Kirjoittaja Aihe: Kuinka saada scrollattava suurempi näyttötila toimintaan Linuxissa.  (Luettu 2294 kertaa)

peran

  • Vieras
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, kuinka 5 vuotias lukemaan kykenemätön sai näyttöni näyttämään 800x600 tilassa 1024x768 tilaa.

Siis näyttötila näkyi ihan oikein, mutta kannettavani oma näyttö oli 800x600 tilassa, mutta se näytti 1024x768 tilaa. siis kun vasemmasta yläkulmasta siirti hiiren kursoria oikeaan alakulmaan, niin näyttö hiukan aikaa scrollasi ennen kuin pääsi ko. alakulmaan.

Asetuksista en tosiaan löytäny ko. mielenkiintoista tilaa, mutta olisin kiinnostunut, kuinka ko. tilan saa 'päälle'.

Siskon lapseni sai sen päälle 1024x768-tilasta gcompris-ohjelmalla. Ko. tila siirtyi myös muille käyttäjille ja sain ko. tilan pois vasta kun laitoin 800x600 tilan ja sen jälkeen 1024x768 tilan.

Olisin kiinnostunut, kuinka ko. tilan saa hallitusti päälle, jos joku sattuisi tietämään, kun en itse Kubuntustani sellaista löydä.

Toivottavasti edes joku ymmärsi, mitä koneellini oli väliaikaisesti tapahtunut.  :P

Edit - Siis käyttäjä, jolla ko. viisi vuotias tekniikan nero sai näyttötilan muuton aikaiseksi ei voi saada pääkäyttäjän (root) oikeuksia. (tietenkään).
« Viimeksi muokattu: 23.12.07 - klo:23.24 kirjoittanut peran »

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Itsekin olen saanut kyseisen tilan päälle, mutta vain silloin kuin olen säätänyt - ja epäonnistunut jossain. Tämä ei siis ole ollut haettu tulos. :D
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

roki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Ubuntu Studio
    • Profiili
    • koti Sivu
Liittyy jollain tapaa xorg.conf:ssa esiintyvään "Virtual" määrittelyyn, jolla työpöytä määritellään isommaksi kuin mitä näytön resoluutio on.

Tarkempaa ohjeistusta tuon käsittelyyn en tiedä, koska kyseistä ominaisuutta olen viimeksi käyttänyt silloin kun kaikki vastaavat säädöt tehtiin tarkkana käsityönä suoraan tiedostoon. Kai siihen nykyisin löytyy joku työpöytäympäristöstä löytyvä ohjelma, tai saattaa löytyä jopa jonkin pikanäppäimen takaa.

Hyvää joulua.

- Roki

Linuxin käyttäjä kernelin versiosta 1.2.13

juyli

  • Vieras
Asetuksista en tosiaan löytäny ko. mielenkiintoista tilaa, mutta olisin kiinnostunut, kuinka ko. tilan saa 'päälle'.

En nyt tainnut ihan ymmärtää, mutta eri valittavissa olevia näyttötiloja voi vaihtaa lennossa näppäimistöyhdistelmällä: CTRL-ALT+ + (plus) tai CTRL-ALT+ - (miinus/väliviiva). Nämä
eri näyttötilat määritellään xorg.conf:ssa Modes määrityksellä kullakin värimäärällä.

Muistaakseni Xorg/XF86Config tiedostossa tuo määrittää viewport muuttujalla.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
En nyt tainnut ihan ymmärtää, mutta eri valittavissa olevia näyttötiloja voi vaihtaa lennossa näppäimistöyhdistelmällä: CTRL-ALT+ + (plus) tai CTRL-ALT+ - (miinus/väliviiva).

Tarkennuksena sanottakoon että plus ja miinus ovat numeronäppäimistön plus ja miinus.