Kirjoittaja Aihe: Selaimet (ja ACID 2 testi)  (Luettu 11007 kertaa)

tmp

  • Vieras
Selaimet (ja ACID 2 testi)
« : 19.12.07 - klo:22.14 »
IE8 läpäisee nyt myös ACID 2 testin. Hyvä juttu senkin takia, että sivujen tekijät pystyvät entistä helpommin käyttämään tekniikoita hyödyksi.

blog: http://blogs.msdn.com/ie/archive/2007/12/19/internet-explorer-8-and-acid2-a-milestone.aspx
haastattelut: http://channel9.msdn.com/ShowPost.aspx?PostID=367207

... vielä kun saataisiin sivujen tekijät käyttämään XHTML:ää, niin avot! :)

Onko täällä WWW-sivujen kehittäjiä?
« Viimeksi muokattu: 22.01.08 - klo:07.56 kirjoittanut tmp »

kingi89

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 78
    • Profiili
    • Kingi.tk
Vs: Selaimet ja ACID 2 testi
« Vastaus #1 : 20.12.07 - klo:00.06 »
Onko täällä WWW-sivujen kehittäjiä?
Kai sellaiseksi voisin itseäni kutsua, vaikkakin enemmän tykkään Webmaster-tittelistä. Noita nettisivuja saa aina välillä olla askartelemassa, mutta laiskana ihmisenä harvoin saan mitään ihan 100% valmiiksi.

Periaatteesta en jaksa omia kyhäelmiäni testata IE-selaimilla aktiivisesti, kun ei tosiaan tuo XHTML ole IE:issä tuettuna (ainakaan 6- tai 7-versiossa) ja muutenkin mm. CSS-tyylien ymmärtäminen on kovin improvisoitua varsinkin float:n osalta. Foxulin ja Operan kanssa en ole vastaaviin ongelmiin törmännyt (niin kauan kun koodi pysyy validina).

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Selaimet ja ACID 2 testi
« Vastaus #2 : 22.12.07 - klo:00.55 »
IE8 läpäisee nyt myös ACID 2 testin.

Jokos muuten Firefox läpäisee sen? Entä Epiphany?

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Selaimet ja ACID 2 testi
« Vastaus #3 : 22.12.07 - klo:01.47 »
IE8 läpäisee nyt myös ACID 2 testin.

Jokos muuten Firefox läpäisee sen? Entä Epiphany?
Firefoxin jotkut kehitysversiot ovat läpäisseet Acid 2:n, mutta ainakaan minulla tuo Firefox 3:n beta 2 ei aivan täysin läpäise. Lähellä se silti on.

Kannattaa muistaa, ettei se Acid 2:n läpäisy tarkoita, että joku selain olisi täysin standardeja noudattava. Jonkin Acid2:ssa näkymättömän bugin korjaaminen voi täysin hyvin samalla rikkoa Acid2:n läpäisyn.

Epiphany käyttää tavallisimmin Gecko -moottoria, joten se läpäisee testin sitten, kun myös Firefox niin tekee.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Selaimet ja ACID 2 testi
« Vastaus #4 : 22.12.07 - klo:02.08 »
IE8 läpäisee nyt myös ACID 2 testin.

Jokos muuten Firefox läpäisee sen? Entä Epiphany?
Firefoxin jotkut kehitysversiot ovat läpäisseet Acid 2:n, mutta ainakaan minulla tuo Firefox 3:n beta 2 ei aivan täysin läpäise. Lähellä se silti on.

Eli tässä voi vielä käydä niin että IE läpäisee Acid 2 -testin ennen Firefoxia. Sitä voisi jo pitää jonkinlaisena imagotappiona jos niin pääsee käymään... Tosin tällä hetkellä ei IE8:n julkaisupäivää taida edes olla tiedossa joten tuskin senkään julkaisu on ihan nurkan takana.

Lainaus
Kannattaa muistaa, ettei se Acid 2:n läpäisy tarkoita, että joku selain olisi täysin standardeja noudattava. Jonkin Acid2:ssa näkymättömän bugin korjaaminen voi täysin hyvin samalla rikkoa Acid2:n läpäisyn.

Näin on todennäköisesti käynyt Konquerorissa sillä minun 3.5.8 ei läpäise testiä vaikka joskus aiemmin se meni puhtaasti läpi.

Lainaus
Epiphany käyttää tavallisimmin Gecko -moottoria, joten se läpäisee testin sitten, kun myös Firefox niin tekee.

