Äänestys

niin mikä on sun mielestä paras(ominaisuudet)

ALPHA
0 (0%)
AMD64
10 (58.8%)
ARM
0 (0%)
CRIS
0 (0%)
IA-32
0 (0%)
IA-64
0 (0%)
68K ja sen variantit
0 (0%)
MIPS
0 (0%)
PA-RISC
0 (0%)
POWERPC32
0 (0%)
POWERPC64
1 (5.9%)
S/390
0 (0%)
SH
0 (0%)
SH64
0 (0%)
SPARC
0 (0%)
SPARC64
1 (5.9%)
UM ???
1 (5.9%)
CELL
3 (17.6%)
muu...
1 (5.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 15

Kirjoittaja Aihe: Paras prosessoriarkkitehtuuri  (Luettu 6295 kertaa)

JPK1990

  • Vieras
Paras prosessoriarkkitehtuuri
« : 11.01.06 - klo:19.07 »
Elikkäs ominaisuuksien mukaan: laskentateho, transistorien määrä, virrankulutus, yksinkertaisuus, käännettävyys, luotettavuus ja muut ominaisuudet.

Meikä on nimittäin kyllästyny x86:een ja epämääräisiin standarteihin ja laajennuksiin ja siihen sontaan kyllä tiedätte.

sanokaa jos joku noista on ihan susi niin meikä poistaa sen, mutta annetaan ton 68K olla tuolla. :)
VAX:ää en pistäny, sanokaa jos haluatte sen sinne niin pistetään.

Ja perusteluja.

mikä on UM???
« Viimeksi muokattu: 11.01.06 - klo:19.09 kirjoittanut JPK1990 »

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Paras prosessoriarkkitehtuuri
« Vastaus #1 : 11.01.06 - klo:19.42 »
Ai x86:sen jätit sitten kokonaan pois?

JPK1990

  • Vieras
Re: Paras prosessoriarkkitehtuuri
« Vastaus #2 : 11.01.06 - klo:19.48 »
Ai x86:sen jätit sitten kokonaan pois?
IA-32

JPK1990

  • Vieras
Re: Paras prosessoriarkkitehtuuri
« Vastaus #3 : 11.01.06 - klo:21.23 »
olisiko mahdollista kääntää linux sellaiselle prosessorille jossa ohjelmamuisti, laitteiden muistiosoitteet ja käyttömuisti olisi samassa väylässä ja operaatiot pystyisivät ottamaan operaatioon mitkä tahansa muistiosoitteet arvot ja lisä optiona millä tahansa tarkkuudella esim. bitin tarkkuudella ei kuitenkaan muistiväylän leveyttä suuremmalla tarkkuudella paitsi joissain tiedon siirto operaatioissa.

Tottakai tämä olisi moniprosessorinen ja yksittäisissä prosessoreissa olisi monta laskuyksikköä jolloin pitäisi joko tehdä ohjelmia joissa ei käsitellä samaa muistiosoitetta useammassa laskuyksikössä kerrallaan tai sitten pitäisi tehdä massiiviset vertailijat (enemmän transistoreja) jolloin olisi sama jos useammassa peräkkäisessä käskyssä olisikin käsitelty samaa muistiosoitetta ja tämä toimisi nopeuden kustannuksella. Kumpi olisi parempi standardimainen vai epästandardimainen?

Mikä olisi hyvä osoiteavaruuden leveys, jos muistiväylän leveys olisi 64bittiä? aika tiukkaa se 32bittiä tekee mutta 64 on aivan hiton paljon.
« Viimeksi muokattu: 11.01.06 - klo:21.56 kirjoittanut JPK1990 »

mcduck

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 250
    • Profiili
Re: Paras prosessoriarkkitehtuuri
« Vastaus #4 : 16.01.06 - klo:19.28 »
No vähän menee vielä ennustuksen puolelle, kun ei noita vielä kaupasta löydy, mutta ääneni annan silti CELL:ille :)
42

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Re: Paras prosessoriarkkitehtuuri
« Vastaus #5 : 16.01.06 - klo:23.06 »
Meinaatko, että täältä löytyis paljon porukkaa joka tietäis eri arkkitehtuurien eroista, huonoista ja hyvistä puolista sekä paljon muusta, jotta voisi edes välttävästi vastata tähän kyselyyn? Epäilen...

