Kirjoittaja Aihe: Kokeilijalla tökkii aloitus  (Luettu 1953 kertaa)

Kent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Kokeilijalla tökkii aloitus
« : 11.01.06 - klo:22.31 »
Asensin tuon uuden Ubuntun ja siinä olikin tuo vapaan osion teko mukana ja mielestäni kaikki meni ok. vaikken ymmärtänyt läheskään kaikkia mihin vastasin kyllä :) Minulla on XP koneessa mutta miten käynnistän tuon Linuxin, (olin installoivani sen vapaalle 14,5 Gb osiolle) kun käynnistän koneen levyke sisällä tulee näyttöön Root:
eli sama kuin installoidessani. Onko minulta mennyt jokin juttu pieleen vai missäköhän minulla mättää ?
Kiitos vastauksista.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kokeilijalla tökkii aloitus
« Vastaus #1 : 11.01.06 - klo:22.43 »
Asensin tuon uuden Ubuntun ja siinä olikin tuo vapaan osion teko mukana ja mielestäni kaikki meni ok. vaikken ymmärtänyt läheskään kaikkia mihin vastasin kyllä :) Minulla on XP koneessa mutta miten käynnistän tuon Linuxin, (olin installoivani sen vapaalle 14,5 Gb osiolle)

ok.

kun käynnistän koneen levyke sisällä tulee näyttöön Root:
eli sama kuin installoidessani. Onko minulta mennyt jokin juttu pieleen vai missäköhän minulla mättää ?

lähdetään nyt aluksi vaikka tästä. eli mikä levyke sinulla on sisällä käynnistäessäsi konetta ja miksi?
Janne

Kent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Re: Kokeilijalla tökkii aloitus
« Vastaus #2 : 11.01.06 - klo:23.06 »
Sory, oli hieman epäselvä aloitus. Imuroin tuon PC 64-bit ohjelman allaolevalta sivulta ja heti sen asennettua se kirjoitti sen cd-levylle. Sitten käynnistin koneen cd-levy sisällä kuten sivulla ehdotetaan, alkoi varsinainen ohjelman asennus. Se löysi jonkun 14,5 Gb vapaan tilan ja toivottavasti asensi tuon Ubuntun sinne, ainakaan vielä en ole huomannut että Windowsista olisi hävinnyt mitään. Miten tästä eteenpäin, miten tarkistan onko tosiaan Linux istalloitu nyt koneelleni ja miten käynnistäisin sen mikäli asennus olisi onnistunut ?

http://www.ubuntu-fi.org/

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kokeilijalla tökkii aloitus
« Vastaus #3 : 12.01.06 - klo:01.17 »
Miten tästä eteenpäin, miten tarkistan onko tosiaan Linux istalloitu nyt koneelleni ja miten käynnistäisin sen mikäli asennus olisi onnistunut ?

no, käynnistysvalikon pitäisi ilmestyä oletuksena bootatessa. jos se ei ilmesty, ei bootleaderiakaan ole asennettu MBR:lle, vaan jonnekin muualle. ilmeisesti valitsit sitten asentaa grubin jollekin muulle osiolle. (luultavasti samalle jolle asensit ubuntun).

jos tilanne todellakin on tuo, on vaihtoehtoja kolme, joko sinä asennat ubuntun uusiksi ja grubin MBR:lle, asennat pelkän grubin uusiksi tai otat sen asennetun grubin sieltä minne se on asennettu (tiedostoksi) ja laitat XP:n bootloaderin käynnistämään tämän tiedoston. viimeiseen on valmis apuohjelma nimeltään bootpart.

ongelmallistahan tässä on se, että asennus ei ole vielä täysin lopussa, sillä ensimmäisen bootin jälkeen tehdään vielä asennustoimenpiteitä, joten en ole täysin varma miten siihen suhtaudutaan.
Janne