Kirjoittaja Aihe: Videoden toisto (divx, Mtv3-nettitv) [ratkaistu]  (Luettu 6051 kertaa)

Tommi-The-Man

• Käyttäjä
    • Profiili
Eli tällätä foorumilta taitaa kyllä jo löytyä ohjeita nöihin asiohin, mutta keskustelut ovat luokkaa "tää ja tää niin toimii". Itse olen uusi linux-käyttäjä ja haluasin selkeämpiä ohjeita.

1. DivX, eli millä ohjelmalla saisin toistettua divx-videot hyvin kokoruututilassa. Oletusohjelmilla olen kokeillut, mutta tällöin tekstitys on pikselimössöä. Vindowsin puolella oli tyytyväinen ohjelmaan nimeltä ffdshow, joka esimerkiksi osasi käyttää prosessoria näytönohjaimen sijasta kuvan koon muuttamiseen. Onko vastaavanlaista ohjelmaa ubuntulle.

2. Mtv3-nettitv, yksinkertaiseti miten saan tämän toimimaan. Parasta olisi jos kuvan saisi irrotettua selaimesta, eli toistettua suoraan mediaohjelmassa. Mtv3:n sivuilla kyllä sanotaan ettei linuxia tueta, mutta foorumilta olen saanut sellaisen käsityksen että kullä toimisi.
« Viimeksi muokattu: 09.12.07 - klo:12.17 kirjoittanut Tommi-The-Man »

fingerling

• Käyttäjä
  • Linux user #460757
    • Profiili
Vs: Videoden toisto (divx, Mtv3-nettitv)
« Vastaus #1 : 13.11.07 - klo:21.18 »
Eli tällätä foorumilta taitaa kyllä jo löytyä ohjeita nöihin asiohin, mutta keskustelut ovat luokkaa "tää ja tää niin toimii". Itse olen uusi linux-käyttäjä ja haluasin selkeämpiä ohjeita.

1. DivX, eli millä ohjelmalla saisin toistettua divx-videot hyvin kokoruututilassa. Oletusohjelmilla olen kokeillut, mutta tällöin tekstitys on pikselimössöä. Vindowsin puolella oli tyytyväinen ohjelmaan nimeltä ffdshow, joka esimerkiksi osasi käyttää prosessoria näytönohjaimen sijasta kuvan koon muuttamiseen. Onko vastaavanlaista ohjelmaa ubuntulle.
lataa vaikkapa lisää/poista työkalulla(Sovellukset valikko) vlc jos haluat yksinkertaisuutta ja jos haluat tuon ffmpeg:in niin lataa mplayer
Lainaus
2. Mtv3-nettitv, yksinkertaiseti miten saan tämän toimimaan. Parasta olisi jos kuvan saisi irrotettua selaimesta, eli toistettua suoraan mediaohjelmassa. Mtv3:n sivuilla kyllä sanotaan ettei linuxia tueta, mutta foorumilta olen saanut sellaisen käsityksen että kullä toimisi.
kirjoita päätteeseen vaikkapa seuraava rimpsu:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get updatesitten:
sudo apt-get install gxine-->
sitten päätteeseen
gxine www.tähän/sen/videon/osoite.fi
tuo on se nopein tapa mutta se voi tehdä myös graafisesti jos haluaa.
Kun sekä ylläpitäjä että käyttäjä on sama henkilö, ajaudutaan skitsofreniaan. -Asmo Koskinen

Tommi-The-Man

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.11.07 - klo:18.10 »
Nyt toimi divx, mutta en osaa laittaa tuota MPayeria oletussoittimeksi. Miten se tapahtuu? Tuon nettitv:n haluasin toimivan suoraan selaimessa, koska nettitv ei kerro missä video tiedosto on.

js72

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 15.11.07 - klo:18.19 »
www.getautomatix.com

voisiko olla helpompaa ;)
Torvalds himself says, that Linux is Linux is Linux and not GNU/whatever...

Kupuntu

• Käyttäjä
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
« Vastaus #4 : 15.11.07 - klo:19.03 »
www.getautomatix.com

voisiko olla helpompaa ;)
Ei, mutta tuossa on riskinsä. Tahtoo rikkoa aina jotakin, ja saa olla onnelinen jos tuo ei saa koko konetta solmuun. En suosittele.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

Ilokaasu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 16.11.07 - klo:11.22 »
Oletussoittimeksi voit koittaa saada sen siten että otat "ominaisuudet" siitä videosta ja koitat sitä kautta navigoida ittes siihen oikeeseen ruutuun josta voit sen vaihtaa :D Hyvä ohje näin kde käyttäjältä, ellei sulla sitten satu olemaan KDE niin voin kertoa tarkan ohjeen...

Tommi-The-Man

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 16.11.07 - klo:21.50 »
Noniin.Huomasimpa sellaisen ongelman mpayerissä että ohjelma venyttää kuvia aivan hölmösti, kuin ohjelma luulisi näytön olevan 4:3 vaikka se on 16:10. Mistä tämän saisi korjattua. Samaa tekevät muutkin ohjelmat. Lisäksi tuo oletusohjelma ei toimi verkkokovalevyllä oleviin tiedostoihin.

JTap

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 16.11.07 - klo:22.00 »
Noniin.Huomasimpa sellaisen ongelman mpayerissä että ohjelma venyttää kuvia aivan hölmösti, kuin ohjelma luulisi näytön olevan 4:3 vaikka se on 16:10. Mistä tämän saisi korjattua. Samaa tekevät muutkin ohjelmat.

Mplayerissa löytyy kohta aspect ratio, sitä muuttamalla kuvasuhde 'oikeaksi'. Outo ongelma sinänsä, ei ole tullut mulle vastaan kuin silloin jos olen unohtanut määrittää avi-videon resoluution oikeaksi mpeg-2:ia konvertoidessa.

UbunTux

• Käyttäjä
  • KubunTux
    • Profiili
« Vastaus #8 : 16.11.07 - klo:22.03 »
Se oikea mplayer eli komentoriviltä käytettävä soitin on mukava jos jaksaa man sivut kahlata läpi
man mplayerSe graafinen gmplayer on sitten heikompi tapaus. Smplayerin asetamalla saat sen toimimaan paremmin graafisesti.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Tommi-The-Man

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 16.11.07 - klo:22.35 »
Noniin.Huomasimpa sellaisen ongelman mpayerissä että ohjelma venyttää kuvia aivan hölmösti, kuin ohjelma luulisi näytön olevan 4:3 vaikka se on 16:10. Mistä tämän saisi korjattua. Samaa tekevät muutkin ohjelmat.

Mplayerissa löytyy kohta aspect ratio, sitä muuttamalla kuvasuhde 'oikeaksi'. Outo ongelma sinänsä, ei ole tullut mulle vastaan kuin silloin jos olen unohtanut määrittää avi-videon resoluution oikeaksi mpeg-2:ia konvertoidessa.

Tämäpä tässä on. Tuo ration muuttaminen vain litistää kuvaa etisestään.

Tommi-The-Man

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 09.12.07 - klo:12.17 »
Noniin. Pitkän pähkäilyn jälkeen miten tämän saan toimimaan. Avasin geditillä tiedoston /etc/mplayer/mplayer.conf ja korvasin kohdan

# standard monitor size, with square pixels
#monitoraspect=4:3

kohdalla
#standard monitor size, with square pixels
monitoraspect=8:5

Näin ohjelma tietää minkä muotoinen näyttöni on.