Kirjoittaja Aihe: Gutsy ja ATI Mobility Radeon HD 2400 XT -3d kiihdytettynä  (Luettu 3109 kertaa)

gorre79

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Moi,

Sain viimein ajurit asentumaan "oikein" uudelle kannettavalle. (ati-driver-installer-8.42.3-x86_64.run ja gutsystä on 64bit versio)

Resoluutio tuli kohdalleen, mutta 3d-kiihdytys puuttuu ja jopa ikkunoiden liikuttelu tahmoo. Käskyllä fglrxinfo tulostuu että käytössä onkin:

roger@rubuntu:~$ fglrxinfo
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: Mesa project: www.mesa3d.org
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect
OpenGL version string: 1.4 (2.1 Mesa 7.0.1)


Tämän sain korjattua kirjoittamalla seuraavat käskyt:

sudo rmmod fglrx
cd /lib/modules/fglrx
sudo insmod fglrx.ko
modprobe fglrx

ja noiden jälkeen käynnistän ikkunoinnin uudestaan. Nyt kaikki toimii niinkuin pitäisikin. fglrxinfo tulostaa:

display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: ATI Mobility Radeon HD 2400 XT
OpenGL version string: 2.0.6958 Release

Ja glxgears repii kahmalokaupoittain FPS lukemia.

Mutta kun käynnistän koneen uudestaan, tulee käytössä olevaksi ajuriksi taas kerran MESAplaaplaa.

Kuinkakoha olisi mahdollista saada Gutsy käyttämään pysyvästi tuota Atin ohjainta? Ei viitsisi joka kerta kirjoittaa erikseen noita neljää käskyä ja käynnistää ikkunointia uudestaan :)

-Roger

lahill

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 54
    • Profiili
Vs: Gutsy ja ATI Mobility Radeon HD 2400 XT -3d kiihdytettynä
« Vastaus #1 : 02.11.07 - klo:07.51 »
Mullakin teki tavallaan samaa gutsyssa. Muutin näytönohjaimen ominaisuuksia ja uudelleen käynnistyessä palasi aina toimimattomaan. Minä sain toimimaan (edes perusmuodossa, resot tms.) koodilla:
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorgja valitsemalla minulle toimivan ajurin (fglrx). Tuon jälkeen minulla on pysynyt fglrx.

Minulla kuitenkin fglrxinfo näyttää samaa kuin sinulla eikä tehosteet toimi. Sinun komennoilla en pääse itse korjaamaan fglrxiä oikein. Sori, että hyppään tähän tolkkiin mukaan, mutta ongelmat ovat samantyyppiset.

Oma näyttis: ati radeon x1950xt

Kokeneiden käyttäjien ohjeita kaipaan tässä siis myös minä.
« Viimeksi muokattu: 02.11.07 - klo:08.03 kirjoittanut lahill »
Ubuntu on oikein hyvä.

gorre79

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Gutsy ja ATI Mobility Radeon HD 2400 XT -3d kiihdytettynä
« Vastaus #2 : 02.11.07 - klo:10.14 »
Eli lahillilla ja monilla muillakin Ati käyttäjillä sama ongelma kuin minulla. Vastaavasti perusominaisuudet minullakin on siis kunnossa, mutta moduli ei vaan lataannu buutin yhteydessä.

Kokeilin liittää oman xorg.confin liitteeksi, jos vaikka joku osaisi osoittaa minulle tyhmän virheen sen perusteella..

Osaako joku tulkita minulle noita käskyjä:

sudo rmmod fglrx         <--Poistaa modulin kernelistä?
cd /lib/modules/fglrx      <change dir
sudo insmod fglrx.ko    <--lisää modulin kerneliin?
modprobe fglrx             <--??

Voisikohan minulla olla jotenkin väärä fglrx lataantuneena (proprietary tjsp), kun pitäisi olla joku restricted?

-Roger

[ylläpito on poistanut liitteen]