Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ja XP eri kiintolevyillä  (Luettu 3980 kertaa)

Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Ubuntu ja XP eri kiintolevyillä
« : 13.01.06 - klo:18.05 »
Ja silti samassa tietokoneessa. Minulla on siis Ubuntu-Linux ja win-XP olemassa eri kiintolevyillä. XP:tä olen tähän asti käyttänyt ja nyt Ubuntun käyttö kiinnostaa. Eli miten toimin että toimii...molemmat. Jompi kumpi kiintolevy masteriksi, esim. XP ja Ubuntu slave. Miten käyttöjärjestelmän  valinta tehdään?
XP säilyy käytössä mm. muksujen pelien takia.

Miten saan Ubuntuun Canonin tulostimen i455 toimimaan?
alkaa se kokemus karttua tästäkin

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntu ja XP eri kiintolevyillä
« Vastaus #1 : 13.01.06 - klo:18.49 »
Ja silti samassa tietokoneessa. Minulla on siis Ubuntu-Linux ja win-XP olemassa eri kiintolevyillä.

siis oletko jo asentanut ubuntun?

XP:tä olen tähän asti käyttänyt ja nyt Ubuntun käyttö kiinnostaa. Eli miten toimin että toimii...molemmat. Jompi kumpi kiintolevy masteriksi, esim. XP ja Ubuntu slave.

juu, XP:n levyn pitää olla primääriväylän masteri.

Miten käyttöjärjestelmän  valinta tehdään?

ubuntun asennuksen pitäisi asentaa koneeseen bootloader (grub) jolla voi valita käynnistetäänkö XP vai ubuntu.

Miten saan Ubuntuun Canonin tulostimen i455 toimimaan?

tuo ei ole minulle tuttu printteri, eikä sitä löydy suoraan linuxin printtausbackendistäkään. jos se käyttää jotain yleisesti käytössä olevaa sivunkuvauskieltä (PS/PCL/GDI), niin hyvällä tuurilla sen pystyy asentamaan toimimaan geneerisenä printterinä.
Janne

Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Re: Ubuntu ja XP eri kiintolevyillä
« Vastaus #2 : 13.01.06 - klo:19.09 »
Ja silti samassa tietokoneessa. Minulla on siis Ubuntu-Linux ja win-XP olemassa eri kiintolevyillä.

siis oletko jo asentanut ubuntun? Olen

XP:tä olen tähän asti käyttänyt ja nyt Ubuntun käyttö kiinnostaa. Eli miten toimin että toimii...molemmat. Jompi kumpi kiintolevy masteriksi, esim. XP ja Ubuntu slave.

juu, XP:n levyn pitää olla primääriväylän masteri.

Miten käyttöjärjestelmän  valinta tehdään?

ubuntun asennuksen pitäisi asentaa koneeseen bootloader (grub) jolla voi valita käynnistetäänkö XP vai ubuntu. Sitten kun saan tarvittavat ruuvit (4), laitan Ubuntun sisältävän kiintolevyn XP.n rinnalle ja käynnistän tietsikan...ilmestyy silloin jostain valikko, josta voin valita...jos oikein ymmärrän

Miten saan Ubuntuun Canonin tulostimen i455 toimimaan?

tuo ei ole minulle tuttu printteri, eikä sitä löydy suoraan linuxin printtausbackendistäkään. jos se käyttää jotain yleisesti käytössä olevaa sivunkuvauskieltä (PS/PCL/GDI), niin hyvällä tuurilla sen pystyy asentamaan toimimaan geneerisenä printterinä.
Miten tulostin asennetaan Ubuntuun?


En ole ennen ollut Linuxin kanssa missään tekemisissä  ::)
alkaa se kokemus karttua tästäkin

Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Re: Ubuntu ja XP eri kiintolevyillä
« Vastaus #3 : 13.01.06 - klo:20.23 »
Tuttuni sanoi ettei se grub ehkä ilmesty, koska asensin Ubuntun tyhjälle kiintolevylle niin ettei XP:n sisältävä kiintolevy ollut paikoillaan. Sitten kun molemmat kiintolevyt ovat paikoillaan, voisi grubin saada näkymään asentamalla Ubuntu uudestaan ns. päälle asennuksena.
Onkos tässä ideaa?? ja tuttu oikeassa  :D
alkaa se kokemus karttua tästäkin

Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Re: Ubuntu ja XP eri kiintolevyillä
« Vastaus #4 : 13.01.06 - klo:20.26 »
Sen verran vielä, että asennettuani Ubuntun kokeilin sitä. Äänet toimi ja nettiin pääsin ja päivityksiäkin se haki jo yli 50megaa. Sähköposti alkoi toimia ja firefoxiin laajennuksen hain.
IHAN MUKAVALTA UBUNTU NÄYTTI!!!
alkaa se kokemus karttua tästäkin

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntu ja XP eri kiintolevyillä
« Vastaus #5 : 13.01.06 - klo:20.41 »
Tuttuni sanoi ettei se grub ehkä ilmesty, koska asensin Ubuntun tyhjälle kiintolevylle niin ettei XP:n sisältävä kiintolevy ollut paikoillaan.

tämä pitää paikkansa.

