Kirjoittaja Aihe: Ubuntu hidastuu ajan kanssa huomattavasti  (Luettu 4456 kertaa)

Izzy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Ubuntu hidastuu ajan kanssa huomattavasti
« : 16.12.07 - klo:12.46 »
Olen käyttänyt ubuntua nyt parin kuukauden ajan. Seuraava ongelma on ilmennyt jo muutamaan otteeseen. Ubuntu ajan kanssa hidastuu huomattavasti, vaikken tee mitään muutoksia järjestelmään. Alkuun boot tapahtui 20 sekunnissa, lopussa saattoi mennä tupla-aika. Ja lopulta jossain vaiheessa ubuntu muuttuu todella hitaaksi, eli boot ottaa monta minuuttia ja esim. home-kansio avautuu parin minuutin päästä klikkaamisesta. Itse ohjelmat latauduttauaan toimivat kuitenkin melko normaalisti. Olen olettanut moisen johtuvan käytöstäni, ja asentanut ubuntun nyt kolmesti uudelleen. Viimeisimmän uudelleen-asennuksen jälkeen meni kuitenkin vain muutama päivä enkä tehnyt muutoksia, kun tämä maksimaalinen hidastuminen tapahtui, ilman mitään varsinaista syytä siis. Kuljetin konetta mm. lentokoneessa käsimatkatavarana, ja seuraavalla bootilla ubuntu oli hitaampi kuin koskaan. Windows rinnalla toimii niin normaalisti kuin windows nyt voi toimia (eli ei laitteistovikaa?). Mistä moinen voi johtua? Onko koneessani jokin yhteensopivusongelma linuxin kanssa? Kde-työpöytä (kubuntu, mandriva) ei tuntuisi toimivan koneessani lainkaan, vaan esim. mandriva leipoi välillä kiinni todella rankasti, eli yhtäkkiä hiiri pysähtyi ja mitään ei tapahtunut.

Koneessani on amd turion 64 tuplaydinprossu, mutta kaverin suosituksesta kokeilin 32-bittisiä linuxeja, koska ilmeisesti näihin on parempi ohjelmistotuki... Ubuntu ilmoitti käyttävänsä restricted driverseja, jotta järjestelmä toimisi normaalisti.

Helppiä kiitos! Olin todella tyytyväinen ubuntuun niin kauan kun se toimi normaalisti!

Korjasin otsikkoa kuvaavammaksi - t.Tuplanolla
« Viimeksi muokattu: 17.12.07 - klo:20.47 kirjoittanut Tuplanolla »

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Vakavansorttinen onkelma
« Vastaus #1 : 16.12.07 - klo:13.03 »
Helppiä kiitos! Olin todella tyytyväinen ubuntuun niin kauan kun se toimi normaalisti!

Hakusanoilla "ubuntu slowing down" löytyi tällainen bugi:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/174989

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Vakavansorttinen onkelma
« Vastaus #2 : 16.12.07 - klo:14.37 »
    Ubuntu ajan kanssa hidastuu huomattavasti, vaikken tee mitään muutoksia järjestelmään. Alkuun boot tapahtui 20 sekunnissa, lopussa saattoi mennä tupla-aika.

    Kokeile auttaako nämä:
    • Turhien palvelujen poistaminen käytöstä (sysv-rc-conf)
    • Hosts-tiedoston optimointi
    • Poista Usplash käytöstä

    Usplashin toiminnan voi korjata, mutta sen saa helposti poiskin, jolloin käynnistys kevenee hieman ja näet mitä tapahtuu.

    Ota irti hyöty dual-core prosessorista käynnistyksessä Älä kokeile voi tulla ongelmia.


    http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntun_tuunaus[/list]
    Mozillazine

    A1398 ym romua,  macOS 10.13
    Linux Mint 18, Mate

    Izzy

    • Käyttäjä
    • Viestejä: 7
      • Profiili
    Vs: Vakavansorttinen onkelma
    « Vastaus #3 : 16.12.07 - klo:20.12 »
    En oikein jaksa uskoa, että tollanen "tuunaaminen" toisi apua, koska kyseessä ei ole hiljalleen ajan kanssa ilmenevä ongelma, tai jokin asennuksesta lähtien ilmenevä ongelma. Ubuntu vaan toimii aikansa oikein moiteettomasti, kunnes ensin muutaman bootin ajan hidastuu ja lopulta (n. 2-3 päivän sisään) hidastuu käyttökelvottomaksi. Aion kokeilla kuitenkin ja kertoa tulokset. Paremmalta selitykseltä tuntuisi tuo bugi, tosin ongelma, kuten mainittua, ilmenee ilman mitään muutoksia nettiasetuksiin ym. Muita mahdollisia selityksiä?