Tätä hieman epäilinkin. Kiitos varmistuksesta.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Selaimet ja ACID 2 testi
« Vastaus #5 : 22.12.07 - klo:09.41 »
IE8 läpäisee nyt myös ACID 2 testin.

Jokos muuten Firefox läpäisee sen? Entä Epiphany?
Firefoxin jotkut kehitysversiot ovat läpäisseet Acid 2:n, mutta ainakaan minulla tuo Firefox 3:n beta 2 ei aivan täysin läpäise. Lähellä se silti on.

Kannattaa muistaa, ettei se Acid 2:n läpäisy tarkoita, että joku selain olisi täysin standardeja noudattava. Jonkin Acid2:ssa näkymättömän bugin korjaaminen voi täysin hyvin samalla rikkoa Acid2:n läpäisyn.

Epiphany käyttää tavallisimmin Gecko -moottoria, joten se läpäisee testin sitten, kun myös Firefox niin tekee.
Voit varmastikin esittää jotain testituloksia, joista käy selville tuo "Lähellä se silti on" -sanonnan peruste. Minä en huomaa mitään eroa oikean ja väärän välillä.

moonstone

  • Vieras
Vs: Selaimet ja ACID 2 testi
« Vastaus #6 : 22.12.07 - klo:11.24 »
IE8 läpäisee nyt myös ACID 2 testin. Hyvä juttu senkin takia, että sivujen tekijät pystyvät entistä helpommin käyttämään tekniikoita hyödyksi.

blog: http://blogs.msdn.com/ie/archive/2007/12/19/internet-explorer-8-and-acid2-a-milestone.aspx
haastattelut: http://channel9.msdn.com/ShowPost.aspx?PostID=367207

... vielä kun saataisiin sivujen tekijät käyttämään XHTML:ää, niin avot! :)

Onko täällä WWW-sivujen kehittäjiä?

Voiko tuota IE8 testata jossain?

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Selaimet ja ACID 2 testi
« Vastaus #7 : 22.12.07 - klo:12.16 »
Eli tässä voi vielä käydä niin että IE läpäisee Acid 2 -testin ennen Firefoxia. Sitä voisi jo pitää jonkinlaisena imagotappiona jos niin pääsee käymään... Tosin tällä hetkellä ei IE8:n julkaisupäivää taida edes olla tiedossa joten tuskin senkään julkaisu on ihan nurkan takana.
Tuota en täysin ymmärtänyt, Miksi sinun mielestä voi käydä niin, että IE8 läpäisee testin ennen Firefoxia, joka jo läpäisee sen? Minä myös olen ollut jonkun aikaa huolestunut Firefoxin kehityksestä, mutta en tuossa asiassa. Voihan tietysti ollakin ettei koskaan edes tule Tf 3.0 ulos saati seuraavaa.

PS: Teetkö muuten jotain aktiivisesti parantaaksesi jotain selainta (tai muita ohjelmia), vai heitätkö tänne vain jostain lukemiasi juttuja?

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Vs: Selaimet ja ACID 2 testi
« Vastaus #8 : 22.12.07 - klo:12.24 »
Eli tässä voi vielä käydä niin että IE läpäisee Acid 2 -testin ennen Firefoxia. Sitä voisi jo pitää jonkinlaisena imagotappiona jos niin pääsee käymään... Tosin tällä hetkellä ei IE8:n julkaisupäivää taida edes olla tiedossa joten tuskin senkään julkaisu on ihan nurkan takana.
Miksi sinun mielestä voi käydä niin, että IE8 läpäisee testin ennen Firefoxia, joka jo läpäisee sen?
Siten varmaan että Firefox ei vielä läpäise tuota testiä, ainakaan 2.x versiot. Olen kuullut myös juttua että ei läpäise vielä 3.0:kaan
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Selaimet ja ACID 2 testi
« Vastaus #9 : 22.12.07 - klo:12.36 »
Eli tässä voi vielä käydä niin että IE läpäisee Acid 2 -testin ennen Firefoxia. Sitä voisi jo pitää jonkinlaisena imagotappiona jos niin pääsee käymään... Tosin tällä hetkellä ei IE8:n julkaisupäivää taida edes olla tiedossa joten tuskin senkään julkaisu on ihan nurkan takana.
Miksi sinun mielestä voi käydä niin, että IE8 läpäisee testin ennen Firefoxia, joka jo läpäisee sen?
Siten varmaan että Firefox ei vielä läpäise tuota testiä, ainakaan 2.x versiot. Olen kuullut myös juttua että ei läpäise vielä 3.0:kaan
Mitä helvetin ideaa on kirjoitella tänne juttuja, jos ei itse osaa tai viitsi testata? Olen vuosia kirjoitellut eri foorumeille ja enkä ole ikinä sanonut "Hevosmiesten tietotoimiston mukaan jäkätitäk....". Jokaikinen asia mistä olen puhunut on itse kokeiltu.
« Viimeksi muokattu: 22.12.07 - klo:12.44 kirjoittanut salai »

