Kirjoittaja Aihe: ubuntun siirtäminen hd:ltä hd:lle.  (Luettu 1855 kertaa)

kaley

• Käyttäjä
    • Profiili
ubuntun siirtäminen hd:ltä hd:lle.
« : 09.12.07 - klo:15.29 »
eli olen nyt monta kertaa yrittänyt asentaa winkkaria koneessa olevalle sata levylle mutta kun ei ole sitä disketti asemaan niin ei onnistu. olen siis päätynyt ratkaisuun siirtää ubuntu ide levyltä sata levylle. uusi asennus on vaihtehto mutta minua jo etukäteen harmittaa kaikki data mitä siinä menetän. asennetut ohjelmat ja muut...

kysymys kuuluukin että onnistuuko koko ide-levyn(80g) siirtäminen sata-levylle(120g)? ja silleen et ubuntu toimii vielä sata-levyllä? jos ei niin joudun joko sijoittamaan disketti asemaan tai tekemään uuden asennuksen.

anttimr

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: ubuntun siirtäminen hd:ltä hd:lle.
« Vastaus #1 : 09.12.07 - klo:20.36 »
Onnistuu. Muutamia asioita pitää kyllä tietää ennenkuin tulee menestystä.
1. Kopiointi pitää tehdä irrotetuista osiosta / osioista eli käytännössä live-cd:n avulla. Imagenteko-ohjelma, esimerkiksi Partimage ei ole välttämätön vaan kopioinnin voi tehdä myös dd:llä, jolloin komento kuuluu suunnilleen näin dd if=/dev/sda of=/dev/sdb conv=noerror,sync ÄLÄ KÄYTÄ tuota, jos et tiedä mitä olet tekemässä.

2. /etc/fstab tiedostosta pitää muuttaa UUID tunnukset uutta tilannetta vastaaviksi

3. Grubin /boot/grub/menu.lst vaatii muutoksen, jotta Grub löytää kernelin uudelta levyltä.

Mitäpä vielä. Osaako joku sanoa, syntyykö hankaluuksia, kun osiotaulukko kopioidaan sellaisenaan eri kokoiselle levylle?
« Viimeksi muokattu: 09.12.07 - klo:20.42 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 09.12.07 - klo:21.46 »
Onnistuu. Muutamia asioita pitää kyllä tietää ennenkuin tulee menestystä.
1. Kopiointi pitää tehdä irrotetuista osiosta / osioista eli käytännössä live-cd:n avulla. Imagenteko-ohjelma, esimerkiksi Partimage ei ole välttämätön vaan kopioinnin voi tehdä myös dd:llä, jolloin komento kuuluu suunnilleen näin dd if=/dev/sda of=/dev/sdb conv=noerror,sync ÄLÄ KÄYTÄ tuota, jos et tiedä mitä olet tekemässä.

...

Mitäpä vielä. Osaako joku sanoa, syntyykö hankaluuksia, kun osiotaulukko kopioidaan sellaisenaan eri kokoiselle levylle?

tuolla metodilla uudelle levylle luodaan vanhan osion kokoinen osio. tässä tapauksessa se ei varmaan ole toivottavaa. kopioinnin voi oikeudet säilyttäen hoitaa tarin avulla tai cp:llä (vipu on -a tai vaihtoehtoisesti -dpR).

2. /etc/fstab tiedostosta pitää muuttaa UUID tunnukset uutta tilannetta vastaaviksi

jepjep.

3. Grubin /boot/grub/menu.lst vaatii muutoksen, jotta Grub löytää kernelin uudelta levyltä.

itse asiassa myös grub pitää asentaa uudelleen, sillä muuten se ei tule koskaan löytämään tuota menu.lst tiedostoa, puhumattakaan tietty siitä, että windowsin asennus joka tapauksessa kirjoittaa grubin yli, jolloin mikään ei edes yrittäisi löytää sitä.
Janne

anttimr

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 09.12.07 - klo:22.01 »
Lainaus
tuolla metodilla uudelle levylle luodaan vanhan osion kokoinen osio. tässä tapauksessa se ei varmaan ole toivottavaa. kopioinnin voi oikeudet säilyttäen hoitaa tarin avulla tai cp:llä (vipu on -a tai vaihtoehtoisesti -dpR).

Haitanneeko mitään? Sitä kyllä mietin, näkisivätkö osiointiohjelmat lopun 40 Gt tyhjänä tilana vai näkisivätkö ollenkaan.
No. Osioinnin ja formatoinnin voi tietenkin tehdä ensin ja sitten siirtää tiedot cp:llä.

Lainaus
itse asiassa myös grub pitää asentaa uudelleen, sillä muuten se ei tule koskaan löytämään tuota menu.lst tiedostoa, puhumattakaan tietty siitä, että windowsin asennus joka tapauksessa kirjoittaa grubin yli, jolloin mikään ei edes yrittäisi löytää sitä.

Jos tehdään bitti bitiltä kopio MBR menee mukana -> grub kopioituu toiselle levylle. Luulisi toimivan, kun laitetaan biosissa boottaaman tältä sata-levyltä. Vai onko päättelyssäni vikaa?

Eipä ole tarvinnut itse koskaan tehdä siirtoa, joten jos / kun Jannen neuvot perustuvat kokeiltuun niin silloin kannattanee lähteä niiden pohjalta...
« Viimeksi muokattu: 09.12.07 - klo:22.06 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 09.12.07 - klo:22.08 »
itse asiassa myös grub pitää asentaa uudelleen, sillä muuten se ei tule koskaan löytämään tuota menu.lst tiedostoa,

Jos tehdään bitti bitiltä image MBR menee mukana -> grub kopioituu toiselle levylle. Luulisi toimivan, kun laitetaan biosissa boottaaman tältä sata-levyltä. Vai onko päättelyssäni vikaa?

Itse olen kloonannut useita koneita dd:llä. (Samaa rautaa, samat kiintolevyt, mutta tilanne lienee silti verrattavissa.)

Aina on toiminut.

Nämä kloonaukset tosin ovat ajalta, jolloin sekä /etc/fstab että grub viittasivat osioihin /dev/hda-merkinnällä eivätkä UUID:n avulla. Ainakin tämä pitänee päivittää kuntoon, mutta kyllä dd-kloonatun levyn grub voi toimia ilman päivitystä.