Kirjoittaja Aihe: Levyosion liittäminen  (Luettu 6538 kertaa)

Linuser

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Levyosion liittäminen
« : 12.01.06 - klo:20.45 »
Olen aloitteleva linuxkäyttäjä ja nyt tuntui tulevan kaikenkaatava ongelma. Minulla on yksi osio kovolla joka oli tarkoitettu käytettäväksi sekä Windowsille että linuxille. Menin levynhallintaan jossa yritin saada tämän osion käyttöön. Laiton levyn liitoskohdaksi /home ja painoin käytä. Nyt tämä ei anna minun enää avata yhtään mitään, vastaukseksi tulee koko ajan

Kohdan käynnistäminen ei onnistunut
Yksityiskohdat: Hakemistoon "/home/kayttaja" siirtyminen epäonnistui (Tiedostoa tai hakemistoa ei ole)

Kuinka saan palautettua tilanteen? ???

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Levyosion liittäminen
« Vastaus #1 : 12.01.06 - klo:21.10 »
Olen aloitteleva linuxkäyttäjä ja nyt tuntui tulevan kaikenkaatava ongelma. Minulla on yksi osio kovolla joka oli tarkoitettu käytettäväksi sekä Windowsille että linuxille.

ok.

Menin levynhallintaan jossa yritin saada tämän osion käyttöön. Laiton levyn liitoskohdaksi /home ja painoin käytä. Nyt tämä ei anna minun enää avata yhtään mitään, vastaukseksi tulee koko ajan

tämä ei ole hyvä idea. jos mounttaat jotain /home -hakemistoon, ei yhdenkään käyttäjän kotihakemisto ole enää saatavilla (ellei se mountattava levy tietty sisällä niitä).

Kohdan käynnistäminen ei onnistunut
Yksityiskohdat: Hakemistoon "/home/kayttaja" siirtyminen epäonnistui (Tiedostoa tai hakemistoa ei ole)

Kuinka saan palautettua tilanteen? ???

siis etkö enää pääse loggaamaan sisään vai mistä on kyse?
Janne

Linuser

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Re: Levyosion liittäminen
« Vastaus #2 : 12.01.06 - klo:21.18 »
Käynnistin Ubuntun uudestaan, ja nyt kaikki toimii taas normaalisti. Siis ennen uudelleenkäynnistystä en esim. voinut painaa järjestelmä - hallinta - levyt, koska tuo sama vastaus tuli koko ajan.

Tarkoitus oli siis saada yksi tyhjä osio käyttöön myös tänne linuxin puolelle. Onko nyt kyse siis mounttaamisesta? Ajaako saman asian asian jos yritän liittää levyn Levynhallinnassa? Siellä tämä kyseinen vapaa osio näkyy Laitteena: /dev/hda3, Tiedostojärjestelmä Windos Virtual Fat (vfat). Mikä tuossa kannattaa siis valita Liitoskohdaksi, jos se tätä kautta onnistuu?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Levyosion liittäminen
« Vastaus #3 : 12.01.06 - klo:21.23 »
Tarkoitus oli siis saada yksi tyhjä osio käyttöön myös tänne linuxin puolelle. Onko nyt kyse siis mounttaamisesta?

kyllä.

Ajaako saman asian asian jos yritän liittää levyn Levynhallinnassa?

en tiedä, en ole kokeillut.

Siellä tämä kyseinen vapaa osio näkyy Laitteena: /dev/hda3, Tiedostojärjestelmä Windos Virtual Fat (vfat). Mikä tuossa kannattaa siis valita Liitoskohdaksi, jos se tätä kautta onnistuu?

valitse liitoskohdaksi joku tyhjä hakemisto jonka olet luonut erityisesti sitä varten. oletuksena tuo yrittää varmaan liittää sitä /media -hakemiston alle, mutta sijainti voi olla mikä tahansa.
Janne

Linuser

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Re: Levyosion liittäminen
« Vastaus #4 : 12.01.06 - klo:21.43 »
nonii, sain sen levyosion nyt liitettyä ja se näkyy nyt linuxista käsin. Mutta mikäs on vikana kun se ei anna tallentaa sinne mitään, esim. open officella tai muullakaan tehtyjä tiedostoja. Voin kyllä avata tiedostoja mitä windowssilla sinne on tehty. Kansioiden päällä vaan näkyy lukon kuva. Tallentaessa tulee viestiä "Tallentaminen epäonnistui" tai "Tallennettavaa tiedostoa ei ole olemassa".


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Levyosion liittäminen
« Vastaus #5 : 12.01.06 - klo:23.54 »
nonii, sain sen levyosion nyt liitettyä ja se näkyy nyt linuxista käsin. Mutta mikäs on vikana kun se ei anna tallentaa sinne mitään, esim. open officella tai muullakaan tehtyjä tiedostoja. Voin kyllä avata tiedostoja mitä windowssilla sinne on tehty. Kansioiden päällä vaan näkyy lukon kuva. Tallentaessa tulee viestiä "Tallentaminen epäonnistui" tai "Tallennettavaa tiedostoa ei ole olemassa".

sinulla ei varmaankaan ole oikeuksia kirjoittaa kyseiseen hakemistoon. kannattaa ensin katsoa mitkä oikeudet hakemistolla johon levy mountataan on ja säätää niitä. jos tämäkään ei auta, niin ehkä umaskin anataminen mountattaessa auttaa. umaskista on keskusteltu hitusen esim. täällä:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1269.0
Janne