Kirjoittaja Aihe: Tulostusongelma  (Luettu 4413 kertaa)

Lady Owl

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Tulostusongelma
« : 22.11.07 - klo:16.55 »
Miehen mukana tuli huusholliin HP Deskjet 845c, jonka Ubuntu (Feisty) tunnisti oikein nätisti. Väritulostin, mutta käytössä vain musta värikasetti, ja siksi olen tulostuksen ylläpidon kautta laittanut printout mode = normal grayscale (black cartridge). Testisivua printatessa vehje vaikuttaa tekevän työn, viipottaa edestakaisin rivi riviltä, mutta paperi (tai siis kaksi) tulee kuitenkin valkoisena ulos ???

Sama tulos OOo:sta tarvitsemaani paperia tulostaessa. Jostain ketjusta sain idean kokeilla tiedoston muuttamista pdf:ksi, ja sen sain sitten Evincen kautta tulostettua, asetuksena mustavalkovedos.

Mitäs kautta tätä oikein lähtisi ratkomaan? Itse epäilen ainakin väriasetuksia, mutta mistä kaikkialta niitä oikein löytyy, ja miten ne saisi sille mallille ettei joka kerta printatessa tarvitse käsin rukata asetuksia?
IBM ThinkPad T41
Ubuntu 11.10 32-bittinen
Windows XP
Intel® Pentium(R) M processor 1600MHz
32MB Radeon 7500
64G kovo, 1G muistia

Speedy G

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 216
    • Profiili
Vs: Tulostusongelma
« Vastaus #1 : 22.11.07 - klo:18.28 »
Ettei oisi mutepatruuna tukossa  ::) Otappa se mustepatruuna irti ja paina sitä esim talouspaperiin. Jos tulee väriä, on homma siltä osin kunnossa.
Käyttämätön mustesuihku menee tukkoon ajan myötä, mutta onneksi tuossa on kirjoituspää patruunassa.
Toinen syy voi olla että väripatruuna puuttuu ja se tulostin ei vain osaa tulostaa oikeen. Tyhjästä patruunasta se osaa valittaa.
Hai-saappaat ja Hankkijan lippis = Juntti Hämeen takamettistä :D

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Tulostusongelma
« Vastaus #2 : 23.11.07 - klo:00.29 »
Minä epäilen että kyseinen tulostin tekee harmaasävyt kolmivärisen kasetin avulla ja mustaa kasettia käytettäisiin vain puhtaan mustan tulostamiseen. Tämä ainakin selittäisi miksi tulostin toimii kuvaillulla tavalla.

Ratkaisuvaihtoehtoina on tulostusten tekeminen mustavalkoisina, kolmivärikasetin ostaminen tulostimeen tai käytetyn mustavalkolasertulostimen ostaminen (à 100€).

Viimeistä vaihtoehtoa kannattaa harkita siinä tapauksessa että väritulostuksille ei ole ehdotonta tarvetta ja tulostuskustannukset halutaan pienemmiksi. En tiedä paljonko tuon tulostimen kolmivärikasetti maksaa mutta ainakin oman Deskjet 895Cxi -tulostimeni värikasetit maksavat varsin suolaisesti. Onneksi minulla ei ole tarvetta väritulosteille niin mustavalkolaser palvelee minua huomattavasti paremmin :)


Edit: Vilkaisin vielä nopeasti Huuto.net:ssä tarjolla olevia tulostimia ja siellä oli ainakin yksi varsin edullinen lasertulostin jonka tiedän varmasti toimivan Linuxissa: HP Laserjet 1200 Lasertulostin (hinta nyt: 35€; osta heti: 45€; postikulut: 15€).
« Viimeksi muokattu: 23.11.07 - klo:00.36 kirjoittanut mgronber »

Lady Owl

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Tulostusongelma
« Vastaus #3 : 23.11.07 - klo:12.56 »
 ??? Yhtäkkiä tulostus OpenOfficesta toimiikin. Värivalinnaksi (OOo:n kautta) harmaasävy tai "ajurista", molemmat käyvät. Värisyvyys 24 bit näyttää kelpaavan (vaihtoehtona 8).

Ei, en tehnyt mustepatruunalle mitään (se toimi kyllä jo eilenkin, sainhan Evincen kautta tulostettua, ja mustekasetti onkin suht uusi). Asetuksia räpläsin, mutta mielestäni en kokeillut mitään mitä en aiemmin jo olisi kokeillut. Eilenkin testasin toki harmaasävy-valintaa, tuloksetta.

