Seuraavassa paljon mutua, eli aika varauksella kannattaa lukea.
Eihän boksi sinänsä mene sekaisin jos NATin ottaa pois käytöstä, mutta silloin ei ole
käsittääkseni mahdollista edes käyttää modeemin sisäistä DHCP:tä ja silloin modeemiin ei saa yhteyttä kuin kiinteästä osoitteesta ja koneeseen(koneisiin) pitää olla tietysti itse määriteltynä IP, aliverkonpeite ja oletusyhdyskäytävä (käytännössä modeemin IP).
Eikös tuo onnistu määräämällä modeemi sillattuuntilaan (Pure Bridged LLC) ja käyttämällä nettiinyhdistämiseen esim. windowsin tai ubuntun PPPoE yhteystapaa. Ubuntussa PPPoE määrittely
sudo pppoe conf
Tuolla keinolla omasta modeemista häviää kaikki NAT-määrittelyt valikoista. Jos vaihdan takaisin reititettyyn tilaan, NAT tulee takaisin mahdolliseksi valinnaksi, samoin kuin käyttäjätunnuksen ja salasanan määrittely suoraan boksiin.
Itsellä oli juuri DHCP pois käytöstä, kun epäilen että modeemi/reititin katkoo sen takia yhteyttä ja toimii kunhan jokaiselle koneelle määrittelee nuo ylläolevat käsin.
Itsellä oli pitkään kone netissä tuolla tavoin pelkän softapalomuurin avulla. Ikään ei ollut ongelmia esim. torrent ohjelmilla tai ylipäätään millään ohjelmilla ja kehtaisin väittää, että sellaista modeemia ei olekaan mistä ei NAT ominaisuutta pois saa ja itse olen siinä käsityksessä, että nimenomaan tuo yhteystapa määrittelee sen, voin olla kyllä ihan täysin väärässäkin.
Mutta jos mahdollista niin tuon ongelman ratkaisu olisi kait mahdollista toteuttaa niin, että otat DHCP:n pois käytöstä, määräät koneisiin kiinteät asetukset, asetat DMZ alueelle tuon koneen IP:n väliaikaisesti ja tärkein muistat asettaa softapalomuurin käyttöön. Pitäisi olla täysin vastaava tilanne kuin, että NAT on pois käytöstä.
Toivottavasti joku tietoliikenneguru korjaa käsityksiäni, niissä on varmasti paljon virheitä
Mutta sitä en tiedä onnistuu tuo edes kaikilla palveluntarjoajilla. Omani kertoo kummatkin modeemin asetukset mahdolliseksi.