Kirjoittaja Aihe: Mint 4.0 koneessa  (Luettu 32370 kertaa)

Timo Virtanen

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Mint 4.0 koneessa
« Vastaus #40 : 04.01.08 - klo:20.22 »
Wanha IBM T30 taistelee yhä sitkeästi Mint 4.0 vastaan, live asennus kaatuu kalkkiviivoilla. Kyllä se tästä asettuu, tutkitaan....
terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

fossiili

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #41 : 04.01.08 - klo:20.28 »
Tässä mintussa taisi olla oletuksena 3D-kuutioinen työpöytä eli hauska Compiz-tehoste. Olisi sääli poistaa.

Muukin virhe esiintyy silloin tällöin kuin taustakuvan katoaminen. Ilmaantuu paneeli jossa kerrotaan, että joku Gnomen käynnistävä sovellus ei käynnistynyt normaalisti, tarkista sitä sun tätä ja nettiyhteys.  Tämäntapaista pottuilua ovat Ubuntut minulle järjestäneet. Ei viitsisi enää tässä vaiheessa vaihtaa Mandivaan ja viritellä sitä.

...............................
Valitettavasti Minttu muutenkin hankaloi. Asensin kdegames-pakkauksen. Siinä tulee mukana suosittu ktuberling (Perunamies), joka sopii myös aikuisille miehille (voisin liittää tekemäni kuvan, mutta järkyttäisi kultuuriministeriä ja Päivi Räsästä). 

Varsinainen ongelma on, että kdegames-pelit eivät ilmestyneetkään Mintun muutoinkin sekavaan ohjelmapaneelistoon. Minun piti etsiä paketinhallinnalla ktuberling, jotta näin, että Perunamies juuri sillä koodinimellä olikin asennettuna. Muutkin kdegamesit löytänee vain siten, jos muistaa niiden nimikoodin. Älytöntä minttuilua, Mandrivassa ei ole tätä ongelmaa, mikä toki voi olla vain minun ja Mintun välinen >:(

Kokeikaapa asentaa ktuberling. On ihan hauska peli hetkeksi vain.  ktuberling tietenkin käynnistyy terminaalista kirjoittamalla sen nimikoodi. Pikku vinkki, please: Miten tehdä työpöydälle ktuberlingin käynnistin ja ikoni?
« Viimeksi muokattu: 05.01.08 - klo:08.50 kirjoittanut fossiili »

hegulix

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #42 : 05.01.08 - klo:12.45 »
Napsauta työpöytää (tyhjäst kohast), valitse "luo käynnistin" ja anna ikonille haluamasi nimi ja kohtaan komento se millä päätteeltäkin saat käyntiin, siis tässä tapauksessa ktuberling.

jori52

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #43 : 05.01.08 - klo:13.03 »
Hiiren oikealla työpöydällä luo käynnistin, kuvakkeen voi vaihtaa haluamakseen napsauttamalla ikonia.

Sitten selaa napilla>tiedostojärjestelmä>usr>bin>ohjelma ja paina avaa ja polku on valmis.

Terveisin jori52  :)
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

fossiili

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #44 : 10.01.08 - klo:18.12 »
Ajoittain sisäänkirjautumisen jälkeen työpöydän taustakuva on kadonnut.
Tätä esiintyi "perhemikrossa" (viritelty ja rakenneltu mikro tyttären perheelle) ja nyt sitten kotikoneessani. Tyypillistä Ubuntu-heimolle.

Timo Virtanen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #45 : 19.01.08 - klo:12.25 »
Jotain on tapahtunut, koska live-CD kyselee käyttäjätunnusta ja salasanaa. Yritin tämän topicin antamia neuvoja ja kävin toisella koneella Mintin kotisivuilla, mutta en löytänyt apuja. Mintin IBM T30 asennukseen löysin neuvoja. :D . Miten ratkaistaan tuo käyttäjätunnus ja salasanaongelma? terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #46 : 19.01.08 - klo:12.30 »
Käyttäjä tunnus taisi olla linux ja salasana tyhjä. Ainakin Ubuntun levyllä jos muistan oikein.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

UbunTux

• Käyttäjä
  • KubunTux
    • Profiili
« Vastaus #47 : 19.01.08 - klo:13.12 »
Mint siirtymässä Debian Testingiin? Eli distrosta olisi tulossa ns rolling release.
http://linuxmint.com/rel_daryna_debian.php

Tosin siduxin foorumilla siduxin kehttäjät suhtautuivat epäilevästi tuon onnistumiseen.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Stanner

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #48 : 19.01.08 - klo:16.14 »
Itsekin epäilen vahvasti tuon onnistumista. Mintin kehitys on hyvin vahvasti ubuntun kehityksen armoilla. Jos mint ottaisi debian testingin pohjakseen, niin se vaatisi huomattavasti enemmän työtä mint tiimiltä päästäkseen samaan kuin nyt.

