme pistettä. (Olisiko se edes vapaa tila, käytetty tila, vai levyn kokonaiskapasiteetti, en tiedä.)

Jostain vuosien takaisesta pintatutustumisesta unixiin on jäänyt sitkeä käsitys, että *nix -järjestelmiin voisi lisätä levykapasiteettia "lennossa". Voiko uuden levyn liittää olemassa olevaan tiedostojärjestelmään niin, että se ei tulekaan omaksi levyksi vaan lisäkapasiteetiksi käyttöön olemassa oleviin hakemistoihin? Osasinkohan selittää tätäkään sinne päinkään?



Järjestelmä>ylläpito>järjestelmänvalvonta sieltä välilehti>tiedostojärjestelmä.

Terveisin jori52  ;)
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

cokekola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Vs: Levyn vapaa tila?
« Vastaus #3 : 05.01.08 - klo:11.30 »
Eikös tuo levyntila tule ihan samal tapaa gnomes ku winkkaris? Ainakin mun Linux Mintis on näin, ku ottaa esim. "Computer" --> "Joku levy" --> "Properties"


Kuten todettu, ei toimi ainakaan mulla (Ubuntu 6.10).




Järjestelmä>ylläpito>järjestelmänvalvonta sieltä välilehti>tiedostojärjestelmä.

Terveisin jori52  ;)


Mutta tuohan sen sijaan toimii!


Matkalla kohti MS-vapaata elämää...

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Levyn vapaa tila?
« Vastaus #4 : 05.01.08 - klo:12.00 »
Eikös tuo levyntila tule ihan samal tapaa gnomes ku winkkaris? Ainakin mun Linux Mintis on näin, ku ottaa esim. "Computer" --> "Joku levy" --> "Properties"


Kuten todettu, ei toimi ainakaan mulla (Ubuntu 6.10).




Järjestelmä>ylläpito>järjestelmänvalvonta sieltä välilehti>tiedostojärjestelmä.

Terveisin jori52  ;)


Mutta tuohan sen sijaan toimii!

Löytyy myös sijainnit>tietokone>tiedostojärjestelmä, hiiren oikealla napsaus tiedostojärjestelmän päällä, valitse aukeavasta valikosta ominaisuudet (näyttää kiintolevyn tiedot graafisessa muodossa).

Terveisin jori52  ;D



Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

jemaku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Levyn vapaa tila?
« Vastaus #5 : 05.01.08 - klo:12.14 »
Eikös tuo levyntila tule ihan samal tapaa gnomes ku winkkaris? Ainakin mun Linux Mintis on näin, ku ottaa esim. "Computer" --> "Joku levy" --> "Properties"

Kuten todettu, ei toimi ainakaan mulla (Ubuntu 6.10).

(Tuosta et kyllä ainakaan selvästi todennut mitään. Puhuit vain sarakkeista.. kai klikkasit oikealla napilla kuvaketta ja Ominaisuudet?)

Onko mun Nautiluksessa jotain vikaa, kun se näyttää aina tilarivillä vapaan tilan siltä levyltä, jossa katsottavana olevan hakemisto sijaitsee? (Jos ei ole mitään tiedostoa valittuna, jos on, niin se näyttää niitten kokoja ja lukumääriä.)
« Viimeksi muokattu: 05.01.08 - klo:12.44 kirjoittanut jemaku »

jemaku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Levyn vapaa tila?
« Vastaus #6 : 05.01.08 - klo:12.21 »
Levythän näkyvät esimerkiksi Gnomen tiedostoselaimessa "Tietokone"-näytössä, jossa on sarakkeet nimi, koko, tyyppi, muokattu jne., mutta koko-sarakkeessa näkyy kunkin levyn kohdalla vain kolme pistettä. (Olisiko se edes vapaa tila, käytetty tila, vai levyn kokonaiskapasiteetti, en tiedä.)

Niin näkyy mullakin kolme pistettä. Ja tyyppi-sarakkeessa lukee työpöydän asetustiedosto, eli koko olisi sen asetustiedoston koko luultavasti. Ja siksi ehkä sitä ei näytetä, ettei se sekoita ihmisiä?

Voiko uuden levyn liittää olemassa olevaan tiedostojärjestelmään niin, että se ei tulekaan omaksi levyksi vaan lisäkapasiteetiksi käyttöön olemassa oleviin hakemistoihin?

Onnistuisikos sillä LVM-systeemillä ihan vapaasti lisäilyt? Joku haku varmaan kertoo lisää.