Niilo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Re: Paras prosessoriarkkitehtuuri
« Vastaus #6 : 16.01.06 - klo:23.35 »
Itse käytän AMD:n +3000 Sempronia. Ei ehkä paras, mutta ihan toimiva meikäläisen käyttöön. Tiedä sitten, että olisiko Intel parempi...

JPK1990

  • Vieras
Re: Paras prosessoriarkkitehtuuri
« Vastaus #7 : 17.01.06 - klo:17.40 »
Juu eipä näihin ole moni tutustunut, tuskin itsekkään hirveästi tiedän. omasta mielestäni AMD64 on varmaan yksi parhaista ja varmaan se Cell prosessorikin paitsi että sehän jotenkin liittyy micro$oftin xbox360:een ei kuullosta kovin mukavalta.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Paras prosessoriarkkitehtuuri
« Vastaus #8 : 17.01.06 - klo:17.50 »
Juu eipä näihin ole moni tutustunut, tuskin itsekkään hirveästi tiedän. omasta mielestäni AMD64 on varmaan yksi parhaista ja varmaan se Cell prosessorikin paitsi että sehän jotenkin liittyy micro$oftin xbox360:een ei kuullosta kovin mukavalta.

Jos se, että se on kilpailija tarkoittaa että se liittyy x-boxiin, niin sitten on asiat hassusti. Eikös se meinaan ollut PS3:seen tulossa tuo cell-prosessori jollain yhdeksällä ytimellä?

mcduck

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 250
    • Profiili
Re: Paras prosessoriarkkitehtuuri
« Vastaus #9 : 17.01.06 - klo:18.04 »
joo, ei todellakaan liity Cell microsoftiin tai xboxiin mitenkään. Kyseessä on Sonyn, IBM:n ja Toshiban yhteisprojekti. 1 PowerPC-ydin ja 8 vektoriydintä, jotka ovat käytännössä pieniä itsenäisiä tietokoneita oman muistinsa kanssa.. Ikäänkuin pieni cluster-kone pakattuna yhdelle piirille ;)

Tuossa joku (vanha) linkki aiheesta:
http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/cell-2.ars
http://domino.research.ibm.com/comm/research.nsf/pages/r.arch.innovation.html
« Viimeksi muokattu: 17.01.06 - klo:18.06 kirjoittanut mcduck »
42

JPK1990

  • Vieras
Re: Paras prosessoriarkkitehtuuri
« Vastaus #10 : 17.01.06 - klo:18.05 »
hohoh sori varmaan muistin väärin. se cell prosessori on tosi raju juttu kun siinä on sikana tehoa.

mcduck

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 250
    • Profiili
Re: Paras prosessoriarkkitehtuuri
« Vastaus #11 : 17.01.06 - klo:18.18 »
hohoh sori varmaan muistin väärin. se cell prosessori on tosi raju juttu kun siinä on sikana tehoa.
tehoista mee mitään sanomaan ennenkuin pääsee koittamaan, mutta mulla on tapana palkita hyvistä ja uusista ideoista ja rangaista vanhojen ideoiden kierrätyksestä. ;)

Sitäpaitsi useamman ytimen suuntaanhan nyt ollaan kovasti menossa muutenkin, kellotaajuuksien nostamisessa alkaa tulla rajat vastaa.. Kun Intel ja AMD viilailevat vanhoja prosessoriarkkitehtuurejaan dualcoreiksi, tuossa on sentään tyhjältä pöydältä kasattu 9 ytimen prossu.

Miinusta tulee vaan täydellisen Altivec-tuen puuttumisesta.
42

JPK1990

  • Vieras
Re: Paras prosessoriarkkitehtuuri
« Vastaus #12 : 17.01.06 - klo:19.44 »
what is that?