    Osaako kukaan sanoa syitä mandrivan käytökselle? Eli käyttis leipoi varoittamatta täysin jumiin.

    Entäpä 32-bit. vs. 64-bit.? Kumpi se nyt olisi suositeltava...

    Kiitoksia edelleen!

    jemaku

    • Käyttäjä
    • Viestejä: 328
      • Profiili
    Vs: Vakavansorttinen onkelma
    « Vastaus #4 : 16.12.07 - klo:21.29 »
    Saatko selville mikä siellä tahmaa?

    Päätteessä top näyttää prosesseja, graafisella puolella on tietty oma työkalunsa.

    Tuo Tracker-indeksointi tekee väliin ihmejuttuja... Voit kokeilla Järjestelmä-Asetukset-Indeksoinnin asetukset ja kaikki pois päältä. Tosin jos kerran erityisesti boottaaminen ja käynnistely tahmaa niin ei välttämättä ole tracker-ongelma.

    Voit kokeilla sitä 64-bittistä jos ei ala sujua, ehkä se voi toimia paremmin. Skype saattaa aiheuttaa harmaita hiuksia, muut isoimmat suljetut jutut taitaa jo melkein toimia. Avoimet jutut toimii ihan yhtä hyvin molemmilla 32 tai 64.

    lompolo

    • Käyttäjä
    • Viestejä: 852
      • Profiili
    Vs: Vakavansorttinen onkelma
    « Vastaus #5 : 17.12.07 - klo:09.28 »
    Tässä ehdotuksia, mitä tehdä vian ilmetessä.

    Tuo
    Koodia: [Valitse]
    toppäätteessä tai graafinen
    Järjestelmä -> Ylläpito -> Järjestelmän valvonta
    auttavat selvittämään jos joku ohjelma käyttää suhteettoman paljon muistia tai prosessoritehoa.

    Koodia: [Valitse]
    dmesg | lessantaa käyttäjän selata syslogia. Se ei ole kovin helppolukuinen, mutta

    Koodia: [Valitse]
    dmesg > dmesg_tulostetekee tiedoston dmesg_tuloste, jonka voi liittää foorumille muiden ihmeteltäväksi.

    Mikä versio sinulla on? 7.10 Gutsy Gibbon 32 tai 64 bittinen olisi tässä tapauksessa suositeltava.

    qwertyy

    • Käyttäjä
    • Viestejä: 5676
      • Profiili
    Vs: Vakavansorttinen onkelma
    « Vastaus #6 : 17.12.07 - klo:09.53 »
    Entäpä 32-bit. vs. 64-bit.? Kumpi se nyt olisi suositeltava...

    Kiitoksia edelleen!
    Itsellä on Ubuntun 64bit versio käytössä ja kaikki toimii hienosti, mitä nyt esim. voikkoa en ole saanut firefoxissa toimimaan, mutta esim. kaikki mediatiedostot mitä itse käytän toimii ok ja pääasia että järjestelmä on vakaa. Kyseessä siis tuo c2d kone

    Storck

    • Vieras
    Vs: Vakavansorttinen onkelma
    « Vastaus #7 : 17.12.07 - klo:10.14 »

    Entäpä 32-bit. vs. 64-bit.? Kumpi se nyt olisi suositeltava...


    Itse asensin Ubuntun 7.10 alternate version (eli asennusvaiheessa ei ole grafiikka käytössä) ja loistavasti on toiminut.

    Tomin

    • Palvelimen ylläpitäjä
    • Käyttäjä / moderaattori+
    • Viestejä: 11443
      • Profiili
      • Tomin kotisivut
    Vs: Vakavansorttinen onkelma
    « Vastaus #8 : 17.12.07 - klo:16.31 »

    Entäpä 32-bit. vs. 64-bit.? Kumpi se nyt olisi suositeltava...


    Itse asensin Ubuntun 7.10 alternate version (eli asennusvaiheessa ei ole grafiikka käytössä) ja loistavasti on toiminut.

