Kirjoittaja Aihe: Ongelma ääkkösten kanssa.  (Luettu 2534 kertaa)

Sordo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Ongelma ääkkösten kanssa.
« : 10.01.06 - klo:17.21 »
Eli asentelin tossa just ubuntun ja sain kaiken muun toimimaan, paitsi ääkköset. Yritin vaihtaa keyboard layoutin suomeksi ja se vaihtoikin sen jopa, mutta mitään ei tapahdu.
Olen yrittänyt "loadkeys fi-latin1" ja se löytää ne, mutta mitään hyötyä siitä ei ole.

Siinä peruskirjoitus tilassa (tty:ssä) toimii kaikki muut paitsi ä ö ja å, eli kaksoispiste yms tulee ihan normaalisti. ääkkösiä painaessa, ei ruudulle tule mitään.
xwindow päällä, consoleen kirjottaessa ilmestyy ääkköstistä vain ' ja ; , eli perinteiset jenkkinäppismerkit. Sitten kun sulkee xwindowin ja on taas siinä perus console-tilassa. Niin xwindow heittänyt jotain virheilmotuksia merkeistä(ilmeisesti ääkkösistä) ja perässä lukee ettei mitään xwindowin käynnistystä estävää jatketaan plaaplaaplaa.


Olen melko aloittelija vielä linuksin kanssa, joten yrittäkää ymmärtää :)

Olisin kiitollinen kaikista vastauksista.. 

ja versio oli 5.10 ja gnome
« Viimeksi muokattu: 10.01.06 - klo:17.37 kirjoittanut Sordo »

juyli

  • Vieras
Re: Ongelma ääkkösten kanssa.
« Vastaus #1 : 10.01.06 - klo:18.11 »

Olen yrittänyt "loadkeys fi-latin1" ja se löytää ne, mutta mitään hyötyä siitä ei ole.

Entä loadkeys fi-latin9 ?


xwindow päällä, consoleen kirjottaessa ilmestyy ääkköstistä vain ' ja ; , eli perinteiset jenkkinäppismerkit.

Ehkä auttaisi /etc/X11/xorg.conf:in käpistely:
Option  "XkbLayout"  "fi"
Option  "XkbModel"  "pc105"
(sudo gedit /etc/X11/xorg.conf)

Localeja pääsee muuttamaan komennolla
sudo dpkg-reconfigure locales

Perusinfoa aiheesta Finnish-HOWTO:sta http://arska.org/finnish-howto/html/#keyboard
Mielenkiintoista asiaa, mutta nykyisin ei juuri kannata alkaa vaihtamaan UTF-8:aa miksikään muuksi.