Kirjoittaja Aihe: ip:n muuttaminen  (Luettu 3332 kertaa)

basse

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
ip:n muuttaminen
« : 07.01.06 - klo:14.13 »
Epäilen omia kykyjäni suoriutua seuraavasta puuhasta. Olen kaikissa Ubuntu-asennuksissa käyttänyt DHCP-kohdassa käsisäätöä kun ei ole toiminut automaatti. Tämä johtunee Prestige 324 kytkin/palomuurista, jonka takana koneet ovat. Koneilla, tai tarkemmin koneilla olevilla ubuntuilla, on siten kiinteät numerot.

Nyt nostin kokeilutarkoituksissa yhden koneen pois tästä verkosta ja kytkin sen suoraan reitittimeen, jolloin sain sille oman netti ip:n. Ubuntu ei vaan tietty itsekseen vaihda määriteltyä ip:tä. Eli kysymys miten teen sen "oikein"?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: ip:n muuttaminen
« Vastaus #1 : 07.01.06 - klo:14.17 »
Epäilen omia kykyjäni suoriutua seuraavasta puuhasta. Olen kaikissa Ubuntu-asennuksissa käyttänyt DHCP-kohdassa käsisäätöä kun ei ole toiminut automaatti. Tämä johtunee Prestige 324 kytkin/palomuurista, jonka takana koneet ovat. Koneilla, tai tarkemmin koneilla olevilla ubuntuilla, on siten kiinteät numerot.

ei tuon palomuuri/kytkimen pitäisi periaatteessa vaikutta, jos se on konffattu oikein, mutta toisaalta sisäverkossa kiinteät IP:t ovat kyllä kätevämmät jos haluaa esim. ottaa koneelle ssh-yhteyden tai jakaa tiedostoja muuten.

Nyt nostin kokeilutarkoituksissa yhden koneen pois tästä verkosta ja kytkin sen suoraan reitittimeen, jolloin sain sille oman netti ip:n. Ubuntu ei vaan tietty itsekseen vaihda määriteltyä ip:tä. Eli kysymys miten teen sen "oikein"?

eikös se mene ihan: System -> Administration -> Networking -> valitaan haluttu kortti -> Properties -> Configuration comboboksiin DHCP.
Janne

basse

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Re: ip:n muuttaminen
« Vastaus #2 : 07.01.06 - klo:15.28 »
Juuri noin helposti se kävi, kiitos.

Olen sitten ehkä mielessäni syytellyt värää kohdetta. Tosin ei siitä käsin fiksaamisesta ole mitään haittaakaan ollut, päinvastoin ihan niinkuin totesit yllä.