Kirjoittaja Aihe: Gutsyn myötä ei toimi kamera [RATKAISTU]  (Luettu 2422 kertaa)

vkkk

• Käyttäjä
    • Profiili
Gutsyn myötä ei toimi kamera [RATKAISTU]
« : 27.10.07 - klo:16.04 »
Nykyään siis käytössä Kubuntu 7.10 ja vielä on yksi ongelma jota en ole saanut ratkaistua.

Yhteys kameraan ei toimi!

Kyseessä on "Panasonic Lumix DMC-FX9". Digikamin mielestä se tosin on "Panasonic DMC-FZ20 (alternate id)" mutta ihan kuinka vaan kunhan toimisi.

Kytken kameran niin työpöydälle ilmestyy ikoni ja minulta kysytään mitä tehdä. Eli jonkinlainen yhteys on, mutta jos yrittää digikamilla noutaa kuvia kameralta, tulee errori
Koodia: [Valitse]
Failed to connect to the camera. Please make sure it is connected properly and turned on. Would you like to try again?Dolphin taas antaa näin
tuntematon virhekoodi 50 - unspecified erroreikä näytä kameran sisältöä.

Googletin hieman, ja ensiksi löytyi neuvo, että pitäisi muuttaa
~/.kde/share/apps/digikam/cameras.xmltiedoston sisältö vastaamaan digikamin listausta tai tunnistuttaa kamera uudelleen. Mutta se ei auta koska kaikki vastasivat jo toisiaan.

Kokeilin myös toisen neuvon mukaan buutata kamera kytkettynä koneeseen ja päällä, mutta sekään ei auttanut

Ajattelin mountata kameran käsin, mutta en löytänyt sen tietoja komennolla
sudo fdisk -lpitäisiköhän sen edes näkyä?
« Viimeksi muokattu: 28.10.07 - klo:16.42 kirjoittanut vkkk »
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

ighea

• Käyttäjä
  • Linux Power since 2001
    • Profiili
    • blogi&ks
Vs: Gutsyn myötä ei toimi kamera
« Vastaus #1 : 27.10.07 - klo:17.33 »
Saako kamerassa vaihdettua käyttäytymistä liitettäessä sitä muihin laitteisiin?
Kamerat joita olen itse käyttänyt ovat joko liitettäessä kysyneet tai sitten voinut asetuksista muuttaa, että toimiiko se usb-massamuistinta/siirrettävänäkiintolevynä tai muuten. Edellä mainittu toiminto edesauttaa huomattavasti, voi kuitenkin olla ettei laitteesi tätä tue.
Real Unix/Linux men, do not use Emacs, neither vi, neither ed
They use cat, and get it right the first time

Pikaruokaa.fi - Vatsantäytettä vaikka kotiovelle kuljetettuna

eap

• Vieras
« Vastaus #2 : 27.10.07 - klo:18.26 »
Minä en koskaan kytke digikameraani tietokoneeseen.(vainoharhaa win ajoilta  :D ) Lataan kuvat tietsikalle muistikortilta kortinlukijan kautta, tähän neuvoi muuten aika painokkaasti myös kamerakauppiaani.

juyli

• Vieras
« Vastaus #3 : 27.10.07 - klo:19.13 »
Minä en koskaan kytke digikameraani tietokoneeseen.
Minustakin tuo on yksinkertaisin tapa, koska kamera ei tarvitse piuhoja, eikä kameran tarvitse olla päällä. Näin ei ole riippuvainen ulkoisista ohjelmista, ja niiden tuesta käytettäville kameramalleille.
Tässä ghoto2:n tukemat kameramallit: http://gphoto.sourceforge.net/proj/libgphoto2/support.php

vkkk

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 27.10.07 - klo:19.47 »
Saako kamerassa vaihdettua käyttäytymistä liitettäessä sitä muihin laitteisiin?
Kamerat joita olen itse käyttänyt ovat joko liitettäessä kysyneet tai sitten voinut asetuksista muuttaa, että toimiiko se usb-massamuistinta/siirrettävänäkiintolevynä tai muuten. Edellä mainittu toiminto edesauttaa huomattavasti, voi kuitenkin olla ettei laitteesi tätä tue.

Kamera ei kysy sitä liitettäessä, enkä ikinä ole ominaisuuteen törmännyt, mutta voihan se siellä asetuksissa olla.
Nyt minulla ei ole mahdollisuutta sitä kokeilla, mutta testaan huomenna.

Sillä välin... ideoita otetaan vastaan kiitollisena.
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

vkkk

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 28.10.07 - klo:16.41 »
Kamera ei kysy sitä liitettäessä, enkä ikinä ole ominaisuuteen törmännyt, mutta voihan se siellä asetuksissa olla.
Nyt minulla ei ole mahdollisuutta sitä kokeilla, mutta testaan huomenna.
Kokeilin ja lopulta huomasin, että sellainenkin kohta kameran asetuksissa on. Valitsin oli PC kohdassa, mutta toisena vaihtoehtona oli PictBridge.
Tietysti PC sen kuuluikin olla, mutta koitin ihan vitsillä mitä tuo tulostimen liittämiseen tarkoitettu PictBridge aiheuttaisi koneessa.
Se aiheutti sen, että homma toimi!  ;D

Bugikorjausta odotellessa tämä on varsin pätevä purkkaratkaisu  :)
Kiitokset ighealle!