    Hö höö. Tuossa ei kysytä kumpi on parempi Alternate vai Desktop, vaan 32 vai 64 bittinen versio. Itse asentelin 64 bittisen ja muuten hyvin, mutta Operaa ei saanut asennettua kuin 9.50b versiona joka on vasta beta.
    Automaattinen allekirjoitus:
    Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

    juyli

    • Vieras
    Vs: Vakavansorttinen onkelma (OffTopic)
    « Vastaus #9 : 17.12.07 - klo:17.50 »
    asentelin 64 bittisen ja muuten hyvin, mutta Operaa ei saanut asennettua kuin 9.50b versiona joka on vasta beta.
    Kyllä 32-bittinen 9.24 -opera asentuu. Muistaakseni dpkg-vipunen oli --force-architecture eli noudetaan deb-paketti Operan sivuilta.
    Opera toimii vallan hyvin 64-bittisessä systeemissä, 32-bittisen Adoben Flashplayerin kanssa (v.9.0.48, Nyt uusimman 9.0.115-version kanssa ei mielestäni Opera 9.24 toimi. Tuota uusinta FlashPlayeriä ei taida vielä mikään jakelu tarjotakaan?). Ohjeita Operan asentamiseksi 64-bittisiin systeemeihin netistä kyllä löytyy.
    Kokeilin tuota Opera 9.50 Beta -versiota, mutta siinä en taasen tainnut saada lisäpalikoita toimimaan. Beta-versioitahan ei periaatteessa ylipäätään kannattaisi turhaa käyttää, kun niitä ei vielä oikeasti ole käytettäväksi tarkoitettu - vain testattavaksi.

    MikkoJP

    • Käyttäjä
    • Viestejä: 1148
    • iBook 600 MHz + Debian 4.0
      • Profiili
    Vs: Vakavansorttinen onkelma
    « Vastaus #10 : 17.12.07 - klo:18.12 »
    Minä mitään tiedä (aggressiivi), kunhan googlailen:

    * Debianille raportoitu: Significant slow down/delays in kicker in 3.5.6? (AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4800+  Model: GeForce Go 7800 GTX: komentorivillä toimii nopeasti, mutta GUI surkean hitaasti)
    * Debian myös tämä: Hidastelukertomus
    * Ubuntulle tämä: Problems with system speed - Hitachi HTS54106 Slows down - Dell Inspiron 600m

    Pidäpä päätettä auki koneessa, ja aja siinä komentoa top. Kerro sitten, mikä näyttää vievän tehot.

     Boottaamisen ja käynnistyksen yhteydessä taasen oman vaatimattoman kuuden vuoden kokemukseni tahmausta aiheuttaa kaksi asiaa:

    * ongelmat verkon kanssa
    * kovalevyjen kunnon tarkistus (esimerkiksi windows-osion automaattinen tarkistus joka käynnistyksen yhteydessä...)

    Olisiko jompi kumpi näistä syyllinen?

    Käynnistyksen yhteydessä Linux kirjoittelee kaikenlaista mielenkiintoista muistiin. Päätteessä voit tutustua näihin komennolla dmesg.

    Yhteensopivuusongelmien selvittämiseksi auttaisi, jos kertoisit tarkemmat speksit koneestasi. Merkki ja malli, grafiikkakortti ja wlan nyt ainakin tulevat kysymykseen. Täysjumituksia -- tai siltä näyttäviä -- olen saanut aikaan joillakin X.org -versioilla, kun ajuri on buginen. Esimerkiksi kahdella koneella en parin viime vuoden aikana ole saanut Mandrivaa tai Susea toimimaan, jumittavat totaalisesti kiinni -- ilmeisesti samoin kuin sinullakin. Ongelma on paikallistunut äksään, mutta en ole kyennyt ratkaisemaan sitä...


    « Viimeksi muokattu: 17.12.07 - klo:18.21 kirjoittanut MikkoJP »

    Jerzy

    • Käyttäjä
    • Viestejä: 89
      • Profiili
    Vs: Ubuntu hidastuu ajan kanssa huomattavasti
    « Vastaus #11 : 19.12.07 - klo:19.55 »
    Kovasti kuulostaa samalta ongelmalta josta itse kärsin noin vuosi sitten... loppujen lopuksi ongelma huipentui I/O Buffer erroreihin ja lopulta kovalevyn hajoamiseen.

    Storck

    • Vieras
    Vs: Vakavansorttinen onkelma
    « Vastaus #12 : 20.12.07 - klo:16.26 »

    Entäpä 32-bit. vs. 64-bit.? Kumpi se nyt olisi suositeltava...


    Itse asensin Ubuntun 7.10 alternate version (eli asennusvaiheessa ei ole grafiikka käytössä) ja loistavasti on toiminut.

    Hö höö. Tuossa ei kysytä kumpi on parempi Alternate vai Desktop, vaan 32 vai 64 bittinen versio. Itse asentelin 64 bittisen ja muuten hyvin, mutta Operaa ei saanut asennettua kuin 9.50b versiona joka on vasta beta.

    Heh joo, unohdin mainita että 64 bit alternate...   saatte anteeksi.... :P