Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio  (Luettu 22064 kertaa)

roki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Ubuntu Studio
    • Profiili
    • koti Sivu
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio
« Vastaus #40 : 31.12.07 - klo:03.43 »
On se hyvä jotta tuli kirjoteltua nuo 1212m:n asenteluohjeet tänne. Jos niistä ei koskaan muille iloa oliskaan, niin jouduin uudelleenasennuksen iskettyä lukemaan ne itse jo täältä foorumilta.  :D

- Roki

Linuxin käyttäjä kernelin versiosta 1.2.13

kohina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 163
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio
« Vastaus #41 : 01.01.08 - klo:21.21 »
Tuli asennettua tuo Ardour (Kubuntu 7.10) ja sain playbackin toimimaan moitteetta Edirol UA-25:llä.
Aika protools -maiseltahan tuo vaikutti, hiukan liikaa hiiren käyttöä minun makuun tai sitten pitää vain opiskella nuo näppäin shortcutit.
Äänitys vaan pätkii (xruns) pahasti. Jackin starttaaminen myös ei tunnu millään parametreilla onnistavan.
Kokeilin myös rt -kernelin asennusta täällä annettujen vinkkien avulla, mutta kone alkoi tahmata aivan mahdottomasti.
Onko jotain vinkkiä mistä alkaa etsiä ratkaisua? Koneessa on AMD Sempron 3000+, 1800MHz, 1Gmuistia.


« Viimeksi muokattu: 01.01.08 - klo:21.25 kirjoittanut kohina »
Registered User # 482897

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio
« Vastaus #42 : 01.01.08 - klo:21.27 »
Onko jotain vinkkiä mistä alkaa etsiä ratkaisua? Koneessa on AMD Sempron 3000+, 1800MHz, 1Gmuistia.

http://wiki.ubuntu-fi.org/HDR_M-Audio_Delta_66
http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu_Studio

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio
« Vastaus #43 : 03.01.08 - klo:02.08 »
Ei tämä vieläkään mitään lasten leikkiä ole tämä homma...

Sain Saffiresta kuulumaan ääntä ilman Xruneja, ja olin siinä vaiheessa tyytyväinen. Sitten päätin kokeilla realtime -kerneliä, ja tein muutoksia http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu_Studio mukaan (vaikka käytänkin versiota 7.10).

Olin aikaisemmin kääntänyt mplayerin jack -tuella, joka siis toimi  2.6.22-14-generic -kernelillä hyvin. Nyt realtime -kernelillä kuulin aluksi ääntä ilman ongelmia. Sitten päätin hieman kokeilla vaihtaa työpöytiä edes takaisin jotta näkisin, pysyykö ääni puhtaana. No, ääni säröytyi, ja sitten se ei enää toiminut - mikä pahinta, jack ei enää suostunut käynnistymään!!! Vaihdoin takaisin peruskerneliin, ja ennen hyvin toiminut jack ei enää käynnisty!!! (siis freebobin kanssa, herjaa jotain ennennäkemätöntä)

Olin myös kokeillut 64studiota, mutta siinä ei intelin näyttöajuri jostain syystä millään toiminut. Vielä täytyy asentaa Ubuntustudio ennen kuin annan lopullisen tuomion.
« Viimeksi muokattu: 03.01.08 - klo:02.12 kirjoittanut planetisti »

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio
« Vastaus #44 : 03.01.08 - klo:03.41 »
Unirytmi on joka tapauksessa sekaisin, joten pieni päivitys äskeiseen...

ilmeisesti sekoitin itse asiat käynnistämällä jackin 96kHz modessa ja soittamalla 44,1kHz materiaalia... Tästä syystä laite meni juntturaan, ja sen piuha piti ottaa irti ja uudelleenkytkeä. Tämän jälkeen hommat toimi taas...

...ja tuntui toimivan aika mallikkaasti!! Tähän mennessä lyhyt testaukseni oli 3x128 bufferilla 96kHz, jolla pystyin nauhoittamaan ja soittamaan samaan aikaan (ainakin yhtä raitaa) ilman xruneja. Olisiko tämä ubuntun realtime -kerneli sitten vakaampi kuin 64studion, empä tiedä. Onko muuten 64 bittisyys näissä puuhissa suurikin hyöty? Ubuntupuolella en ole vielä 64bit versiota testannut.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio
« Vastaus #45 : 03.01.08 - klo:08.30 »
Onko muuten 64 bittisyys näissä puuhissa suurikin hyöty?

Dave Phillips, joka on oikeasti guru-tasoa. kun puhutaan Linux-audiosta, ainakin käyttää Studio64:ää. Hänellä tosin on pci-äänikortti, sama (Delta 66) kuin siinä tekemässäni HDR-ohjeessa. Kun tuotetaan ääntä/musiikkia, niin minusta 64-bittisyys on selvä valinta. Musiikin kuuntelu/viihdekäyttö on sitten toinen juttu.

http://www.linuxjournal.com/node/1000126

Kaikki Daven kirjoittama on lukemisen arvoista:

http://www.linuxjournal.com/user/800764/track

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Valtteri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio
« Vastaus #46 : 03.01.08 - klo:19.16 »
Studio64 toimi Edirol FA-101 heittämällä.

o_j

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio
« Vastaus #47 : 08.01.08 - klo:21.53 »
Behringer UCA200, joka siis tulee Xenyx-sarjan mixerien mukana.

Ja mitä Ubuntu Studioon tulee, tuo toimii ilman sen kummempaa säätämistä.  :D

Hmm.. Itselleni on ollut kyseisen palikan kanssa ongelmia. Eli en saa koko laitetta näkyviinkään. Mutta mikäli tuo kerran on muilla toiminut suoraan, niin olisiko tuollainen arvaus ihan käsittämätön että emolevyni ei osaa olettaa usb-väylässä olevan äänikorttia? Kone on kuitenkin jo melkein kymenkunta vuotta vanha (socket370), ;D

Jos jollakulla on antaa tarkkoja ohjeita tai edes jotain suuntaa antavia vinkkejä kuinka tuon saisi toimimaan olisin erittäin kiitollinen. Itse kun en mikään tietotekniikkaguru ole. ;)

roki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Ubuntu Studio
    • Profiili
    • koti Sivu
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio
« Vastaus #48 : 14.01.08 - klo:14.28 »
Behringer UCA200, joka siis tulee Xenyx-sarjan mixerien mukana.
Jos jollakulla on antaa tarkkoja ohjeita tai edes jotain suuntaa antavia vinkkejä kuinka tuon saisi toimimaan olisin erittäin kiitollinen. Itse kun en mikään tietotekniikkaguru ole. ;)

Ei ihan vielä ole vinkkejä, mutta otan illemmalla tuon testiin vanhemman raudan kanssa.

Linuxin käyttäjä kernelin versiosta 1.2.13

o_j

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio
« Vastaus #49 : 14.01.08 - klo:15.35 »
Ei ihan vielä ole vinkkejä, mutta otan illemmalla tuon testiin vanhemman raudan kanssa.

Kiitos paljon!

Karri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 217
  • rlu #447877
    • Profiili
    • Vitonen Entertainment
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio
« Vastaus #50 : 14.01.08 - klo:16.26 »
Koodia: [Valitse]
Koska komennettiin vain yksi toimenpide, erittäin todennäköisesti
paketti ei lainkaan ole asennettavissa ja olisi tehtävä vikailmoitus
tuosta paketista.

Huh. Ubuntun suomentamisessa olisi vähän petraamista.
Ubuntu 9.04 | Asus P5K, Intel Core 2 Duo E8400 3,0 Ghz, PNY GeForce 8800 GTS 512 MB g92, Kingston HyperX 4GB DDR2 800mhz (1GBx4), 1TB SATA + 750 GB ATA + 750 GB ATA, Samsung Super Writemaster DVD+-RW Dual Layer SH-S223F

roki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Ubuntu Studio
    • Profiili
    • koti Sivu
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio - Behringer UCA200
« Vastaus #51 : 14.01.08 - klo:18.32 »
Hmm.. Itselleni on ollut kyseisen palikan kanssa ongelmia. Eli en saa koko laitetta näkyviinkään. Mutta mikäli tuo kerran on muilla toiminut suoraan, niin olisiko tuollainen arvaus ihan käsittämätön että emolevyni ei osaa olettaa usb-väylässä olevan äänikorttia? Kone on kuitenkin jo melkein kymenkunta vuotta vanha (socket370), ;D

Jos jollakulla on antaa tarkkoja ohjeita tai edes jotain suuntaa antavia vinkkejä kuinka tuon saisi toimimaan olisin erittäin kiitollinen. Itse kun en mikään tietotekniikkaguru ole. ;)

Mitähän sinulla lsusb kertoo? Jotain tämän tapaista pitäisi tulla:
Koodia: [Valitse]
roki@trance:~$ lsusb
Bus 001 Device 003: ID 08bb:2902 Texas Instruments Japan
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000 
roki@trance:~$

Ja näkyy olevan järjestelmän rautalistauksessakin.

Tämänkertaisessa testikoneessa siis normali Ubuntu 7.10, ja raudalla ikää yli 10 vuotta (P2-400).

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 14.01.08 - klo:18.43 kirjoittanut roki »

Linuxin käyttäjä kernelin versiosta 1.2.13

roki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Ubuntu Studio
    • Profiili
    • koti Sivu
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio - Behringer UCA200
« Vastaus #52 : 14.01.08 - klo:18.53 »
Mainittakoon vielä että läppärin kanssa esiintyneet häiriöt ovat poistuneet keskuudestamme. Pitänee jossain vaiheessa hankkia läppärin seuraksi jotain parempaa (=kalliimpaa)

- Roki

Linuxin käyttäjä kernelin versiosta 1.2.13

o_j

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio - Behringer UCA200
« Vastaus #53 : 15.01.08 - klo:19.15 »
Mitähän sinulla lsusb kertoo? Jotain tämän tapaista pitäisi tulla:
Koodia: [Valitse]
roki@trance:~$ lsusb
Bus 001 Device 003: ID 08bb:2902 Texas Instruments Japan
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000 
roki@trance:~$

Kiitoksia oikein paljon! Kyllähän lsusb noin sanoi, joten täytyy vaan koettaa saada homma pelaamaan. Rautalistausta en kyllä löytänyt mistään :-[ mutta eipä niin väliksikään. Seuraavaksi pitää vain saada tuo jackin kautta kytkettyä mikäli olen oikein ymmärtänyt?

roki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Ubuntu Studio
    • Profiili
    • koti Sivu
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio - Behringer UCA200
« Vastaus #54 : 15.01.08 - klo:20.57 »
Kiitoksia oikein paljon! Kyllähän lsusb noin sanoi, joten täytyy vaan koettaa saada homma pelaamaan. Rautalistausta en kyllä löytänyt mistään :-[ mutta eipä niin väliksikään. Seuraavaksi pitää vain saada tuo jackin kautta kytkettyä mikäli olen oikein ymmärtänyt?

Eipä kestä. Kun en tiedä, millä kielellä järjestelmääsi komennat, niin yleispätevä vinkki lie painaa Alt+F2 ja komentaa sinne "hal-device-manager". Kertoo mitä kaikkea rautaa järjestelmä tunnistaa. Jackille paras säätötyökalu lienee qjackctl. Ja jos et koneessasi muita äänikortteja käytä, niin tuon saanee jollain komennolla ensisijaiseksi äänikortiksi, mutta kun en sitten millään tuota komentoa muista. :-\

Linuxin käyttäjä kernelin versiosta 1.2.13

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio
« Vastaus #55 : 17.01.08 - klo:20.16 »
Ubuntustudio (64bit) saa minulta toistaiseksi tyydyttävän arvosanan. Jack ja Ardour olivat vakaampia kuin 64studiossa koskaan, lisäksi sain näyttikseeni sopivan ajurin ja muutenkin kaikki toimii OK. Muutamaan kertaan Ardour kaatui, jotain hämärää siinä tapahtui. Ainakin pari plugaria osoittautui sellaisiksi, että toiston ollessa pysähdyksissä CPU rupesi takomaan 100%, sitten kun painoi play niin prossun käyttö tippui normaaliin... ? Tuo ehkä kaatoi Ardourin.

Vielä pitäisi löytää se keino, jolla työskentely olisi vaivattominta...

Suurin ongelmani tällä hetkellä on varmaankin se, että Hydrogenin samplet on 44,1kHz, mikä olisi paras ratkaisu? Tai no, kokonaisuudessaan minulle on vielä epäselvää, miten tulen käyttämään linuxia musiikin tekemiseen. Ardouria jos haluaa käyttää, niin kaikki on nauhoitettava waviksi (mikä ei ole huono juttu silloin, jos projekteja vie muihin ohjelmiin/käyttiksiin). MIDI - audio -yhdistäminen on tässä se suurin kulmakivi.

kohina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 163
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio
« Vastaus #56 : 29.01.08 - klo:19.23 »
Tuli asennettua tuo Ardour (Kubuntu 7.10) ja sain playbackin toimimaan moitteetta Edirol UA-25:llä.
Aika protools -maiseltahan tuo vaikutti, hiukan liikaa hiiren käyttöä minun makuun tai sitten pitää vain opiskella nuo näppäin shortcutit.
Äänitys vaan pätkii (xruns) pahasti. Jackin starttaaminen myös ei tunnu millään parametreilla onnistavan.
Kokeilin myös rt -kernelin asennusta täällä annettujen vinkkien avulla, mutta kone alkoi tahmata aivan mahdottomasti.
Onko jotain vinkkiä mistä alkaa etsiä ratkaisua? Koneessa on AMD Sempron 3000+, 1800MHz, 1Gmuistia.




Ok, nyt on 32bitttinen Ubuntu Studio asennettu ja sain toimimaan jackin duplexilla ja noin 5 ms latensseilla ilman ainoatakaan xrunia. Jostain syystä vain kone tahmaa aika hurjasti. Onko normaalia että top ilmoittaa irq-20:n vievän 44% prosessorin kapasiteetista?
Tässä vielä interruptsit

  0:        556   IO-APIC-edge      timer
  1:        172   IO-APIC-edge      i8042
  8:          7   IO-APIC-edge      rtc
  9:        450   IO-APIC-fasteoi   acpi
 12:        592   IO-APIC-edge      i8042
 14:      10926   IO-APIC-edge      ide0
 15:       5364   IO-APIC-edge      ide1
 16:       2991   IO-APIC-fasteoi   uhci_hcd:usb1, ehci_hcd:usb2, uhci_hcd:usb3, uhci_hcd:usb4
 17:        349   IO-APIC-fasteoi   eth0
 19:        184   IO-APIC-fasteoi   VIA82XX-MODEM, VIA8233
 20:   31343424   IO-APIC-fasteoi   via@pci:0000:01:00.0
NMI:          0
LOC:     324202
ERR:          0
MIS:          0

Mikäli ymmärrän niin tuo via@pci:0000:0100.0 tekee tässä kiusaa.

Kiitos taas kaikile, loistava forumi.



 
Registered User # 482897

o_j

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio
« Vastaus #57 : 09.07.08 - klo:11.54 »
Hei! Minulla on tuon studion ja usb-äänikortin kanssa sellainen ongelma, että saan kyllä soiton tallentumaan koneelle ja kuunneltua, mutta en yhtä aikaa. Audacityä olen vasta käytellyt, jostain syystä en ole saanut jokosheria toimimaan, herjaa aina äänilähteestä... Kuitenkin, en saa kuunneltua noita äänityksiä tuon usb-äänikortin kautta jolla olen raidat äänittänyt (raitoja ei saa myöskään kuunneltua äänitettäessä). Voidakseni kuunnella äänittämiäni raitoja minun tarvitsee vaihtaa äänen toistoväylä. Näin toimittuani en kuitenkaan voi äänittää.

Ohjelman asetuksien pitäisi olla kunnossa. Koneessani on kuitenkin vain usb 1 väylä (emolevy on socket370-kantainen, eli vanha kuin tauti). Voisiko vika johtua siitä ettei ääntä pysty siirtämään usb 1 väylää pitkin usb-äänikorttiin kuunneltavaksi? Onko tähän mitään lääkettä?

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio
« Vastaus #58 : 09.07.08 - klo:12.33 »
Onko tähän mitään lääkettä?

Kannattaa kirjoittaa linux-audio-users- ja ubuntu-studio-users -listoille, sieltä löytyy maailmanlaajuinen asiantuntijayhteisö. Minä en osaa kuin yhden äänikortin, PCI-väyläisen M-Audion Delta 66:n.

http://lists.linuxaudio.org/mailman/listinfo/linux-audio-user/
https://lists.ubuntu.com/mailman/listinfo/ubuntu-studio-users

Jos ei halua kysyä, niin sitten voi selata kummankin listan arkistoa, jos joku olisi törmännyt samaan ongelmaan.

ps. Mikä usb-äänikortti?

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

o_j

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.10 - Ubuntu Studio
« Vastaus #59 : 13.07.08 - klo:18.14 »
ps. Mikä usb-äänikortti?

Behringer uca200. Kiitos linkeistä, täytyykin koittaa etsiä niistä ohjeistusta!