Kirjoittaja Aihe: asennusmurheita  (Luettu 1875 kertaa)

aloitteija1

  • Vieras
asennusmurheita
« : 18.11.07 - klo:04.27 »
olen asentanut ubuntua kovalevylle jossa sijaitsee windows xp. keskeytin levyn osioinnin puolessa välissä ja nyt windos ei käynnisty kovalevyltä. tarkoitukseni olisi saada nämä käyttöjärjestelmät toimimaan samassa koneessa(eli voin käynnistää linuxin ja windowsin vuorotellen milloin vain). windowsissa levy on osoitu C: ja D: asemaksi. MIten  pystyn vuorotelllen käynnistämään windowsin ja linuxin. asennuksessa; hävittikö kubuntun osointi D: asemaltani tietoa vaiko käyttikö se vapaata kirjoittamatonta tilaa?
T: linuxin aloitteva tyhmä käyttäjä.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: asennusmurheita
« Vastaus #1 : 18.11.07 - klo:10.17 »
Vastaus kaikkiin kysymyksiisi selviää vain käynnistämällä asennuksen uudelleen. En tiedä minkälaisilla asetuksilla ositoit, mutta asennus asentaa GRUB -käynnistyslataimen levyn alkuun ja näin joka käynnistyksellä kysyy että haluatko käynnistää linuxin vai Windowsin.

Mutta se sen D -aseman kohtalo.. Oliko levyllä siis osioimatonta tilaa? Jos oli, se kenties käytti sitä, jos sitä oli riittävästi. Mutta käynnistä asennus ja valitse osiointivaiheessa 'osioi itse' tms niin näet levyn osiot..

Tai hmm.. gparted tms. ohjelma saattaa myös näyttää kun vain livelevyn saat käyntiin, tai ehkäpä 'Levyt' tai 'Disks' -ohjelma joka löytyy valikoista.


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

aloitteija1

  • Vieras
Vs: asennusmurheita
« Vastaus #2 : 18.11.07 - klo:15.11 »

terve!
koneeni:
amd athlon xp 2800+
asrock k7s8xe
1,5 gt ram
170gt kova
levykeasema
ati radeon 9600 pro


kerron koko homman läpi. minulla on 170 gt kovalevy. osioitu siten että
20 gt c:asemalla ja loput d.asemalla, eili riittävästi linuxille (sen näin win cmd komennolla diskpart).
yritin asennusta 2 kertaa. ekan kerran jälkeen poistin windowsin asennuslevyllä eätydelliset osiot.(koska keskeytin linuxin asennuksen).
winukan asennuslevyä käytten xp:n (c:\windows) asema löytyy kovalevyltä, mutta biossissa tulee virhesanoma "virhe ladattaessa käyttöjärjestelmää".
yritin korjaus cd:llä komentoa fixmbr, muttei auttanut. ja nyt kun sain kubuntun asennetuksi ei itse gmbrlatausohjelmassa ei näy xp:tä, ainoastaan kubuntu. alunperin osioin live-cd:llä levyn ensimmäisellä vaihtoehdolla, koska en ymmärtänyt linuxin termistöä (missä olisi sijainnut win c: ja d:asema?).
tosiaan levyt/disk kansioissa ei näy windowsin tiedostoja.

1. miten saan tiedot linuxilla poltettua dvd:lle
/ 2 onko mahdollista saada vielä xp käyntiin (kiinnostaa mitä tietoja on vielä pelastettavissa)

kiitos niille jotka vastaavat tähän viestiin! :)

aloitteija1

  • Vieras
Vs: asennusmurheita
« Vastaus #3 : 18.11.07 - klo:15.24 »
osiot

[ylläpito on poistanut liitteen]

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: asennusmurheita
« Vastaus #4 : 18.11.07 - klo:16.04 »
Tuo osiot taitaa olla fstab -listaus? Se ei näytä todellisia osioita vain vaan sen, miten niitä otetaan käyttöön.. fdisk osaa näyttää todelliset osiot..


