Kirjoittaja Aihe: Ubuntun asentamis ohjeet?  (Luettu 17247 kertaa)

hennri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Ubuntun asentamis ohjeet?
« : 05.01.06 - klo:23.33 »
Eli olen seikkaullut nyt aika paljon netissä ja haluaisin saada kunnon suomenkieliset asennusohjeet Ubuntulle, mutta en ole oikein löytänyt. Eli sellaiset ohjeet missä on selitetty kaikki selkeesti ubuntun lataamisesta siihen kunnes ohjelma on asennettu

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun asentamis ohjeet?
« Vastaus #1 : 06.01.06 - klo:00.25 »
Eli olen seikkaullut nyt aika paljon netissä ja haluaisin saada kunnon suomenkieliset asennusohjeet Ubuntulle, mutta en ole oikein löytänyt. Eli sellaiset ohjeet missä on selitetty kaikki selkeesti ubuntun lataamisesta siihen kunnes ohjelma on asennettu

en usko, että ohjetta löytyy ja varsinkaan suomeksi. ubuntu asennus on oikeasti aika helppo, jos sitä vaan sukaltaa kokeilla. tietty homma riippuu vähän siitäkin miten sen aikoo asentaa (toisen käyttiksen rinnalle omalle osiolle/omalle levylle, ainoaksi käyttikseksi).
Janne

hennri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Re: Ubuntun asentamis ohjeet?
« Vastaus #2 : 06.01.06 - klo:01.04 »
Eli olen seikkaullut nyt aika paljon netissä ja haluaisin saada kunnon suomenkieliset asennusohjeet Ubuntulle, mutta en ole oikein löytänyt. Eli sellaiset ohjeet missä on selitetty kaikki selkeesti ubuntun lataamisesta siihen kunnes ohjelma on asennettu

en usko, että ohjetta löytyy ja varsinkaan suomeksi. ubuntu asennus on oikeasti aika helppo, jos sitä vaan sukaltaa kokeilla. tietty homma riippuu vähän siitäkin miten sen aikoo asentaa (toisen käyttiksen rinnalle omalle osiolle/omalle levylle, ainoaksi käyttikseksi).
Minä aijon asentaa sen windowsin rinnalle ja, mutta en tajua siitä levynosiointi kodasta mitää. Siinä on se joku automaattinen tjs. ja sit oli et tekee itse tai oli vaihtoehtona, että tyhjentää koko c-aseman. Niin tuli sellainen pelko et se automaattinenki tuhoaa koko c-aseman.
Joten siihen kohtaan olisi kiva saada kuvalliset ohjeet oli sitten englanniksi tai eestiksi

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Ubuntun asentamis ohjeet?
« Vastaus #3 : 06.01.06 - klo:01.07 »
Onko kovalevylläsi osiomatonta tilaa? Jos ei ole sitä pitää sinne hommata esim partition magicilla tai asentamalla koneeseen toinen kovalevy.

Sitten vaan asennus romppu sisään ja valitset sen vaihtoehdon, että asentaa vapaana olevalle osalle.

hennri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Re: Ubuntun asentamis ohjeet?
« Vastaus #4 : 06.01.06 - klo:01.09 »
Onko kovalevylläsi osiomatonta tilaa? Jos ei ole sitä pitää sinne hommata esim partition magicilla tai asentamalla koneeseen toinen kovalevy.

Sitten vaan asennus romppu sisään ja valitset sen vaihtoehdon, että asentaa vapaana olevalle osalle.
Ku en tiedä mikä on osioimatonta tilaa. Minulla on 15gigaa vapaata tilaa c-asemassa, mutta mistä tiedän onko se osioimatonta??

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Ubuntun asentamis ohjeet?
« Vastaus #5 : 06.01.06 - klo:01.13 »
Onko kovalevylläsi osiomatonta tilaa? Jos ei ole sitä pitää sinne hommata esim partition magicilla tai asentamalla koneeseen toinen kovalevy.

Sitten vaan asennus romppu sisään ja valitset sen vaihtoehdon, että asentaa vapaana olevalle osalle.
Ku en tiedä mikä on osioimatonta tilaa. Minulla on 15gigaa vapaata tilaa c-asemassa, mutta mistä tiedän onko se osioimatonta??

Siis se on tilaa mikä ei kuulu mihinkään osioon. Eli tuon 15gigaa kuuluu c-asemaan. partition magic ohjelmalla siis tuota osiota pienetämällä saat tehtyä osiomatonta tilaa.

XP:ssä näkee nuo osio tiedot niin, että ottaa Oma Tietokoneen kohdalta oikeilla näppäimellä -> hallitse -> levynhallinta. Jos olet asentanut xp:n oletus asetuksilla koneessasi ei ole osioimatonta tilaa.

Speque

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
  • Ubuntu Hardy Heron
    • Profiili
Re: Ubuntun asentamis ohjeet?
« Vastaus #6 : 06.01.06 - klo:11.03 »
partition magic ohjelmalla siis tuota osiota pienetämällä saat tehtyä osiomatonta tilaa.

Tuota Partition Magicia tyrkytetään täällä aina ratkaisuksi partitiointiongelmiin, mutta eikös kyseessä ole maksullinen ohjelma?

hennri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Re: Ubuntun asentamis ohjeet?
« Vastaus #7 : 06.01.06 - klo:11.14 »
Minulla on Xp:n vakioasetukset, joten tämä 15gigaa ilmaa on osioitua tuolle windowsille. Eli nyt pitää osioita, mutta antakaapas ohjeet jollekkin osiointi ohjelmalle, kun en halua huomata, että olen kohta poistanut kaikki tiedostot
Eli hyvä ohjelma+suomenkieliset ohjeet
tai suomenkielinen ohjelma ;D

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Ubuntun asentamis ohjeet?
« Vastaus #8 : 06.01.06 - klo:15.41 »
partition magic ohjelmalla siis tuota osiota pienetämällä saat tehtyä osiomatonta tilaa.