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Vs: Selaimet ja ACID 2 testi
« Vastaus #10 : 22.12.07 - klo:12.44 »
Miksi sinun mielestä voi käydä niin, että IE8 läpäisee testin ennen Firefoxia, joka jo läpäisee sen?
Siten varmaan että Firefox ei vielä läpäise tuota testiä, ainakaan 2.x versiot. Olen kuullut myös juttua että ei läpäise vielä 3.0:kaan
Mitä helvetin ideaa on kirjoitella tänne juttuja, jos ei itse viitsi kokeilla jotain? Olen vuosia kirjoitellut eri foorumeille ja enkä ikinä sano "Hevosmiesten tietotoimiston mukaan jäkätitäk...."
No jos testin läpäisy on kerran koneesta kiinni niin sitten on varmaan ihan turha ylipäätään keskustella siitä läpäiseekö IE sen ensin vai ei.
Mutta kuten olen käsittänyt, testin läpäisy ei ole koneriippuvainen vaan firefox joko läpäisee tai ei.
Ja jos asia on näin, ei sitä jokaisen tarvitse testata.
Ei jokaisen ihmisen tarvitse kuussakaan käydä tietääkseen millaista siellä on. Riittää että joku käy.
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Selaimet ja ACID 2 testi
« Vastaus #11 : 22.12.07 - klo:12.57 »
Miksi sinun mielestä voi käydä niin, että IE8 läpäisee testin ennen Firefoxia, joka jo läpäisee sen?
Siten varmaan että Firefox ei vielä läpäise tuota testiä, ainakaan 2.x versiot. Olen kuullut myös juttua että ei läpäise vielä 3.0:kaan
Mitä helvetin ideaa on kirjoitella tänne juttuja, jos ei itse viitsi kokeilla jotain? Olen vuosia kirjoitellut eri foorumeille ja enkä ikinä sano "Hevosmiesten tietotoimiston mukaan jäkätitäk...."
No jos testin läpäisy on kerran koneesta kiinni niin sitten on varmaan ihan turha ylipäätään keskustella siitä läpäiseekö IE sen ensin vai ei.
Mutta kuten olen käsittänyt, testin läpäisy ei ole koneriippuvainen vaan firefox joko läpäisee tai ei.
Ja jos asia on näin, ei sitä jokaisen tarvitse testata.
Ei jokaisen ihmisen tarvitse kuussakaan käydä tietääkseen millaista siellä on. Riittää että joku käy.
Näin periaatteessa:
Minä voin puhua hieman leveämmällä suulla, kun olen itse kokeillut monta asiaa. Sinun mielikuvasi elämästä (ettei sinun tarvitse itse testata mitään, koska kaikki on jo tehty ja sinulle kerrottu)  on ilmeisesti erilainen.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Selaimet ja ACID 2 testi
« Vastaus #12 : 22.12.07 - klo:13.26 »
Voit varmastikin esittää jotain testituloksia, joista käy selville tuo "Lähellä se silti on" -sanonnan peruste. Minä en huomaa mitään eroa oikean ja väärän välillä.

Nyt eri koneella kokeilin uudestaan, ja tässä se testi meneekin läpi. Molemmilla testikerroilla oli tietääkseni sama Firefoxin binääri, ja käyttöjärjestelmäkin oli molemmissa Debian 4.0 hyvin samankaltaisella kokoonpanolla. Liitin kuvan tuosta uudemmasta testikerrasta, kun huomasin tällä kertaa sen ottaa.

Kun aikaisemmin testasin, tuli keskelle kuvaa sellainen lyhyt vierityspalkki, jonka ympäristössä se kuva oli melko sotkuinen.

