Kirjoittaja Aihe: karsitaan turhat ohjelmat  (Luettu 3565 kertaa)

Karvanoppa148

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
karsitaan turhat ohjelmat
« : 10.01.06 - klo:18.56 »
noniin olen tässä asentanut tuon ubuntun ja kaikki toimii niinku pitää mutta, Onkohan tuossa mahdollista karsia kaikkea turhaa pois? Esim. jotain ohjelmia jotka käynnistyy käynnistäessa tai jotai muuta työpöydällä olevaa turhaa jne... tuo kummiskin käyttää muistia joku 100mt käynnistäessä. Tarkoituksena laittaa servu, johon ei tarvisi mitään ihmeellistä

JPK1990

  • Vieras
Re: karsitaan turhat ohjelmat
« Vastaus #1 : 10.01.06 - klo:19.09 »
gnome vie tilaa aika paljon  ;) tuleeko siinä olla ikkunamanageria?

Karvanoppa148

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Re: karsitaan turhat ohjelmat
« Vastaus #2 : 10.01.06 - klo:19.15 »
jos meinaat tuolla ikkunamanagerilla  että pääsen selaamaan kansioita niinku winukassa, niin kyllä mielellään sen pitäsin ::)

Matias^

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Re: karsitaan turhat ohjelmat
« Vastaus #3 : 10.01.06 - klo:19.24 »
jos meinaat tuolla ikkunamanagerilla  että pääsen selaamaan kansioita niinku winukassa, niin kyllä mielellään sen pitäsin ::)

Mutta ikkunamanagereita on paljon. On olemassa kevyitä ja raskaita ikkunamanagereitä. Linkissä muutamia vaihtoehtoja.

http://xwinman.org/
-I- Toshiba Tecra 8100, Intel Mobile PIII 700 MHz, 256 Mt
 *MYYNNISSÄ* YV:llä viestiä jos kiinnostaa

JPK1990

  • Vieras
Re: karsitaan turhat ohjelmat
« Vastaus #4 : 10.01.06 - klo:19.41 »
voit koittaa asentamalla xubuntu-desktop repolasta asensin sen juuri itsekkin ja se avautuu ihan sekuntissa ainakin mulla. sen saa käyttöön loginscreenistä kun painaa istunnot ja sieltä x4ce ja logit sisään niin se hyppää näytölle.

Karvanoppa148

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Re: karsitaan turhat ohjelmat
« Vastaus #5 : 10.01.06 - klo:20.35 »
käynnistäessä on tuo lista josta valitaan: niin siinä "recovery mode" ja tavallinen... tuota lähinnä hain, että voin normaalisti käydä muokkaamassa kamoja ubuntussa ja sitten käynnistää ohjelmat tuon consolen>> "recovery mode":n kautta serveriohjelman..  8)

juyli

  • Vieras
Re: karsitaan turhat ohjelmat
« Vastaus #6 : 10.01.06 - klo:21.16 »
Tarkoituksena laittaa servu, johon ei tarvisi mitään ihmeellistä


Itse olen todennut paljon vaivattomammaksi asentaa minimiasennus, ja lisäillä siihen sitten ohjelmia, joita tarvitsen. Tuo näet käy helposti apt-getillä. Eikös Ubuntun saanut asennetuksi serveriasennuksena, jolloin pääsee valitsemaan, mitä tarvitsee.  Ohjelmien poistaminen vaikkapa synapticilla on kuitenkin aika työlästä, kun useat ohjelmat kuitenkin tarvitsevat osaa ohjelman riippuvuuksista ym. ym.

Itse tein Debianin verkkoasennuksena ja asentelin, mitä arvelen tarvitsevani. Kokoa komeudelle kuitenkin tuli lähes sama kuin Debianin työpöytäasennus (vastannee ihan Ubuntun perusasennusta).
Erityisesti palvelinta pystyttäessä kannattanee harkita tarkkaan, mitä koneelle asentaa - eli vain välttämätön.

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: karsitaan turhat ohjelmat
« Vastaus #7 : 10.01.06 - klo:23.14 »
Tarkoituksena laittaa servu, johon ei tarvisi mitään ihmeellistä


Itse olen todennut paljon vaivattomammaksi asentaa minimiasennus, ja lisäillä siihen sitten ohjelmia, joita tarvitsen. Tuo näet käy helposti apt-getillä. Eikös Ubuntun saanut asennetuksi serveriasennuksena, jolloin pääsee valitsemaan, mitä tarvitsee.  Ohjelmien poistaminen vaikkapa synapticilla on kuitenkin aika työlästä, kun useat ohjelmat kuitenkin tarvitsevat osaa ohjelman riippuvuuksista ym. ym.

Itse tein Debianin verkkoasennuksena ja asentelin, mitä arvelen tarvitsevani. Kokoa komeudelle kuitenkin tuli lähes sama kuin Debianin työpöytäasennus (vastannee ihan Ubuntun perusasennusta).
Erityisesti palvelinta pystyttäessä kannattanee harkita tarkkaan, mitä koneelle asentaa - eli vain välttämätön.

Serveri asennus ubuntussa asentaa vain base systeemin, eli siinä on vaan pelkkä "runko" vai miten sen nyt ilmaisisi. Debianilla on samanlainen systeemi eli debian base sisältää vaan tarvittavat kamat että järjestelmä buuttaa ja pystyy käyttämään konsolia.
Tuohon pitää sitten itse asennella xorg ja kaikki muu tarvittava.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle