Kirjoittaja Aihe: DPKG:n toistuva ongelma [ratkaistu]  (Luettu 2715 kertaa)

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
DPKG:n toistuva ongelma [ratkaistu]
« : 29.10.07 - klo:20.06 »
Minulla kummittelee jatkuvasti tuo sama herja:

Koodia: [Valitse]
dpkg: error processing microcode.ctl (--configure):
 aliprosessi post-installation script palautti virhetilakoodin 128
Errors were encountered while processing:
 microcode.ctl
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Mikä tuo microcode.ctl on ja miten ongelma on korjattavissa?

Kiitos, jos joku vastaa. Tarvitsen yksinkertaisia ohjeita.


edit/rhk: lisäsin otsikkoon dpkg:n
« Viimeksi muokattu: 01.11.07 - klo:02.21 kirjoittanut Risto H. Kurppa »

juyli

  • Vieras
Vs: Toistuva ongelma
« Vastaus #1 : 29.10.07 - klo:20.44 »
Minulla kummittelee jatkuvasti tuo sama herja:
Voisit tietenkin aloittaa kertomaan, mitä olet tekemässä?
Virheilmoituksen laittaminen googleen toi seuraavan hitin: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/microcode.ctl/+bug/123145/+viewstatus
Tuokin lienee jo historiaa? (kyseessä Gutsy Tribe-2)
Mikä tuo microcode.ctl on ja miten ongelma on korjattavissa?
Tällainen paketti löytyy Gutsyyn: http://packages.ubuntu.com/gutsy/utils/microcode.ctl

petteriIII

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Toistuva ongelma
« Vastaus #2 : 29.10.07 - klo:21.35 »
Minulla kummittelee jatkuvasti tuo sama herja:


Olisikohan kyseessä prosessorin mikrokoodin ja kernelin driverien yhteensopimattomuus ? Silloin auttaisi BIOS:in päivitys. Joillakin emolevyillä voi päivittää BIOS:in suoraan Windowsista; Ubuntulla ei tietääkseeni ole helppokäyttöistä BIOS-päivitysohjelmaa; nörtti-hommana BIOS-päivityksen voi tehdä DOS:sista.
Voisit myös ladata synapticilla paketin: microcode.ctl, mutta paketti täytyy ajaa uudestaan joka boottauksen jälkeen.

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Toistuva ongelma
« Vastaus #3 : 30.10.07 - klo:08.24 »
Kiitos vastauksista.

Lainaus
Voisit tietenkin aloittaa kertomaan, mitä olet tekemässä?

Ensimmäisen kerran törmäsin ongelmaan ollessani päivittämässä Gutsyyn. Sen jälkeen se on esiintynyt useaankin otteeseen, mutta olen jättänyt asian silleen, kun laite on kuitenkin toiminut. Esim. silloin on tullut asia esiin, kun olen asentanut jotain, testannut konetta rootkitien varalta.

Lainaus
Olisikohan kyseessä prosessorin mikrokoodin ja kernelin driverien yhteensopimattomuus ? Silloin auttaisi BIOS:in päivitys. Joillakin emolevyillä voi päivittää BIOS:in suoraan Windowsista; Ubuntulla ei tietääkseeni ole helppokäyttöistä BIOS-päivitysohjelmaa; nörtti-hommana BIOS-päivityksen voi tehdä DOS:sista.

Ongelman esiintymisen yhteydessä on myös teksti, jossa todetaan, ettei koneessa ole inteliä. Koneessani on Amd sempron -prosessori, on pöytäkone. Olisiko tuolla tekemistä asian kanssa?

Ei taida BIOS:n päivitys minulta onnistua, ellen saa siihen riittävän yksinkertaisia ohjeita.

Lainaus
Voisit myös ladata synapticilla paketin: microcode.ctl, mutta paketti täytyy ajaa uudestaan joka boottauksen jälkeen.

Tuota olen yrittänyt, mutta sain tuollaisen herjan:

package microcode.ctl 1.17-1 failed to install: subprocess post-installation script returned error exit status 128
« Viimeksi muokattu: 30.10.07 - klo:08.26 kirjoittanut Mummeli »

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Toistuva ongelma
« Vastaus #4 : 30.10.07 - klo:16.49 »
Taitaapi olla ratkaisematon ongelma???

Yritin jälleen kerran asentaa tuota microcode.ctl-juttua, ja jälleen kerran ei onnistunut. Lueskelin yksityiskohtia epäonnistumisen syylle ja tuollaista mm. oli:

Säädän asetukset: microcode.ctl  (1.17-1)...
udev active, devices wil be ceated in /dev/. static /dev/
microcode.ctl : Yet we  provide only microcodes for Intel processors
Your CPU seems not an Intel processor
dpkg:  error processing  microcode.ctl  (--configure) ...

Siis toisin sanoen, kun minulla on AMD, niin turha ilmeisesti yrittääkään saada asentumaan.  Tuo Microcode-juttu tuntuu vain tulevan esille aina, kun yritän asentaa jotain tms.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Toistuva ongelma
« Vastaus #5 : 30.10.07 - klo:19.13 »

Jos et sitä tarvitse, niin auttaako/onnistuuko paketin poistaminen?

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Toistuva ongelma
« Vastaus #6 : 31.10.07 - klo:09.48 »

Jos et sitä tarvitse, niin auttaako/onnistuuko paketin poistaminen?

Kiitos vastauksesta.

Eipä tullut mieleen, että ratkaisu voisi olla noin yksinkertainen. En uskaltanut lähteä poistelemaan, kun en tiennyt, mikä merkitys tuolla paketilla on kokonaisuuden kannalta. On näet joskus windowsin (3.1) alkutaipaleella aikana käynyt niin, että rohkealla poistelulla tyhjensin työpaikan koneen. Se kävi näppärästi yhdellä dosin käskyllä.