Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 7.10:n poisto  (Luettu 5588 kertaa)

hotwheelx

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu 7.10:n poisto
« : 05.11.07 - klo:22.07 »
Asensin Linux Ubuntu 7.10 :n kiintolevylle jonka puolitin (linux:in asennus levyllä olleella asennus toiminnolla)Eli linux:lla on tilaa yli 100 gigaa . Ongelmana on nyt Linux:in asennuksen jälkeen että se tilttaa nopeasti ja pitää pakko sammutuksella sammuttaa kone. Windows XP home edition toimii vieressä moitteettomasti. Linux ubuntu:lla pääsen kirjautumaan sisään mutta siitä en yleensä paljoa pitemmälle ole päässyt kun se tilttaa jo (olen odotellut mutta meno ei edisty). ??? Mikä on ongelmana? Olisi mukava käyttää myös TOIMIVAA linux:ia.  :) Koneen tiedot ovat: Intel pentium 4 HT 3,2GHz (Noh.. Ylikellotus on purennut 3,8 GHz nykyään.) 1024 mb RAM. windows xp on eri kiintolevyllä (80gigasella) ja linux (kokonaisuudessa 230 gigaisella mutta linux:lla 100 gigaa käytössä) Sapphire radeon x1600 pro 512 mb (näytönohjain)   Asrock 775Dual-880Pro ja 250 wattinen virtalähde (uskomatonta mutta totta ja pelit pyörii ylikellotuksillakin moitteetta).  8)

Vai pitäiskö koettaa Xubuntu:a? Onko tämä ubuntu 7.10 vielä epävakaa?  ???

ääh.. ei jaksa taistella linux:in kanssa...

Meni kiinostus linux:sta mutta kuitenkin kiitos vaivannäöstä teille  :) . Voinko windowksesta vain hallitse-->levynhallinta-> ja niitten osioitten päältä painaa poista? Ja sen jälkeen formatoida winukkiin käypäiseksi ne osiot, vai kun poistan ne kummatkin (1 iso ja toinen n.3 gigan suuruinen osio) yhdeksi, windowksessa? Tuleeko sitten haittoja windowkseen sen käynistymisen yhteydessä? Kiitos jos autatte vielä tämän..  :)
« Viimeksi muokattu: 18.11.07 - klo:17.13 kirjoittanut hotwheelx »

hotwheelx

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.10 tilttaa.... help?
« Vastaus #1 : 07.11.07 - klo:16.31 »
Eikö kukaan tiedä?  :'( pliiss.. Linux:sta tietävät auttakaa minua!  :)

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
« Vastaus #2 : 07.11.07 - klo:16.42 »
Millä tapaa tämä "tilttaus" ilmenee ???

ja ei, ei ole ubuntu 7.10 epävakaa!
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

hotwheelx

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 07.11.07 - klo:17.02 »
Millä tapaa tämä "tilttaus" ilmenee ???

ja ei, ei ole ubuntu 7.10 epävakaa!
Ubuntu käynistyy yleensä hyvin menee työpöydälle ja pystyn (harvoin, joskus..) avamaan firefox mozillan ja sitten kesken tekimisen se tilttaa tyystin, joskus pääsen vain avamaan sen ohjelma valikon kun se jo tilttaa.... (Olen tarkistanut cd:levyn, sen ubuntun omalla cd levyn tarkistuksella). En osaa tarkemmin selittää kun en tiedä edes mistä voisi johtua. Voisi tosin ladata Xubuntun ja koettaa live CD:tä  (tuleeko siinä sitä?) että jos se toimisi.

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
« Vastaus #4 : 07.11.07 - klo:17.18 »
Edelleen, millä tavoin tämä "tilttaus" ilmenee!!!  ???
etkö pysty enää liikuttamaan hiirtä? aukaisemaan muita sovelluksia? kirjoittamaan mitään?

Seuraavan kerran kun "tilttaa", paina ctrl+alt+f1 pääset virtuaalikomentotulkkiin ja komenna dmesg
tutki tämän sisältöä jos löytyy virheilmoituksia!!!

päästään vähän eteenpäin...

EDIT: seuraavan kerran kun "tilttaa" älä paina virtanapista vaan paina "AltGr+SysRq+B"
tämä boottaa koneen!
« Viimeksi muokattu: 07.11.07 - klo:17.20 kirjoittanut GoddamnDevil »
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

hotwheelx

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 07.11.07 - klo:17.23 »
Edelleen, millä tavoin tämä "tilttaus" ilmenee!!!  ???
etkö pysty enää liikuttamaan hiirtä? aukaisemaan muita sovelluksia? kirjoittamaan mitään?

Seuraavan kerran kun "tilttaa", paina ctrl+alt+f1 pääset virtuaalikomentotulkkiin ja komenna dmesg

päästään vähän eteenpäin...