Mutta käsittääkseni päätöstä siirtymiseen ei olla vielä tehty vaan siis kyseessä on testaus. Testataan onnistuuko ja kuinka helpolla. Tämän jälkeen varmasti tehdään päätökset.

salai

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #49 : 19.01.08 - klo:17.09 »
Minä olen lopettanut Mintin käytön, ainakin toistaiseksi. Mint 3.1:ssä ei ollut viime kesänä oikeastaan mitään ongelmia, mutta Mint 4.0:ssa täytyy olla jotain pielessä. Sen lisäpalikathan kai on tehty Pythonilla ja ne (ainakin minulla) syövät jatkuvasti muistia.

Viimeksi, kun käytin mintUpdatea, sen muistinkulutus nousi säännöllisesti päälle 70 megan - nimenomaan silloin, kun mitään päivitettävää ei ollut. Mitään selitystä ongelmaan tai edes vastausta kyselyihin ei annettu Mintin foorumilla. Nyt testasin pari päivää mintMenua*) Ubuntu 7.10:ssä ja huomasin äsken Pythonin vievän 130 megaa muistia. Kun poistin mintMenun alapaneelista, hävisi Pythonkin.

*) Ubuntulle sovitettu versio: Where Can I Get The Linux Mint Menu

Stanner

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #50 : 19.01.08 - klo:17.44 »
Minä olen lopettanut Mintin käytön, ainakin toistaiseksi. Mint 3.1:ssä ei ollut viime kesänä oikeastaan mitään ongelmia, mutta Mint 4.0:ssa täytyy olla jotain pielessä. Sen lisäpalikathan kai on tehty Pythonilla ja ne (ainakin minulla) syövät jatkuvasti muistia.

Olen huomannut ihan saman. Itse en ole kuitenkaan liikaa jaksanut siihen kiinnittää huomiota, koska koneessani on paljon muistia. Paljon enemmän mitä edes tarvitsen linuxin käytössä. Jos ongelmia ilmenee niin aion pistää vain ubuntun perusmenun tilalle.

Ihme juttu tuo silti on minustakin. Muuten olen kyllä distrosta pitänyt.

fossiili

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #51 : 23.01.08 - klo:17.54 »
Mikrossani on tällä hetkellä Mint 4, sidux ja Zenwalk 4.8. Yritän etsiä järkisyytä asentaa vapaaseen tilaan edellisten lisäksi Ubuntu 7.10. Minähän kokeilen eri linuxia sillä tekosyyllä, että etsin vakaata, mutta  käyttökelposta (Netin toimittava ja 3D kiihtyvien pelienkin) perhelinuxia. Mint 4 on aika hyvä, pientä sotkua työpöydällä joskus on.

Ostin Linux Magazine lehden ja siinä on mukana DVD, jolla Ubuntu 7.10.

Lainaus
  • Over 7000 packages with hundreds of applications
  • Better support of wireless hardware
  • Out-of-the-box 3D desktop with Compiz
  • Improve3d integration with Windows
  • Includes Gnome 2.20, Firefox 2.0, OpenOffice.org 2.3, and much more

:-*

Storck

• Vieras
« Vastaus #52 : 24.01.08 - klo:15.48 »
Mikrossani on tällä hetkellä Mint 4, sidux ja Zenwalk 4.8. Yritän etsiä järkisyytä asentaa vapaaseen tilaan edellisten lisäksi Ubuntu 7.10. Minähän kokeilen eri linuxia sillä tekosyyllä, että etsin vakaata, mutta  käyttökelposta (Netin toimittava ja 3D kiihtyvien pelienkin) perhelinuxia. Mint 4 on aika hyvä, pientä sotkua työpöydällä joskus on.

Ostin Linux Magazine lehden ja siinä on mukana DVD, jolla Ubuntu 7.10.

