Kirjoittaja Aihe: Windows ei käynnisty kunnolla. Grubissa vika?  (Luettu 3311 kertaa)

jarpppi

• Käyttäjä
    • Profiili
    • jarppi.arkku.net
Windows ei käynnisty kunnolla. Grubissa vika?
« : 20.12.07 - klo:21.31 »
Terve,

Joo, eli miulla on koneessa Windows XP sekä Ubuntu Gutsy Gibbon. Ja tietty se avaa GRUB:lla. Ubuntu käynnistyy ihan normaalisti, mutta Windows ei käynnisty _aina_ kunnolla. Joskus käynnistyy ihan hyvin, mutta joskus kun valitsee GRUB:sta Windowsin niin se alkaa lataamaan Windowsia, mutta sitten se lopettaakin yhtäkkiä lataamisen, ja kone käynnistyy uudelleen ja tullaan taas GRUBiin. Joskus tätä tapahtuu Windowsin käynnistämisen yhteydessä viisikin kertaa, joskus Windowsin käynnistys onnistuu ihan ongelmitta.

Noh, nyt tässä viime viikolla Windows rekisteri pamahti, juuri noiden käynnistysongelmien takia. Käytin korjauksessa, ja siellä epäiltiin että vika on GRUBissa. Varmaan onkin? Onko teillä ollut samanlaista ongelmaa? Mitähän täytyisi tehdä? Jos GRUB täytyy asentaa uudelleen, voisitte pistää vaikka linkkiä hyvistä ohjeista vaikka kyllä noissa muissa topiceissa taitaa niitä löytyäkkin... Tosin, voin kyllä pistää tuon Ubuntun uusiksikin.. jos se GRUB sitten toimisi kunnolla. Olen muutaman kerran joutunutkin asentamaan Ubuntun uudelleen, mutta en kyllä muista esiintyikö tätä samaa ongelmaa silloin. Mutta kyllä minä mielellään korjaisin sen GRUB:n vaan enkä asentaisi koko Ubuntua ja kaikkea uudelleen ja toivoisi että se toimisi.

Kiitos.

peran

• Vieras
Vs: Windows ei käynnisty kunnolla. Grubissa vika?
« Vastaus #1 : 20.12.07 - klo:21.53 »
Joo, voihan yrittää asentaa grub-uudestaan, mutta tuskin se auttaa asiaasi.
http://wiki.ubuntu-fi.org/Grub-kaynnistyslataaja

jarpppi

• Käyttäjä
    • Profiili
    • jarppi.arkku.net
« Vastaus #2 : 20.12.07 - klo:22.48 »
Hmm... no mikä sitten auttaisi?

Näköjään pistänyt epähuomiossa väärään paikkaankin koko jutun...   :D

lettas

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.12.07 - klo:22.50 »
Grubin tehtäväkuva loppuu siihen että ms:n logo alkaa näkyä. Tästä hetkestä eteenpäin ongelma on jossain muualla, viallisissa windowsin ajureissa, viallisessa raudassa tms.

jarpppi

• Käyttäjä
    • Profiili
    • jarppi.arkku.net
« Vastaus #4 : 17.03.08 - klo:15.56 »
Hehheh. Vanha aihe, ja vanhaa muutenkin, mutta kyllä se sitten selvis mikä siinä oli vikana.  ;)

Se vika löytyi sitten kun rohkenin itse tutkimaan konetta, joskus tuossa joulun tienoilla. Vika olikin "uudessa" Kingstonin muistikammassa. No sitten vein sen takaisin liikkeeseen ja vaihdoin sen, mutta samat ongelmat jatkuivat sillä toisellakin. Jännä ettei nuo Kingstonin muistikammat kelvanneet, kun yleensähän ne on varmoja pakkauksia, nimenomaan Kingstonin muistikammat siis. Emolevy oli joku Asrockin K7SX8. Noh, rahat sain takas ja silleen. Kone kävi tosiaan pari kertaa huollossa, mutta ne vaan korjas rekisterin ja sano ettei enää pitäs herjailla käynnistyksessä.   :D Ihmeen "ammattilaisia", kun ei sitten koneen rautaa olleet kattoneet. Ton jälkeen totesinki että parempi hoitaa ite koneet, tarvii maksaa hutiloidusta työstä, ja samalla ittekin oppii jotain uutta.  :P

Toni Alenius

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 18.03.08 - klo:09.54 »
itse olisin veikannut virusta, olen useamman koneen putsannut viruksista bvastaavan ongelman seurauksena, ja ongelma on virusten mukana yleensä hävinnyt, muissa tapauksissa on auttanut Windowsin uudelleenasennus.
Ubuntu 24.04.01 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
2x480 GB SSD