Sen sijaan testisivun printtaus tulostuksen hallinnasta ei toimi edelleenkään. Sielläkin on tarjolla harmaasävy ja väri, ei mustavalkoa (näyttää kuin termiä ei tietoisesti käytettäisi, aina vain tuo harmaasävy). Harmaasävyn kohdalla on sitten tarkennettu suluissa, että musta väripatruuna. Ja tämä oli valittuna jo eilen. ??? :-\

Onneksi nyt edes OOo:sta saan tulostettua suoraan. Mietityttää vain, tuleeko vielä jossain muussakin ohjelmassa ongelmia. Lasertulostinta ei ole mieltä hankkia, kun noita mustavalkotulosteitakin tarvitsee aika verkkaista tahtia. Sinänsä tuon mallin pitäisi kyllä olla hyvin Linux-yhteensopiva, kyse on vain siitä että saa asetukset kohdalleen.
IBM ThinkPad T41
Ubuntu 11.10 32-bittinen
Windows XP
Intel® Pentium(R) M processor 1600MHz
32MB Radeon 7500
64G kovo, 1G muistia

Speedy G

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 216
    • Profiili
Vs: Tulostusongelma
« Vastaus #4 : 23.11.07 - klo:13.26 »
Itse kävin musteasemalla täytättämässä HP:n kasetit. Maksoi kauheat 30 euroaa yhteensä. Eli tuollainen täyttö tai uusiokasetti on harkinnan arvoinen HP:n osta halpa tulostin ja maksa mustessa-politiikka vastaan.
Uudet värilaserit on ollu 200€ ja ylöspäin.  Joku sellainen olisi harkinnassa itellä kun köyhtyminen ensin lakkaa  ;D
Hai-saappaat ja Hankkijan lippis = Juntti Hämeen takamettistä :D

Lady Owl

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Tulostusongelma
« Vastaus #5 : 23.11.07 - klo:13.49 »
Täyttö oli harkinnassa täälläkin, mutta edellinen mustekasetti oli niin vanha ja kuivunut, ettei olisi onnistunut. Uusiokasetin ostin, kun piti päästä tulostamaan. Mies pääsee tulostamaan töissä, mutta mulla ei tällä hetkellä ole sitä vaihtoehtoa.
IBM ThinkPad T41
Ubuntu 11.10 32-bittinen
Windows XP
Intel® Pentium(R) M processor 1600MHz
32MB Radeon 7500
64G kovo, 1G muistia

Speedy G

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 216
    • Profiili
Vs: Tulostusongelma
« Vastaus #6 : 23.11.07 - klo:14.55 »
Mulla oli ne kasetit ajalta jolloin kivi keksittiin kirveeks. Eli alkuperäset jokka tyhjeni ja meni si laatikkoon. Mut ny taas toimivat.
Nois täyttöasemis o pesuri millä ne saadaan toimimaan. Tai sitten on fyysinen vika siinä kasetissa.
Hai-saappaat ja Hankkijan lippis = Juntti Hämeen takamettistä :D

peq

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Tulostusongelma
« Vastaus #7 : 25.01.08 - klo:11.40 »

Mitäs kautta tätä oikein lähtisi ratkomaan? Itse epäilen ainakin väriasetuksia, mutta mistä kaikkialta niitä oikein löytyy, ja miten ne saisi sille mallille ettei joka kerta printatessa tarvitse käsin rukata asetuksia?

Minulla on HP Deskjet F370 ja HPLIP käytössä. Samankaltainen ongelma. Vaikka oletustulostus on määritelty, että "harmaasävyt, musta patruuna" silti lähes jatkuvasti tulostus tuppaa tulemaan varipatruunalla. Erikseen ennen jokaista tulostusta kun asettaa vielä erikseen mustan patruunan käyttöön niin viimeistää seuraava tulostus taas tulee väripatruunasta. Ihmettelin, kun musta patruuna tuntui iki-riittoisalta ja väri vetää kokoajan tyhjiin, vaikka väritulostusta tarvitsen vain harvoin.

Tässä ketjussa ei ollut vielä yhtään vastausta, jossa olisi otettu kantaa siihen, miten nämä linuxin tulostusasetukset oikein saa asetettua niin, että tulostus tekee mitä käyttäjä haluaa. Tuskin tämä ongelma on kovin ainutkertainen, epäilen että enemmän sääntö kuin poikkeus.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Tulostusongelma
« Vastaus #8 : 25.01.08 - klo:11.51 »
Postscript-tulostin tekee just sitä mitä haluaa. Eikä ole vaaraa värien kulumisesta, kun on pelkkä mv-laseri.  ;D