[ylläpito on poistanut liitteen]
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Selaimet ja ACID 2 testi
« Vastaus #13 : 22.12.07 - klo:13.30 »
Täsmennetään vielä:
No jos testin läpäisy on kerran koneesta kiinni niin sitten on varmaan ihan turha ylipäätään keskustella siitä läpäiseekö IE sen ensin vai ei
Mistä tuo ilmaus ".. jos se on kerran koneesta kiinni..." on peräisin, en kai minä ole sanonut noin?
Lainaus
Mutta kuten olen käsittänyt, testin läpäisy ei ole koneriippuvainen vaan firefox joko läpäisee tai ei
Miksi olet noin käsittänyt? Lähde, tai paperi joka osoittaa sinut muutenkin *etsii sanaa*
Lainaus
Ja jos asia on näin, ei sitä jokaisen tarvitse kuitenkin testeihin.
Entä jos asiat ei ole noin? Pitäisikö sinun kuitenkin mennä testeihin

Lainaus
Ei jokaisen ihmisen tarvitse kuussakaan käydä tietääkseen millaista siellä on. Riittää että joku käy.
Tuo on ihan OK. Et sentään ole "niitä".  ;D

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Vs: Selaimet ja ACID 2 testi
« Vastaus #14 : 22.12.07 - klo:13.48 »
Mistä tuo ilmaus ".. jos se on kerran koneesta kiinni..." on peräisin, en kai minä ole sanonut noin?
No sinä juuri olet koko ajna toistellut kuinka tärkeää sitä jokaisen olisi erikseen testata. Jos se olisi objektiivinen totuus, että Firefox ei testiä läpäise (eli ei olisi koneesta kiinni), niin eihän sitä enää ihmisten tarvitsisi testata.
Eli luulet kai että se on koneesta kiinni, en tiedä oletko oikeassa, mutta näin ilmeisesti luulet?

Niin, mikä on totuus? Onko se testi koneriippuvainen vai eikö se ole? Kertokoon joku, joka tämän tietää.
Kuten sanoin, olen käsittänyt, että se ei ole koneriippuvainen, mutta tämä ei ole TIETO vaan LUULO.

MUOKKAUS: Ja jos asia on näin miten luulet, eli ihmiset voivat saada eri koneilla eri tuloksia samasta testistä samalla firefoxilla, niin miksi sanot näin
Lainaus
Miksi sinun mielestä voi käydä niin, että IE8 läpäisee testin ennen Firefoxia, joka jo läpäisee sen?
Eli ensin väität, että se riippuu koneesta, ja sitten ihmettelet, miksi kaikki eivät saa samaa tulosta kuin sinä?
« Viimeksi muokattu: 22.12.07 - klo:13.52 kirjoittanut vkkk »
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

essal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 93
    • Profiili
    • essal
Vs: Selaimet ja ACID 2 testi
« Vastaus #15 : 22.12.07 - klo:13.50 »
Miksi sinun mielestä voi käydä niin, että IE8 läpäisee testin ennen Firefoxia, joka jo läpäisee sen?
Minun koneellani ubuntun reposta asennettu firefox (2.0.0.11+2nobinonly-0ubuntu0.7.10) ei läpäise acid2-testiä.
Muita firerfoxin versioita ei ole asennettuna, Operan versiot 9.50-20071024.6 ja 9.24-20071015.6gutsy1 läpäisevät testin puhtaasti.
Kuvakaappaukset
  ThinkPad R61i + Ubuntu 9.10 / ThinkPad R52 + Debian 5.0 (LXDE)

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Vs: Selaimet ja ACID 2 testi
« Vastaus #16 : 22.12.07 - klo:13.59 »
Ja nyt kun kerran vaadit minua asiaa testaamaan, niin tulos on sama kuin essalilla:
Minun koneellani ubuntun reposta asennettu firefox (2.0.0.11+2nobinonly-0ubuntu0.7.10) ei läpäise acid2-testiä.
Muita firerfoxin versioita ei ole asennettuna, Operan versiot 9.50-20071024.6 ja 9.24-20071015.6gutsy1 läpäisevät testin puhtaasti.
Kuvakaappaukset

Minulla on sama firefoxin versio. Kolmos-versiollako olet salai saanut menemään läpi? Monet sanovat ettei silläkään mene.

Lainaus
Sinun mielikuvasi elämästä (ettei sinun tarvitse itse testata mitään, koska kaikki on jo tehty ja sinulle kerrottu) on ilmeisesti erilainen.
Tietyssä määrin kyllä. Jos minulle kerrottu testitulos osuu hypoteesiini, en koe tarpeelliseksi testata asiaa itse.
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Selaimet ja ACID 2 testi
« Vastaus #17 : 22.12.07 - klo:15.50 »
Mistä tuo ilmaus ".. jos se on kerran koneesta kiinni..." on peräisin, en kai minä ole sanonut noin?
No sinä juuri olet koko ajna toistellut kuinka tärkeää sitä jokaisen olisi erikseen testata. Jos se olisi objektiivinen totuus, että Firefox ei testiä läpäise (eli ei olisi koneesta kiinni), niin eihän sitä enää ihmisten tarvitsisi testata.
Eli luulet kai että se on koneesta kiinni, en tiedä oletko oikeassa, mutta näin ilmeisesti luulet?

