Kirjoittaja Aihe: DVB tallenteidenpakkaus Ubuntussa  (Luettu 10112 kertaa)

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: DVB tallenteidenpakkaus Ubuntussa
« Vastaus #20 : 08.01.08 - klo:17.31 »
1. Vedän videon läpi projectx:llä. Tämä pitää tehdä siksi, jotta ääni ja kuva tulisivat samaan aikaan myös pakkaamisen jälkeen. Projectx:llä voi suorittaa myös tallenteen leikkaaminen. Itse leikkaan aina projectx:llä jotta kiintolevytilaa tarvitaan jatkossa aavistuksen vähemmän.

Minä tuuppaan videon ProjectX:n läpi ihan vain komentorivillä ja sen jälkeen yhdistän syntyneet tiedostot mplex:n avulla. Lisäksi otan talteen oikean tekstitystiedoston mikäli kyseessä on Ylen kanavilta lähetetty tekstitetty ohjelma. Tekstitykset tulevat tekstitv:n kautta. Leikkauksen teen avidemuxilla ja tekstitetyissä Ylen ohjelmissa korjaan tekstitysten alkamiskohdan oikeaksi mplayerin avulla.

Lainaus
2. Avidemuxilla pakkaus. Itse pakkaan aina kuvan mpeg4:llä(lavc codec) ja äänet mp3:ksi. Lavc käytän mpeg4 pakkaamiseen xvidin sijaan ihan vain sen vuoksi, että lavc tukee paremmin useampaa prosessoria, jolloin core2duoni pakkaa nopeammin. Avidemuxilla voi hoitaa myös leikkaamisen, jos ei sitä tehnyt projectx:llä.

Minä olen yleensä tehnyt DVD-levyjä joten pakkaan mpeg2:ksi yleensä johonkin tiettyyn kiinteään kokoon. Tämä koko riippuu siitä minkä mittaisia ohjelmia levylle on menossa ja kuinka monta niitä haluan sinne tallettaa. Ylen ohjelmissa tekstitykset liitän mukaan spumux:n avulla.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: DVB tallenteidenpakkaus Ubuntussa
« Vastaus #21 : 08.01.08 - klo:18.35 »
Voi kyllä olla, että 2-pass ei olisi muutenkaan oikein mielekäs käytettävä pelkkien tv ohjelmien pakkaamiseen kun vähän väliä vanhempia kuitenkin tulee poistettua. Eipä tullut pieneen mieleenkään, että tuo projectx toimii komentorivillä. Mikään ei kait estä heittämästä sitäkin samaan skriptiin? Tuossa vähän mietiskelin, että voisi laittaa tallennukset väliaikaiseen kansioon, josta voisi sitten suoraan jollain skriptillä pakata johonkin toiseen jemmaan. Kunhan nyt vaan oppisi käyttämään skriptejä ja ohjelmia oikein :)

Noh eiköhän se kun aikansa ihmettelee ratkaisuja. Pikkuhiljaa alkaa tajuaan kuinka paljon näitä pikku hienouksia Ubuntusta/Linuxeista löytyy. Harmittaa jo ihan suoraan sanottuna p*rk*l**sti kun en joskus n.10 vuotta sitten alkanut opettelemaan redhatia, se kun tuntui niin älyttömän vaikealta saada toimimaan kun kellään tuttavallakaan ei ollut mitään kokemusta linuxeista.

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: DVB tallenteidenpakkaus Ubuntussa
« Vastaus #22 : 08.01.08 - klo:20.25 »
Minä tuuppaan videon ProjectX:n läpi ihan vain komentorivillä ja sen jälkeen yhdistän syntyneet tiedostot mplex:n avulla. Lisäksi otan talteen oikean tekstitystiedoston mikäli kyseessä on Ylen kanavilta lähetetty tekstitetty ohjelma. Tekstitykset tulevat tekstitv:n kautta. Leikkauksen teen avidemuxilla ja tekstitetyissä Ylen ohjelmissa korjaan tekstitysten alkamiskohdan oikeaksi mplayerin avulla.

Itse ainakin olen kokenut mplexin käytön turhaksi, koska avidemuxilla saan liitettyä sen äänitiedoston erikseen videoon. Näin saan jätettyä yhden vaiheen kokonaan välistä pois.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: DVB tallenteidenpakkaus Ubuntussa
« Vastaus #23 : 08.01.08 - klo:20.35 »
Itse ainakin olen kokenut mplexin käytön turhaksi, koska avidemuxilla saan liitettyä sen äänitiedoston erikseen videoon. Näin saan jätettyä yhden vaiheen kokonaan välistä pois.

Niinhän sillä saa mutta on yksinkertaisempaa valita sillä avidemux:n kököllä gtk-tiedostodialogilla vain yksi tiedosto kuin kaksi tiedostoa ;)

Haluttaessa mplex on helppo yhdistää edelliseen työvaiheeseen sopivalla skriptillä joten sen käyttäminen ei aiheuta ylimääräistä vaivaa.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: DVB tallenteidenpakkaus Ubuntussa
« Vastaus #24 : 08.01.08 - klo:20.43 »
Niinhän sillä saa mutta on yksinkertaisempaa valita sillä avidemux:n kököllä gtk-tiedostodialogilla vain yksi tiedosto kuin kaksi tiedostoa ;)
Tätä varten on olemassa kgtk-wrapper
Koodia: [Valitse]
kgtk2-wrapper avidemux ;)
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: DVB tallenteidenpakkaus Ubuntussa
« Vastaus #25 : 08.01.08 - klo:20.58 »
Niinhän sillä saa mutta on yksinkertaisempaa valita sillä avidemux:n kököllä gtk-tiedostodialogilla vain yksi tiedosto kuin kaksi tiedostoa ;)
Tätä varten on olemassa kgtk-wrapper
Koodia: [Valitse]
kgtk2-wrapper avidemux ;)

Voisihan tuo korjata tilanteen mutta en ole jaksanut asentaa. Tuo on pohjimmiltaan kuitenkin kludge. Onneksi avidemuxille on tulossa myös virallinen QT-käyttöliittymä niin tämäkin ongelma ratkeaa sen mukana.