Mutta voihan uuden levyn liittää uudeksi hakemistoksi mihin tahansa kohtaan tiedostojärjestelmää. Niinhän lisälevyt yleensä liitetäänkin /media/ hakemistoon. Yhtä hyvin voisi liittää /home/varalevy/ tai /home/musa/eppunormaali/

cokekola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Vs: Levyn vapaa tila?
« Vastaus #7 : 05.01.08 - klo:12.31 »

(Tuosta et kyllä ainakaan selvästi todennut mitään. Puhuit vain sarakkeista.. kai klikkasit oikealla napilla kuvaketta ja Ominaisuudet?)

No en sitten todennut, ainakaan riittävän selvästi. Ajattelin, että kun mainitsin tuon winkkarista tutun tavan, niin siitä olisi ilmennyt, että toki olen sitäkin kokeillut Ubuntussakin. Selvennetään siis, että olen klikannut oikealla napilla ja valinnut "ominaisuudet". Ei näy vapaata tilaa siellä (millään välilehdellä).

Lainaus
Onko mun Nautiluksessa jotain vikaa, kun se näyttää aina tilarivillä vapaan tilan siltä levyltä, jossa katsottavana olevan hakemisto sijaitsee? (Jos ei ole mitään tiedostoa valittuna, silloin se näyttää niitten kokoja ja lukumääriä.)

Jos mun "Tiedostoselain" on sama asia kuin "Nautilus", niin siinä tapauksessa mun Nautilus näyttää alapalkissa (onko se "tilarivi"?) valitun tiedoston ja suluissa sen koon.

Matkalla kohti MS-vapaata elämää...

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Levyn vapaa tila?
« Vastaus #8 : 05.01.08 - klo:12.35 »
Valikko->Sijainnit->Tietokone --- Tiedostojärjestelmä hiiren oikea->ominaisuudet
Miinuksena, ei näytä kuin juuriosion koon, jos on erillinen /home osio, ei se näy siinä.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

jemaku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Levyn vapaa tila?
« Vastaus #9 : 05.01.08 - klo:12.43 »
Jos mun "Tiedostoselain" on sama asia kuin "Nautilus", niin siinä tapauksessa mun Nautilus näyttää alapalkissa (onko se "tilarivi"?) valitun tiedoston ja suluissa sen koon.

Joo nautlilus = gnomen tiedostoselain.
Ja tilarivi = alapalkki.

Niin mullakin näyttää valittuna olevan koon. Mutta entäs jos mitään ei ole valittuna? Silloin mulla näkyy vapaa tila levyllä. (Huomaan sotkeneeni tuon viestini lauserakenteen, sori.)

cokekola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Vs: Levyn vapaa tila?
« Vastaus #10 : 05.01.08 - klo:12.53 »

Niin mullakin näyttää valittuna olevan koon. Mutta entäs jos mitään ei ole valittuna? Silloin mulla näkyy vapaa tila levyllä. (Huomaan sotkeneeni tuon viestini lauserakenteen, sori.)



Tajusin viimein. Kyllä, kun valitsee vasemman laidan "Sijainnit"-ikkunasta esim "Tiedostojärjetelmän" ja älyää napauttaa sitä pari kertaa, niin alapalkkiin todellakin ilmaantuu "24 kohdetta, tilaa vapaana: 4,4 Gt". Tämähän on hyvä, vähän mutkikas ehkä löytää kuitenkin.

Matkalla kohti MS-vapaata elämää...

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Levyn vapaa tila?
« Vastaus #11 : 05.01.08 - klo:12.55 »

Jostain vuosien takaisesta pintatutustumisesta unixiin on jäänyt sitkeä käsitys, että *nix -järjestelmiin voisi lisätä levykapasiteettia "lennossa". Voiko uuden levyn liittää olemassa olevaan tiedostojärjestelmään niin, että se ei tulekaan omaksi levyksi vaan lisäkapasiteetiksi käyttöön olemassa oleviin hakemistoihin?

Kyllä. Liitospisteen voit määrätä itse [1]. Linux ei tunne erillisiä omia levyjä -- myös ulkoiset kovalevyt ja usb-muistit liitetään olemassa olevaan tiedostojärjestelmään /media-hakemistoon.

Edit.:
[1] tiedostossa /etc/fstab, ks. man fstab. Jostain syystä kaikki pikagooglaillulla löytämäni Ubuntu-sivut liittävät uuden levyaseman esim. hakemistoon /newdrive, mutta ihan yhtä hyvin uuden kovalevyn voi liittää vaikka pisteeseen /home/käyttäjä/musiikit.

Ks. kuitenkin myös http://www.debianhelp.co.uk/newharddisk.htm
« Viimeksi muokattu: 05.01.08 - klo:13.05 kirjoittanut MikkoJP »