Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 7.10 uudelleenasennus puhtaalta pöydältä - ongelma wlanissa  (Luettu 2022 kertaa)

ToniV

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Olen päivittämässä Feistyä Gutsyyn. Mutta erinnäisistä syistä haluan asentaa sen kokonaan vanhan päälle, että voin aloittaa sillä puhtaalta pöydältä. Levy on jo osioitu edellisen Ubuntun toimesta. Levyllä on yksi Windows-osio ja toinen osio, jossa vanhempi versio Ubuntusta nyt on.

Ongelma tulee kohdassa Levytilan valmistelu. Ohejeistus kysyy, "Kuinka haluat osioida levyn" ja liukusäädintä säätämällä määritellään osion uusi koko. En halua kuitenkaan osioida levyä mitenkään, vaan asentaa sen sille osiolle, missä vanha Ubuntu on ja samalla formatoida levyn. Muista kohdista en pääse eteenpäin. En halua käyttää koko levyä, koska Windowsin tulisi jäädä levylle. Osioi itse ei päästänyt yhtään pidemmälle.

Kuinka siis etenen? Jos en koske liukusäätimeen ja jatkan eteenpäin, pysyykö osiot koskemattomana? Vai kuinka tulisi menetellä?

En löytänyt vinkkiä tähän Ubuntun asennusohjeesta, enkä myöskään keskusteluistakaan.

Kiitos etukäteen.

Edit: Niin ja yritän asentaa sitä polttamallani desktop-levyltä. On olemassa joku alternate-levy. Onnistuisiko se sillä?

« Viimeksi muokattu: 29.10.07 - klo:17.45 kirjoittanut ToniV »

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Mustaakseni uusi asennus muuttaa kuviota sen verran osiointi kohdassa että entinen juuriosio muuttuu muotoon media sd1 tai jotain sen tapaista,joten sinulla ei ole juuriosiota,napsauta hiiren ykköspainikkeella osiota jolla ennen oli juuriosio, osiointi-ikkunan alle pitäisi nyt tulla painikkeet  luo uusi osio  poista osio muokkaa osiota  valitse luo uusi osio ja määritä se juureksi (/) tee samoin swapin kanssa.Lopuksi pistä raksi ruutuun sen osion kohdalle minkä haluat formatoida.
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Tietenkin täytyy valita osioi itse ::)
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

ToniV

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Joo, tuolla sainkin sen asentumaan oikeaan paikkaan.

Muuten kaikki toimii, mutta ongelmia on nyt wlanin kanssa. Se ottaa ytheyttä hienosti salaamattomiin verkkoihin, mutta ei WEP-salattuun. Se löytää minun verkon, mutta signaali on 0%, vaikka tukiasema on tuossa vieressä.

Aikaisemmin Ubuntu 6.04:ssa minulla on tuon kortin kanssa ongelmia ja silloin se ei toiminut lainkaan. Kone on Fujitsu Siemensin läppäri mallia L1300 ja langattoman kortin tyyppi on Intersil Corporation ISL3886 [Prism Javelin/Prism Xbow].

Gutsyn Ylläpito-valikosta löytyi ohjelma Rajoitettujen ajureiden hallinta ja ajattelin, josko sillä löytäisi tuolle toimivan ajurin. Ohjelma ei jostain syystä käynnisty. Se aloittaa käynnistyksen, mutta mikään ei aukea.

Millähän tuon langattoman kortin saisi toimimaan?

Edit: Sain langattoman verkkokortin yhdistymään omaan tukiasemaan, vaikka salaus onkin päällä. Ongelmaksi näemmä muodostui verkon nimen salaus. Tukiasemassa olen asettanut SSID broadcastingin pois päältä, ettei asema huhuile nimeään ympäristöön. Kun pistin verkon nimen näkyväksi, sai Ubuntukin siihen yhteyden.

Minulla on tukiasemassa salaus ja lisäksi olen määrittänyt sinne oman kottalouden koneiden mac-osoitteet ja vain ne pääsevät sisään. Mutta tietysti olisi hyvä jos tuon nimenkin pystyisi vielä salaamaan.
« Viimeksi muokattu: 29.10.07 - klo:18.37 kirjoittanut ToniV »

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Rajoitettujen ajurien hallintaan pääset kirjoittamalla päätteeseen   unset LANG   ja paina enter
sit kirjoita   sudo restricted-manager  ja paina enter niin pääset laittamaan ajurit päälle (muista laittaa välilyönti unset ja LANG sanan väliin samoin sudo ja restricted sanojen väliin

On joku bugi kieliasetuksissa joten graafinen puoli ei toimi ilman päätettä ;)
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10