Niin, mikä on totuus? Onko se testi koneriippuvainen vai eikö se ole? Kertokoon joku, joka tämän tietää.
Kuten sanoin, olen käsittänyt, että se ei ole koneriippuvainen, mutta tämä ei ole TIETO vaan LUULO.

MUOKKAUS: Ja jos asia on näin miten luulet, eli ihmiset voivat saada eri koneilla eri tuloksia samasta testistä samalla firefoxilla, niin miksi sanot näin
Lainaus
Miksi sinun mielestä voi käydä niin, että IE8 läpäisee testin ennen Firefoxia, joka jo läpäisee sen?
Eli ensin väität, että se riippuu koneesta, ja sitten ihmettelet, miksi kaikki eivät saa samaa tulosta kuin sinä?
Voitko selventää hieman, en oikeasti ymmärrä kirjoituksesi logiikasta juuri mitään.

Siis mitä väität (tai ymmärrät minun) sanoneen? En luullakseni ole sanonut muuta kuin:

1. Firefox 3.* versiot menevät (ovat jo pitkään menneet) läpi Acid2 testistä, IE8 (ainakaan Linux versiota) en ole ikävä saanut käsiini. Siis minulla kaikilla koneilla (Linux ja XP) ja kaikkien muidenkin lukemieni testien mukaan.
2. Joka muuta väittää on velvollinen testaamaan itse tai osoittamaan luotettavan lähteen todistamaan sanansa. Tai ainakin puhumaan ymmärrettävää suomea.

Tämä keskustelu on mennyt jo hieman överiksi.

Siksi kysynkin teiltä parilta hemmolta melko periaatteellisen kysymyksen: Missä ja milloin olen puhunut paskaa tai vääristellyt totuutta. Jos tuon pystytte osoittamaan, pyydän anteeksi ja korjaan puheeni.


Muutenkin voisit olla kovaan ääneen huutelematta asioista, joita et itse viitsi tai osaa kokeilla.


mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Selaimet ja ACID 2 testi
« Vastaus #18 : 22.12.07 - klo:16.01 »
Eli tässä voi vielä käydä niin että IE läpäisee Acid 2 -testin ennen Firefoxia. Sitä voisi jo pitää jonkinlaisena imagotappiona jos niin pääsee käymään... Tosin tällä hetkellä ei IE8:n julkaisupäivää taida edes olla tiedossa joten tuskin senkään julkaisu on ihan nurkan takana.
Tuota en täysin ymmärtänyt, Miksi sinun mielestä voi käydä niin, että IE8 läpäisee testin ennen Firefoxia, joka jo läpäisee sen?

Minulle kerrottiin että Firefox ei läpäisisi vielä kyseistä testiä jolloin tuo spekulaatio oli täysin perusteltua. Tietysti asia on helppo kumota kertomalla että jokin tietty Firefoxin virallinen versio läpäisee testin. Tähän mennessä ei tällaista versiota ole mielestäni vielä mainittu.

Lainaus
PS: Teetkö muuten jotain aktiivisesti parantaaksesi jotain selainta (tai muita ohjelmia), vai heitätkö tänne vain jostain lukemiasi juttuja?

En tee enkä heitä muualta lukemiani juttuja. Firefoxin kehitys minua ei hirveästi edes kiinnosta koska käytän sitä ainoastaan töissä Windowsissa.

En kuitenkaan ymmärrä miksen voisi spekuloida eri selainten Acid2-testin läpäisyjärjestyksellä, vaikken itse teekään mitään minkään selaimen parantamiseksi. Minusta ne ovat asioita jotka eivät liity toisiinsa millään tavalla.
« Viimeksi muokattu: 22.12.07 - klo:16.11 kirjoittanut mgronber »

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Selaimet ja ACID 2 testi
« Vastaus #19 : 22.12.07 - klo:16.10 »
1. Firefox 3.* versiot menevät (ovat jo pitkään menneet) läpi Acid2 testistä, IE8 (ainakaan Linux versiota) en ole ikävä saanut käsiini. Siis minulla kaikilla koneilla (Linux ja XP) ja kaikkien muidenkin lukemieni testien mukaan.

Firefoxin kolmosversio on vielä beta-vaiheessa eikä kyseistä selainta ole vielä virallisesti julkaistu. Spekulaationi on siis edelleen hengissä ja voi hyvin.
« Viimeksi muokattu: 22.12.07 - klo:16.14 kirjoittanut mgronber »