Sitten kun molemmat kiintolevyt ovat paikoillaan, voisi grubin saada näkymään asentamalla Ubuntu uudestaan ns. päälle asennuksena.
Onkos tässä ideaa?? ja tuttu oikeassa  :D

voisi kyllä, mutta se ei ole välttämättä tarpeellista. saat halutessasi nyt ubuntun näkymään XP:n bootloaderissa käyttämällä windows-softaa nimeltä bootpart:
http://www.winimage.com/bootpart.htm

GRUB on myös mahdollista asentaa jälkikäteen MBR:lle, jos siihen näkee tarvetta, mutta hyvin se toimii noinkin.
Janne

Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Re: Ubuntu ja XP eri kiintolevyillä
« Vastaus #6 : 14.01.06 - klo:11.30 »


Saat halutessasi nyt ubuntun näkymään XP:n bootloaderissa käyttämällä windows-softaa nimeltä bootpart:
http://www.winimage.com/bootpart.htm

Latasin koneelle valmiiksi tuon bootpartin. Asentanut en vielä. Onko väliä milloin sen asennan. Tarvitseeko Ubuntun kiintolevy olla paikoillaan?
Mun tietoni näistä ovat rajalliset, tosin tässä samalla sitä tietoa lisää tulee  :P

GRUB on myös mahdollista asentaa jälkikäteen MBR:lle, jos siihen näkee tarvetta, mutta hyvin se toimii noinkin.
alkaa se kokemus karttua tästäkin

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntu ja XP eri kiintolevyillä
« Vastaus #7 : 14.01.06 - klo:12.38 »
Latasin koneelle valmiiksi tuon bootpartin. Asentanut en vielä. Onko väliä milloin sen asennan. Tarvitseeko Ubuntun kiintolevy olla paikoillaan?
Mun tietoni näistä ovat rajalliset, tosin tässä samalla sitä tietoa lisää tulee  :P

ubuntu-levyn pitää ehdottomasti olla kiinni.

bootpart puretaan, ajetaan komentoriviltä (jos se tarvitseen osioita listatakseen jonkun parametrin, niin sen saa niitä bootpartin helpeistä), kun oikea osion numero on löydetty -> eli sen toisen levyn MBR (ensimmäinen numero sille toiselle levylle), niin sen jälkeen bootpart ajetaan niillä argumenteilla jotka se bootpart osaa myös tulostaa helpissaään. muistaakseni se meni jotenkin niin, että kirjoitetaan 'bootpart <sen osion numero jolla grub on> <nimi joka halutaan boottivalikossa näyttää>', mutta tarkkaan en voi muistaa.
Janne

Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Re: Ubuntu ja XP eri kiintolevyillä
« Vastaus #8 : 14.01.06 - klo:21.35 »
GRUB on myös mahdollista asentaa jälkikäteen MBR:lle, jos siihen näkee tarvetta, mutta hyvin se toimii noinkin.

Miten tämä hoituu? Olis ihan mukava tietää. Vaikka sitä toista konstia taidan kokeilla.
alkaa se kokemus karttua tästäkin

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntu ja XP eri kiintolevyillä
« Vastaus #9 : 14.01.06 - klo:21.58 »
GRUB on myös mahdollista asentaa jälkikäteen MBR:lle, jos siihen näkee tarvetta, mutta hyvin se toimii noinkin.

Miten tämä hoituu? Olis ihan mukava tietää. Vaikka sitä toista konstia taidan kokeilla.

foorumilla on muistaakseni ohjeet tuohonkin. se onnistuu käyttämällä joko grubin omaa kehoitetta, joka käynnistyy komennolla sudo grub tai mahdollisesti hitusen helpommin komennolla sudo grub-install. kummallekin löytyy ohjeita netistä ja man-sivuilta.
Janne

Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Re: Ubuntu ja XP eri kiintolevyillä
« Vastaus #10 : 16.01.06 - klo:19.41 »
Nyt toimii ubuntu ja GRUB. Muutoin, paitsi kun valitsee windowsin.
Tulee seuraava vaihe johon käynnistys jää

Booting `Microsoft XP Professional
root (hd0,0)
Filesystem type unknown, Partition type 0X83
savedefault
makeactive
chainloader +1

Missä mättää???
alkaa se kokemus karttua tästäkin

Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Re: Ubuntu ja XP eri kiintolevyillä
« Vastaus #11 : 17.01.06 - klo:21.32 »
Nyt sitten on Ubuntu ja XP samalla koneella ja toimivat peräti molemmat. Tekemällä oppii ja samoja virheitä oppii karttamaan. Opettelua tämä Ubuntu vaatii. Kun en aik ole linuxin kanssa ollut tekemisissä.
Tämä tulee Ubuntun puolelta.
alkaa se kokemus karttua tästäkin