Kirjoittaja Aihe: Kaksi näyttöä ja virtuaalityöpöydät  (Luettu 5551 kertaa)

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Kaksi näyttöä ja virtuaalityöpöydät
« : 09.12.07 - klo:17.51 »
Eli tarkoituksena on liittää LCD-näyttö (24" 1920x1200) ja LCD-TV (1366x768) koneeseeni. Näytönohjaimessa on kaksi DVI-ulostuloa, joten TV-outtia ei tarvitse käyttää. Tässä ei sinäänsä ole mitään ihmeellistä, mutta aloin pohtimaan, miten nuo virtuaalityöpöydät toimivat tällaisessa tilanteessa. Eli jos vaihdan virtuaali työpöytää, niin vaihtuuko molemmissa näytöissä tai saako tuota säädettyä?

Parasta olisi jos kakkos näyttöön (televisioon) saisi yhden työpöydän joka ei vaihdu koskaan. Näin tyttöystävä voisi katsella sohvalta televisiota samalla kun itse säädän koneella, ilman että kuva häviää välillä kun vaihdan työpöytää. :) Compiz tuo vielä omat koukeronsa tähän.

Jos jollain on tällainen viritelmä, niin olisi kiva kuulla miten hommat toimivat.

EDIT: Onko täysin mahdoton idea, että koneella pyörisi kaksi xserveriä, joista toinen olisi telkulla ja toinen näytöllä.

k00pa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 201
  • <*_*>
    • Profiili
    • Pelikoira
Vs: Kaksi näyttöä ja virtuaalityöpöydät
« Vastaus #1 : 10.12.07 - klo:18.36 »
Epäilen että kaksi xserveriä on mahdollista (tai yksi joka on jaettu kahteen osaan). En muista komentoja mutta toinen x:sä tulisi ctrl+alt+f8 kohtaan kun normaali on f7:kassa.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Kaksi näyttöä ja virtuaalityöpöydät
« Vastaus #2 : 10.12.07 - klo:19.19 »

Itse olen hakenut päinvastaista eli saman kuvan näyttämistä molemmilla näytöillä.

Mutta tässä olis inklis luettavaa: http://http.download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/1.0-9629/README/appendix-p.html

Marbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 427
    • Profiili
    • Toimi.org
Vs: Kaksi näyttöä ja virtuaalityöpöydät
« Vastaus #3 : 10.12.07 - klo:19.25 »

Itse olen hakenut päinvastaista eli saman kuvan näyttämistä molemmilla näytöillä.

Mutta tässä olis inklis luettavaa: http://http.download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/1.0-9629/README/appendix-p.html


Vai että tollasta, mulla näkyy jo mut haluisin taas et jos näkyis erikuvat?

Linux user #460798

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Kaksi näyttöä ja virtuaalityöpöydät
« Vastaus #4 : 10.12.07 - klo:23.06 »
Heh, monenlaista halua näkyy olevan. :) Kiitos linkistä täytyy perehtyä sen sisältöön tarkemmin vielä. Itselleni tuo tupla Xserver olisi varmaan paras ratkaisu. Jos tehojen puolesta ei käy täysin mahdottomaksi.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Kaksi näyttöä ja virtuaalityöpöydät
« Vastaus #5 : 10.12.07 - klo:23.23 »
Itselleni tuo tupla Xserver olisi varmaan paras ratkaisu. Jos tehojen puolesta ei käy täysin mahdottomaksi.

Tämä ei ole vastaus mihinkään, mutta pari kesää sitten virittelin tällaista:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=3628.0

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 10.12.07 - klo:23.42 kirjoittanut Asmo Koskinen »

Marbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 427
    • Profiili
    • Toimi.org
Vs: Kaksi näyttöä ja virtuaalityöpöydät
« Vastaus #6 : 16.12.07 - klo:18.34 »

Itse olen hakenut päinvastaista eli saman kuvan näyttämistä molemmilla näytöillä.

Mutta tässä olis inklis luettavaa: http://http.download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/1.0-9629/README/appendix-p.html


Tässä voisi olla apu, tällä sain ainakin itse eri kuvat eri ruuduille tällä, pitäs saada myös samat. Elikkäs http://www.albertomilone.com/urandr.html

Linux user #460798

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Kaksi näyttöä ja virtuaalityöpöydät
« Vastaus #7 : 16.12.07 - klo:20.39 »
Sain vihdoin koneen kasaan ja näytöt kiinni. Ei tämä ihan ongelmatonta ole. Haluisin käyttää näytölläni Compiz Fusionia ja käyttää toista näyttöä (telkkua) ainoastaan videon esittämiseen.

