Kirjoittaja Aihe: Acer Aspire 5315: Suspend/Hibernate ongelmia + ohjeet: 3d, ääni, wlan  (Luettu 7421 kertaa)

Martti

• Käyttäjä
  • Aspire 5315 + Ubuntu 7.10
    • Profiili
Asentelin 7.10 version Aspire 5315 läppäriin ja pienen jumppaamisen jälkeen wlan, äänet ja 3d alkoivat toimia. Muutenkin uusi Ubuntu tuntui parantuneen mukavasti ed. versiosta. MUTTA..

Suspend/Hibernate-toiminnot on sökönä, kun koneen kannen lyö kiinni niin ainoa keino sen jälkeen on buuttaus, sama tuntuu olevan hibernaten kanssa. 3d-karkin disablointi ei tunnu vaikuttavan asiaan.

Googletuksen jälkeen näyttää siltä, että suspend/hibernate ongelmia on tosi paljon, oisko täällä kenelläkään apuja..on meinaan aika hölmöä joka kerta sammuttaa konetta..
« Viimeksi muokattu: 11.11.07 - klo:20.58 kirjoittanut Petri Järvisalo »
Aspire 5315 + Ubuntu 7.10

konrad

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Suspend/Hibernate ongelmia
« Vastaus #1 : 10.11.07 - klo:13.24 »
Itse tappelin pitkään suspend/hibernaten kanssa, kunnes löysin tämän ketjun http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=843.0.
Muokkaamalla /etc/default/acpi-support -tiedostoa ketjussa mainitulla tavalla sain Toshiba-läppärini lepo- ja keskeytystilan toimimaan halutulla tavalla.

Martti

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 10.11.07 - klo:21.12 »
Joo, jatkoa..

Tarkennusta...hibernate "toimii" siten, että gutsy palaa takaisin samantien eli mitään ei tapahdu, suspend taas menee hyvin unten maille mutta herääminen ei enää luonnistu...näyttö pimeänä jne.. jotain henkeä tulee, koska ledit heräävät henkiin..

Niin, koneessa on vielä Vista, jossa nämä toimivat ok..

En vielä käynyt tuon acpi-supportin kimppuun. Vieraskielisillä foorumeilla on monet saaneet homman toimimaan uswsusp-paketilla. No..asensin ja tuloksena s2disk ilmoittaa "Cannot stat..." jne. ja homma tyssää siihen, mikähän tässäkin mättää..

Muut hajanaiset kokeilut xorgin kanssa eivät ole muuttaneet tilannetta (ovat ilmeisesti vain atin korttien kanssa esiintyviä ongelmia)

Harmi..gutsy pelittää muuten tosi hyvin, mutta ilman säällistä suspend/hibernate-tukea tulevaisuus ei näytä hyvältä gutsylle.

rikonen

• Käyttäjä
  • Linux for ever
    • Profiili
« Vastaus #3 : 10.11.07 - klo:23.25 »
Tuo on myös minulle tuttu ongelma, vaikka olen käyttänyt linuxia vasta kolmisen kuukautta. Suspend/hibernate ongelma tuli esiin jo Feisty Fawn 7.06 lisäpäivityksien yhteydessä, lokakuun alkupuolella. Sitä ennen suspend ja hibenrate toimi täysin (Feisty Fawn 7.04+ versiot). Oletan, että vika löytyy jostain noista päivityspaketeista, samoista jotka on otettu käyttöön 7.10 Gutsy Gibbon:issa. Koitan myös itse etsiä vian syytä, ennen korjausta suspend/hibernate -tiloja ei kannata käyttää.
Be curious and open minded. Be positive.

samu84

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 11.11.07 - klo:10.40 »
Terve

Pistin juuri tuon samaisen läppärin tilaukseen. Viittisitkö kertoo miten sait nuo äänet, wlanit ja 3d-kiihdytykset toimimaan?
Mitenkä tuossa koneessa muuten toimii muistikortinlukijat sun muut ubuntulla?

Martti

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 11.11.07 - klo:20.17 »
Langattomalle (Atheros 5007) on tässä hyvä ohje, eli ndiswrapper + windows ajurit:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=512828

Äänten kanssa on vähän hommia, mutta kun seuraa tätä ohjetta:

https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto

niin ainakin mulla homma toimi (itse käytin 1.0.15 versioita, jotka löytyivät ftp-palvelimen takaa)

3D (GMA 965 pois mustalta listalta):

http://ubuntuforums.org/showpost.php...3&postcount=20.

Mun mallissa ei ole kortinlukijoita, en osaa tohon sanoa mitään.

samu84

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 11.11.07 - klo:20.44 »
Kiitoksia. Nyt ei muuta ku oottelemaa konetta :)

samu84

• Käyttäjä
    • Profiili
En saanu oikee mitää noista pelaamaan. 3D tosin toimi ilman mitää rukaamista.
Langattoman verkkokortin sain tän jotenkin tunnistamaan,  mut ei löydä yhtään verkkoa. Palaako sulla ton wlan-näppäimen valo?

samu84

• Käyttäjä
    • Profiili

Martti

• Käyttäjä
    • Profiili
Wlan valo on hengetön, enkä ole jaksanut sitä tonkia sen enempää. Oma langaton verkko löytyi ihan ok asennuksen jälkeen, kunhan sai sen salausavaimen syötettyä.
Sain s2diskin avulla hibernaten jotenkuten toimimaan, palautuksessa kone kysyy keyring-arvoa, mutta hyvin menee muuten verkkoon

samu84

• Käyttäjä
    • Profiili
nonni... Nyt sain wlanin pelaamaa... en kyl enää osa sanoa mitenkä :) ...
Mistä lähteestä sait asennettua ton uswusp paketin ?

Metallikettu

• Käyttäjä
    • Profiili
Tosiaan varokaa sitten sitä ylikuumenemisongelmaa tämän 5315:n kanssa. En tiedä tapahtuuko uusimmilla bioseilla 1.34 muistaakseni, varmistakaa?
Käytät konetta hibernatessa niin bios ei potkaise enää tuuletinta käyntiin riippumatta kuinka kuuma piiri on kaksi kertaa ylikuumenemisuoja pistänyt homman poikki, enempää en viitsi koittaa.

Tapahtuuko muilla?  ???

Metallikettu

• Käyttäjä
    • Profiili
Päivitin tuossa uusimman biosin (1.34) ainakin xp:n puolella hibernate lähti toimimaan eikä kone enää ylikuumene, vaivaksi huomasin että nyt hibernaten jälkeen tuuletin jää huutamaan koko ajaksi... noh parempi kuitenkin että toimii mutta silti vähän puolivillaisesti :/

Mazku

• Käyttäjä
    • Profiili
Hei, itse en saanut edes WEP suojattua verkkoa toimimaan Ubuntulla, mutta Mandrivalla toimii WEP muttei WPA. Onko kellään kokemuksia WPA/WEP suojatuista verkoista tämän kannettavan kanssa, itselläni on wlan-piirinä Atheros AR5BXB63

peran

• Vieras
Ainakin aikaisemmin Ubuntussa piti ilmoittaa WEB-salausavain hexana, jotta toimi. En tiedä onko asia edelleen niin, koska nykyisin käytän heksasalausavainta.