Lainaus
  • Over 7000 packages with hundreds of applications
  • Better support of wireless hardware
  • Out-of-the-box 3D desktop with Compiz
  • Improve3d integration with Windows
  • Includes Gnome 2.20, Firefox 2.0, OpenOffice.org 2.3, and much more

:-*

Oletko kokeillut sellaista kuin gOS? Aika kiva peli, eilen asensin koneelle ja tutustuminen on käynnissä. HUOM. EI sovellu sellaisille jotka inhoaa/vastustaa Googlea..

http://www.thinkgos.com/

Storck

• Vieras
« Vastaus #53 : 24.01.08 - klo:15.51 »

Viimeksi, kun käytin mintUpdatea, sen muistinkulutus nousi säännöllisesti päälle 70 megan

Tämä koskee ilmeisesti vanhempia/vähemmän muistia sisältäviä koneita koska itsellä ei ole ollu minkäänlaisia ongelmia Mintin kanssa.

Stanner

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #54 : 24.01.08 - klo:21.09 »
Ainakin uusimman mintmenun update logissa luki, että jotain muistijuttuja olisi korjattu. En ole vielä testannut.

fossiili

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #55 : 25.01.08 - klo:08.49 »
http://www.thinkgos.com/
Olenkin ihmetellyt, mikä keskusteluissa vilahtanut G-miesten Operating System on. Ihan kivalta vaikuttaa.
..........................
Imuroin ja kokeilin livecd-muodossa, jolla nyt kirjoitan. Mielenkiintoinen tuttavuus. Tyopoyta hiomaton, nappisten kieli ei vaihdu lennossa. Pahinta, etta http://www.yle.fi/pikkukakkonen/ testi ei onnistu.

Tallaisenaan ainakin sama rapellus kuin monen muun linuxin kanssa. Seuraava versio jo beetta-vaiheessa, sita ehka kokeilen kun virallinen versio saatavissa.
« Viimeksi muokattu: 25.01.08 - klo:18.56 kirjoittanut fossiili »

salai

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #56 : 25.01.08 - klo:10.31 »
Taidankin sitten vaihteeksi asentaa toiseen koneeseen Mintin taas, johan tässä on pari viikkoa oltu ilman uusia asennuksia (paitsi Winukoiden asennusta tuttavan etäyhteyksiä varten tietysti).

Eikös se gÖssi käsitelty loppuun jo viime vuoden puolella, minulle riitti ainakin se parin tunnin testaus silloin. :D

nöösipoika

• Käyttäjä
  • Linux-märkäkorva, Mint 17 KDE, Sailfish
    • Profiili
« Vastaus #57 : 16.02.08 - klo:15.19 »
Terve.. Asensin aiemmin Mint 4.0:n koneelle, ja piti tehdä yksi kaikille usereille avoin kansio tämän ohjeen mukaan: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=53.0  jossa viimeisessä viestissä pientä ongelmankuvausta.

Nyt sitten omalla tunnuksellani ei tule työpöytää näkyviin, taustakuva + kuvakkeet puuttuvat. Kun yritän muuttaa em. säätöjä (Asetukset - Ulkoasu), niin tulee herja:

"Asetushallinta "gnome2-settings-daemon" ei käynnistynyt.... ...voi johtua ongelmasta Bonobossa tai siitä että joku muu kuin Gnomen asetushallinta on käynnissä ja häiritsee Gnomen asetushallintaa." 

Sitten Ulkoasun asetukset -ikkuna avautui, ja sain näkymään taustakuvan mutta en työpöydän kuvakkeita. Myöskään Kotikansio- tai Tietokone -toiminnot valikoista avattuina eivät toimi, siis eivät avaudu ollenkaan  ???

En ole tuota avoimen kansion tekoyritystä lukuunottamatta muuta tehnyt kuin tehnyt järjestelmän päivityksen.

Mitä kautta purkamaan ongelmaa?? Muilla käyttäjillä ko. ongelmaa ei ole..

Lisäys: Myöskään uloskirjautuminen tai sammutusyritykset eivät onnistu, valikon Quit ei avaa ruutua josta valitaan mitä tehdään.... päätteeltä sammutan.. muilta käyttäjiltä sammuttaminen/uloskirjaus onnistuu normaalisti  :-\
« Viimeksi muokattu: 16.02.08 - klo:15.24 kirjoittanut nöösipoika »
Registered Linux user number 470428