Varmaan voin tähän vanhaankin säikeeseen jatkaa tätä...
Eli otinpa tässä kokeiluun tuon Firefox 3 beta 2:n, joka ei vielä ihan hirveän vanha taida olla. Mitään ongelmia en vielä ole havainnut, mutta parannuksia tuntuisi olevan paljon enemmän kuin Firefox 1:n ja 2:n välillä.
Käyttöliittymä näyttäisi noudattavan Gtk:n teemaa ja kuvakeasetuksia melko pitkälle, mitä ainakin itse arvostan. Firefoxin omia kuvakkeita en vielä ole löytänyt tähän, mutta enpä ole paljoa etsinytkään, kun kyllä nuo Gnomen kuvakkeet minulle kelpaavat oikein hyvin. Kuvakkeiden lisäksi myös välilehdet muistuttavat Epiphanyn ja Firefox 1.5:n vastaavia, Firefox 2:n kummannäköisistä on ehkä ainakin oletuksena Linuxilla luovuttu.
Osoiteriville osoitetta kirjoitettaessa Firefox ehdottelee sivuja paitsi aikaisemmin vierailluista osoitteista, myös hakee sivuja sivuhistoriasta. Kirjanmerkkeihin on myös jotain "älyä" käsittääkseni tullut, mutta en ole kerennyt siihen vielä tutustua.
Itseäni Firefox 3:n ominaisuuksista kiinnostaa eniten uusi Gecko 1.9 -engine, jonka kanssa lopultakin web-sivujen lomakkeet näyttävät kunnollisilta, eivät miltään Win95 -laatikoilta. Tämä uudistus vaikuttaa myös esimerkiksi Epiphany-selaimeen, jota itse mieluusti käytän.
Kyllä ihan hyvään suuntaan näyttäisi Firefox olevan menossa tuon kolmossarjan osalta.