EDIT: seuraavan kerran kun "tilttaa" älä paina virtanapista vaan paina "AltGr+SysRq+B"
tämä boottaa koneen!
Niin hiirtä en voi liikuttaa. Ja asiat (lataus) eivät edisty taustalla. täytyy muistaa nuo komenot. Kiitos, koettelen noita heti kun kerkeän.  ;)

Petri Järvisalo

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Kotisivut
« Vastaus #6 : 07.11.07 - klo:20.48 »
Ylikellotus voi myös sekoittaa. Yritä normaali kellotuksella.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma on ratkennut.

hotwheelx

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 07.11.07 - klo:21.16 »
Tätä olen koettanut jopa alikellotuksilla. Mutta kohta koettelen noita keinoja ja kirjotan mitä tapahtuu... Yksi sano että joku xserver logi tiedostosta... Mutta en nyt muista enempää.

juyli

• Vieras
« Vastaus #8 : 07.11.07 - klo:21.17 »
Nimenomaan. Ylikellotus operaationa vastaa rautavikaa ja Linux-kernel on yleensä paljon Windowssia herkempi rautavioille.
Useimmiten ylikellotus on operaationa vain minimaalinen lisänopeus, joten sen hyötyjä kannattaa harkita, kun vakaudesta puhutaan.
Kokemukseni ylikellotuksesta tosin on ajalta 75MHz -> 99/100MHz. Boottaus oli silminnähden nopeampi. Linux toimi ongelmitta, mutta tuolloin prosessorit olivatkin piitä ja käyttäjät rautaa ;)
Viimeksi kun Linux on minulla kaatunut suorin jaloin, syynä oli rikkoutunut, liian kuumana käynyt näytönohjain.
Nimenomaan X tilttasi sopivan ajan kuluttua täysin epämääräisesti. Ongelma hävisi näytönohjaimen vaihtamisella.
Tuskinpa alikellotuskaan on oikea keino.
« Viimeksi muokattu: 07.11.07 - klo:21.22 kirjoittanut juyli »

hotwheelx

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 07.11.07 - klo:21.39 »
Nimenomaan. Ylikellotus operaationa vastaa rautavikaa ja Linux-kernel on yleensä paljon Windowssia herkempi rautavioille.
Useimmiten ylikellotus on operaationa vain minimaalinen lisänopeus, joten sen hyötyjä kannattaa harkita, kun vakaudesta puhutaan.
Kokemukseni ylikellotuksesta tosin on ajalta 75MHz -> 99/100MHz. Boottaus oli silminnähden nopeampi. Linux toimi ongelmitta, mutta tuolloin prosessorit olivatkin piitä ja käyttäjät rautaa ;)
Viimeksi kun Linux on minulla kaatunut suorin jaloin, syynä oli rikkoutunut, liian kuumana käynyt näytönohjain.
Nimenomaan X tilttasi sopivan ajan kuluttua täysin epämääräisesti. Ongelma hävisi näytönohjaimen vaihtamisella.
Tuskinpa alikellotuskaan on oikea keino.
Tätä olen yrittänyt testata että onko vakaa kone mutta niillä mitä olen koettanut niin ei windows sano mittään. Näytönohjain käy täsä vain vähän kuumempana kuin edellisellä emolevyllä. Syynä on se että näytänohjain tarvitsisi vain AGPx8 nopeudella  0,8 volttia ja AGPx4 nopudella se 1,5 volttia ja olen kuumemisen takia joutunut tiputtamaan sen nopeuden x4:seen (Emolevy ei tue kuin 1,5 volttia). Ylikellotuksissa ihan ensimmäisenä (en tiennyt tätä) että muistit nousee siinä samana ja tietenkin ne tekivät virheitä (windowskin herjasi virheitä) mutta nyt olen laskenut niitä normaaliin. Eikä windows herjaa mitään ja memtest ei sano mitään (olen sitä testanut n. 30 min). Ubuntun 7.10 mukana tuli omanlainen memstetx86 (tai mikä olikaan X8*) sitä olen pitempän pitänyt ja antoi 2 pass sinne alareuna lukemiin... (Onko niissä vikaa?). Vielä tosta näytönohjaimesta että edellisessä olen sillä kunnolla ylikellottanut ihan rajoille, normaalijäähyttimellä. (ei mennyt kuitenkaan lämmöt 77c - asteeseen kertakaan).En tiedä onko siitä viottunut mutta... mutta on toiminut mahtavasti ja toimii nyttenkin mahtavasti.

Rasitus ohjelmina olen käyttänyt 3DMark06, 3DMark05, 3DMark03 ja 3DMark2001 secunda versio  :)
« Viimeksi muokattu: 07.11.07 - klo:21.42 kirjoittanut hotwheelx »

hotwheelx

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 08.11.07 - klo:22.44 »
Kun koetin sitä niin kun se tilttas näppäimen NumLock:in valoa en saanut edes pois päältä. En pystynyt menemään komentotulkkiin tai noilla näppäimillä (AltGr+SysRq+B) boottamaan konettakaan. Sekoittaakohan se sitten kun BIO:sissa taisi olla (integroitu äänikortti) auto:lla tai enablella pitäiskö ottaa nämä ylimääräiset vaikka pois? (Jos semmoisia on edes, kun ei tule nytten mieleen).  :-[ Hitsi jos en saa linux:ii tähän, tekisi mieli.