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5733
    • Profiili
Vs: asennusmurheita
« Vastaus #5 : 18.11.07 - klo:20.08 »
Mitä itse grubin menu.lst kertoo?

Koodia: [Valitse]
gedit /boot/grub/menu.lst
Kannettavastani löytyy esim. seuraava pätkä kyseisestä tiedostosta, joka käynnistää Windows XP:n
Koodia: [Valitse]
# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda2
title Microsoft Windows XP Home Edition
root (hd0,1)
savedefault
makeactive
chainloader +1

Oma fdisk -l listaus, jossa näkyy kaksi koneessa alkuperäistä koneen Windows FAT32 Kiintolevyosiota, joista ylin siis Windowsin käytössä ja toinen "varastotilana". Yksi osioista on piilotettu järjestelmän palautusosio, mitä ei taida juurikaan löytyä kuin kannettavista ja muista merkkikoneista.
Koodia: [Valitse]
pekka@acer-ubuntu:~$ sudo fdisk -l

Levy /dev/sda: 80.0 Gt, 80026361856 tavua
255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders
Units = sylinterit of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x0003812f

    Laite Käynn     Alku          Loppu    Lohkot   Id  Järjestelmä
/dev/sda1               1         383     3076416   12  Compaq-diagnostiikka
/dev/sda2   *         384        4383    32130000    c  W95 FAT32 (LBA)
/dev/sda3            4384        7840    27768352+   f  W95 Laaj (LBA)
/dev/sda4            7841        9729    15173392+  83  Linux
/dev/sda5            4384        7755    27085558+   b  W95 FAT32
/dev/sda6            7756        7840      682731   82  Linux / Solaris heittovaihtotiedosto


Oma fstab tiedostoni ja tuosta edellisestä fdisk listauksesta näkee noiden /dev/sda yhteyden.
Koodia: [Valitse]
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda4
UUID=758f0aa7-17cc-4f16-a59c-34e4f8d6c5da /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda1
UUID=3007-17F2  /media/sda1     vfat    defaults,utf8,umask=007,gid=46 0       0
# /dev/sda2
UUID=0954-16DC  /media/sda2     vfat    defaults,utf8,umask=007,gid=46 0       0
# /dev/sda5
UUID=2A0F-1D03  /media/sda5     vfat    defaults,utf8,umask=007,gid=46 0       0
# /dev/sda6
UUID=4a5f9894-7b48-4288-a067-c73dbe4794ea none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec 0       0
Käsittääkseni vaatimus että linux osiot voi näkyä linuxissa. No joo Ristohan tuon mainitsikin jo.

Oletuksena jos et tee itse osiointi asetuksia, Ubuntu ottaa tilan käytössä olevalta Windows osiolta pienentämällä sitä. Itse olen suosinut tapaa jossa itse pienentää osiota ja jättää tyhjän tilan osioimattomaksi (unallocated space). Sen Ubuntu tuntuu osaavan ottavan itse käyttöön asennusvaiheessa. Tuo siis siksi, että asennuksen saa mielestäni hiukan nätimmin menemään haluttuun kokoon, kun Ubuntu ottaa tuon itse tehdyn tyhjän osan täysin itselleen käyttöön, tekee sopivan swapin jne. kuitenkin automaattisesti kyseiseen tilaan.

Uskon siis että Ubuntun asennus ei ole tuhonnut Windows osiota. Jos se ehdottaa osion poistoa niin se kyllä näkyy muistaakseni boldattuna tekstinä asennusvaiheessa, kuitenkin niin että sitä on hyvin vaikea olla huomaamatta.

Olipas hiukan hankalasti selitetty, mutta toivottavasti jotain tolkkua saat kirjoituksestani.
« Viimeksi muokattu: 18.11.07 - klo:20.16 kirjoittanut qwertyy »