Sain Nvidian Twinviewn toimimaan. Tällöin Compiz toimii ja työpöytä venyy kakkos näytölle. Ikävä kyllä jos vaihdan virtuaalityöpöytää, niin se vaihtuu aina molemmilla näytöillä ja tyttöystävä huutaa kun TV-kuva häviää aina välillä. :) Toinen ongelma Twinviewissä on se, että en voi käyttää XGL-xserveriä mikä nopeuttaa Compizia todella paljon. AIGLX ratkaisussa Compiz tökkii ajottain vaikka tehoa pitäisi riittää (8600GTS).

Jos käytän Twinviewn sijaan Xineramaa, niin voin käyttää XGL:ää. Tällöin sama ongelma virtuaalityöpöytien kanssa säilyy. Lisäksi tulee uusi ongelma: jos asetan videon fullscreeniin, niin se ei mene kakkos näytön fullscreeniin vaan molempien näyttöjen muodostamaan "fullscreeniin" eli kuva tulee näyttöjen väliin.

Parasta olisi jos saisin pelaamaan, niin että kaikki toimisi kuin olisi vain yksinäyttö ja sitten voisin avata ohjelmia kakkosnäytölle erikseen. Leineekö edes mahdollista. Pitää tutkia asiaa. Kaikki vinkit ovat tervetulleita.

nebula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 438
    • Profiili
Vs: Kaksi näyttöä ja virtuaalityöpöydät
« Vastaus #8 : 17.12.07 - klo:09.03 »
Oletko kokeillut compizin asetuksista laittaa "multiple cubes" päälle ?

Advanced compiz settings -> työpöytä kuutio -> general -> multi output mode -> multiple cubes
Ja ota se xinerama pois päältä

Näin ainakin itsellä toimii näyttö ja töllö omissa kuutioissa eikä toisen käyttö vaikuta toiseen



« Viimeksi muokattu: 17.12.07 - klo:09.05 kirjoittanut nebula »

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Kaksi näyttöä ja virtuaalityöpöydät
« Vastaus #9 : 17.12.07 - klo:18.54 »
Oletko kokeillut compizin asetuksista laittaa "multiple cubes" päälle ?

Advanced compiz settings -> työpöytä kuutio -> general -> multi output mode -> multiple cubes
Ja ota se xinerama pois päältä

Näin ainakin itsellä toimii näyttö ja töllö omissa kuutioissa eikä toisen käyttö vaikuta toiseen
Kiitti vinkistä! Pitää testata kunhan saan tämän uuden nvidia beta ajurin toimimaan.
Sen avulla pitäisi AIGLX ja compiz pyöriä yhtä sulavasti kuin XGL:n avulla. Itse olen
mieltynyt Expo + DeskWall plugineihin, mutta jos cube tarjoaa tuon, niin kyllähän
siihen sit on siirryttävä.

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Kaksi näyttöä ja virtuaalityöpöydät
« Vastaus #10 : 17.12.07 - klo:20.58 »
Sain ajurin toimimaan ja asetin tuon multiple cubesin päälle. Nyt on tosiaan kaks kuutiota mut molemmat kyllä pyörähtää aina samaan aikaan. Miten saan pyöritettyä vain toista?

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Kaksi näyttöä ja virtuaalityöpöydät
« Vastaus #11 : 17.12.07 - klo:21.11 »
Minusta tuntuu, että kaksi xserveriä olisi juuri tässä tapauksessa paikallaan.
Muoks. Ei tunnu enää. Ongelmia tulee jos ei muussa niin ainakin syöttölaitteiden jakamisessa.
« Viimeksi muokattu: 17.12.07 - klo:23.50 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Kaksi näyttöä ja virtuaalityöpöydät
« Vastaus #12 : 17.12.07 - klo:23.33 »
Minusta tuntuu, että kaksi xserveriä olisi juuri tässä tapauksessa paikallaan.
Muoks. Ei tunnu enään. Ongelmia tulee jos ei muussa niin ainakin syöttölaitteiden jakamisessa.
Joo, ei taida olla mitään tapaa saada tuota. Pitää vaan koittaa muistaa olla vaihtamatta työpöytää silloin kun tyttöystävä katsoo telkkua. Muuten tulee huutoo "mihin mun TV katos!" :D

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Kaksi näyttöä ja virtuaalityöpöydät
« Vastaus #13 : 23.12.07 - klo:16.14 »
Metacityllä homma onnistuu, kun pistää Totemin "always on visible workspace". Näin voin vaihtaa työpöytää ja kuva säilyy telkkarissa koko ajan. Compizilla toimii periaatteessa myös, mutta työpöytä vaihtaessa tulee aina joku efekti, joka pilaa hommaan. Eli joko kuutio pyörähtää tai työpöytä siirtyy sivulle (deskwall). Onko Compizissa mitään tapaa vaihtaa työpöytää ilman efektiä? Itse en ainakaan onnistunut löytämään tällaista mahdollisuutta.