Käytän erillistä äänikorttia joka on PCI - paikassa. P.S Tässä emolevyllä on AGP ja PCI-Express (en tiiä mikä express, mutta everest väittää x16).

Anteeksi vastauksen nopeutta, seuraavan kerralla tulee paljon nopeemmin  :)
« Viimeksi muokattu: 08.11.07 - klo:22.48 kirjoittanut hotwheelx »

lompolo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 08.11.07 - klo:23.31 »
ihan tietämättömänä asiasta kysyn: oletko kokeillut memtestiä. Sen saa painamalla käynnistyksessä Esc ja valitsemalla memtest. Jos vaikka olisi muistissa vikaa.

hotwheelx

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 09.11.07 - klo:15.05 »
ihan tietämättömänä asiasta kysyn: oletko kokeillut memtestiä. Sen saa painamalla käynnistyksessä Esc ja valitsemalla memtest. Jos vaikka olisi muistissa vikaa.
Olen kokeillut.. Mihin tulee että tekisi virheitä? mihin kohtaan siis tulee niitä mistä voi nähdä esim. niitten määrän?  :)

lompolo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 09.11.07 - klo:16.11 »
Nyt en oikein ymmärrä, mutta arvataan. Siinä memtestissä on kohta errors, mihin tulee virheiden määrä.

audi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 09.11.07 - klo:17.25 »
En pystynyt menemään komentotulkkiin

Siis aikaisemmin pystyit käynnistämään graafiseen tilaan, mutta sitten "tilttasi". Nyt et pääse edes tekstitilaan? Ymmärsinkö oikein?

Ennen kirjautumista: ctrl + alt + f1, käyttäjätunnus, salasana. Jos ei onnistu niin käynnistä rescue modessa ja samat näppäinyhdistelmät.

Sitten:
komenna dmesg
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

hotwheelx

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 10.11.07 - klo:10.56 »
En pystynyt menemään komentotulkkiin

Siis aikaisemmin pystyit käynnistämään graafiseen tilaan, mutta sitten "tilttasi". Nyt et pääse edes tekstitilaan? Ymmärsinkö oikein?

Ennen kirjautumista: ctrl + alt + f1, käyttäjätunnus, salasana. Jos ei onnistu niin käynnistä rescue modessa ja samat näppäinyhdistelmät.

Sitten:
komenna dmesg

^Ymmärsit oikein. Eli en pysty tekemään mitään kun kone/linux menee tilttiin, pitäkö minun mennä tuohon (dmesg juttu) ennen kuin tilttaa, jaa ootella erroreita (eli siis virhe ilmoituksia)?  :o

hotwheelx

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 11.11.07 - klo:22.31 »
Kun menen tuonne dmesg (noh miksi sitä sanotaan). niin tekstiä tulee paljon ja jä sinne ylös sitä miten voin selailla sitä? millä näppäimillä?  :( En tiedä mitään kun en ole leikkinyt pahemmin linux:lla.

raimo

• Käyttäjä
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
« Vastaus #17 : 11.11.07 - klo:22.50 »
Kun menen tuonne dmesg (noh miksi sitä sanotaan). niin tekstiä tulee paljon ja jä sinne ylös sitä miten voin selailla sitä? millä näppäimillä?  :( En tiedä mitään kun en ole leikkinyt pahemmin linux:lla.
Keinoja on moninaisia, tässä niistä muutamia.

Näin voit rajoittaa vain lopusta näkyvät rivit:
Koodia: [Valitse]
dmesg | tail -n 50
tulostaa terminaaliin viimeiset 50 riviä dmesg-juttua.

dmsg-höpinä alusta, rivi kerrallaan
dmesg | less
Naputa Enteriä niin tulee uusi rivi, less loppuu kun painat q -painiketta.

Tallenna ihan koko dmesg-höpötys tiedostoon:
dmesg > ~/dmesg
ja avaa ko. tiedosto katseltavaksi
nano ~/dmesg

« Viimeksi muokattu: 11.11.07 - klo:23.05 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

peran

• Vieras
« Vastaus #18 : 11.11.07 - klo:23.01 »

Raimo oli nopeampi, mutta vielä ...
dmesg | most
Tosin most:n joutuu asentamaan...
sudo aptitude install most
Huom! Recovery-tilassa pitää sudo jättää pois.

raimo

• Käyttäjä
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
« Vastaus #19 : 11.11.07 - klo:23.08 »
Tosin most:n joutuu asentamaan...
sudo aptitude install most
Miksen minä oo tommosesta kuullukkaan?
Älyttömän kätevä, kiitos parahin peran! :)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski