Kirjoittaja Aihe: Ongelma Ubuntun asentamisessa XP:n rinnalle  (Luettu 2552 kertaa)

-Aco-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Ongelma Ubuntun asentamisessa XP:n rinnalle
« : 04.11.07 - klo:20.04 »
Moi.

Rupesin Ubuntu 7.10 asentamaan Windows XP:n rinnalle, mutta huomasin että vaiheessa "Levytilan valmistelu" puuttui minulta  vaihtoehto "Ohjattu - muuta osion kokoa ja käytä vapautuvaa tilaa".  Vaihtoehtoja on vain itse osiointi ja koko levyn käyttävä asennus.

En ole ennen Ubuntua asentanut, enkä mistään löytänyt vastausta niin laitoinpa viestin tänne. Kiitos etukäteen vastaajille.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ongelma Ubuntun asentamisessa XP:n rinnalle
« Vastaus #1 : 04.11.07 - klo:20.37 »
Kiintolevylläsi ei ole vapaata tilaa, mihin asentaa muu käyttöjärjestelmä.
Tai varmaankin on tyhjää tilaa, mutta kun sen pitää olla osioimaton (format)
Tämä kannattaa lukaista ensiksi läpi
ja siinä lukemisen aikana voisi vaikka imuttaa gparted nimisen ohjelman,
ja polttaa sen levylle.. hyvä muutenkin olla olemassa :)
« Viimeksi muokattu: 04.11.07 - klo:20.41 kirjoittanut GoddamnDevil »
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

-Aco-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ongelma Ubuntun asentamisessa XP:n rinnalle
« Vastaus #2 : 04.11.07 - klo:21.04 »
Kiitos vastauksesta.

Eli minun pitää valita "osioi itse" ja sitten tehdä tilaa kiintolevylle osioimatonta tilaa? Tyhjää tilaa siellä on kyllä ihan tarpeeksi.  http://wiki.ubuntu-fi.org/Osiointi Tuossa vaiheessa ei oikein aloittelija tajua mitä pitää tehdä, pitäisikö minun tehdä 3 eri osioita (1 windowsille ja 2 ubuntulle)? Jos joku jaksaa selostaa yksityiskohtaisesti tai löytää hyvän linkin niin olisin jälleen kiitollinen.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ongelma Ubuntun asentamisessa XP:n rinnalle
« Vastaus #3 : 04.11.07 - klo:21.23 »
Heips,
sinun pitäisi saada sitä windows osiota pienennettyä, jonka jälkeen sinne jälkeen jäävään tilaan voit asentaa toisen käyttöjärjestelmän.
tällä foorumilla on kyseistä asiaa käsitelty aika monessa aihe-ketjussa, olen varma että sinäkin osaat oikeilla haku-sanoilla löytää etsimäsi.


lataa ja polta levylle tuo gparted http://gparted.sourceforge.net/index.php
käynnistä kone tuolla levyllä, ja pienennä windows osiota (raahaa sitä nuolta) ja tee siitä jäljelle jäävästä tilasta unallocated.
siihen voit sitten asentaa linux:in, käytä suurinta vapaata tilaa vaihtoehtona käyttäen, asennuswelho hoitaa homman kotiin, sun ei tarvitse siitä murehtia :)
itse neuvoisin sinua pitempäänkin, mutta rupeaa tuo nukkumaija iskemään silmiin tältä iltaa...

Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!