Tuota Partition Magicia tyrkytetään täällä aina ratkaisuksi partitiointiongelmiin, mutta eikös kyseessä ole maksullinen ohjelma?

On. Ja se on mennyt yhä huonompaan ja huonompaan suuntaan...  En tiedä muuta ilmaista softaa kuin bootitng(tosin siitäkin on maksullinen versio) mikä pystyisi tähän. Itse aikoinaan säädin tuolla partitionmagicillä ja hermothan siihen meni(tais olla joku versio 8.0), joten en suosittele sitä kellekkään.(hidas ja erittäin huono kloonauksessa)

Mutta jos sinulla on vain 15 gigaa vapaata tilaa wintoosan levyllä. Ei ehkä kannata edes yrittää uudelleen osiontia, osta uus kovo linukalle. Wintoosa tarvitsee itsekkin sitä vapaata tilaa ja ehkä saisit osioitua linukalle jonkun 10 gigaa, no kyllä se siihenkin testi käyttöön menisi, mutta äkkiä saattaa käydä levytila vähiin.
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Ubuntun asentamis ohjeet?
« Vastaus #9 : 06.01.06 - klo:15.46 »
partition magic ohjelmalla siis tuota osiota pienetämällä saat tehtyä osiomatonta tilaa.

Tuota Partition Magicia tyrkytetään täällä aina ratkaisuksi partitiointiongelmiin, mutta eikös kyseessä ole maksullinen ohjelma?

On. Ja se on mennyt yhä huonompaan ja huonompaan suuntaan...  En tiedä muuta ilmaista softaa kuin bootitng(tosin siitäkin on maksullinen versio) mikä pystyisi tähän. Itse aikoinaan säädin tuolla partitionmagicillä ja hermothan siihen meni(tais olla joku versio 8.0), joten en suosittele sitä kellekkään

Kyllä Partition Magic on maksullinen, mutta paras mitä tiedän omassa hommassaan. Itselläni käytössä 8.0 SP1 versio ja sillä on onnistunut kaikki mitä olen koskaan tarvinnut.


Lainaus
.(hidas ja erittäin huono kloonauksessa)

Kloonauksessa? Eihän Partition Magic ole tarkoitettu kloonaukseen vaan osioiden muokkaukseen. Norton Ghost on tarkoitettu kloonaukseen ja sen version 2003 on paras mitä tiedän.

hennri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Re: Ubuntun asentamis ohjeet?
« Vastaus #10 : 06.01.06 - klo:15.57 »
Mutta jos sinulla on vain 15 gigaa vapaata tilaa wintoosan levyllä. Ei ehkä kannata edes yrittää uudelleen osiontia, osta uus kovo linukalle. Wintoosa tarvitsee itsekkin sitä vapaata tilaa ja ehkä saisit osioitua linukalle jonkun 10 gigaa, no kyllä se siihenkin testi käyttöön menisi, mutta äkkiä saattaa käydä levytila vähiin.
No pienellä siivouksella sain 10gigaa lisää tilaa, joten eikö 25gigaa riitä? Ja tarvittaessa saan siivottua lisää.
Eli hankinko ittelleni nyt partition magicin?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun asentamis ohjeet?
« Vastaus #11 : 06.01.06 - klo:16.00 »
No pienellä siivouksella sain 10gigaa lisää tilaa, joten eikö 25gigaa riitä? Ja tarvittaessa saan siivottua lisää.

riittää kyllä, periaatteessa se 15Gt riittä varsin hyvin kokeiluun, mutta jos windows-puolta meinaa käyttää, niin sinnekin kannattaa tietty jättää tyhjää ;)

Eli hankinko ittelleni nyt partition magicin?

olisikohan ubuntun asennusohjelmassakin nykyään mahdollisuus pienentään windows-osiota, en muista. kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että olemassaolevan osin koon muuttaminen on aina riskialtista, tekipä sen millä softalla hyvänsä, joten varmuuskopiot kannattaa ottaa.
Janne

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Ubuntun asentamis ohjeet?
« Vastaus #12 : 06.01.06 - klo:16.06 »
Lainaus
Kyllä Partition Magic on maksullinen, mutta paras mitä tiedän omassa hommassaan. Itselläni käytössä 8.0 SP1 versio ja sillä on onnistunut kaikki mitä olen koskaan tarvinnut.


Lainaus
.(hidas ja erittäin huono kloonauksessa)

Kloonauksessa? Eihän Partition Magic ole tarkoitettu kloonaukseen vaan osioiden muokkaukseen. Norton Ghost on tarkoitettu kloonaukseen ja sen version 2003 on paras mitä tiedän.

Niin tosiaan tuo ghostihan se olikin se kloonaaja. Siltikkään en pidä koko softista maksaa maltaita, pitää asentaa ja ovat hitaita.
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Ubuntun asentamis ohjeet?
« Vastaus #13 : 06.01.06 - klo:16.27 »
Niin tosiaan tuo ghostihan se olikin se kloonaaja. Siltikkään en pidä koko softista maksaa maltaita, pitää asentaa ja ovat hitaita.

Eihän ghostia ole pakko asentaa tai ainakaa pitää asennettuna. Itselläni on usb-muisti josta käynnistyy Ghost 2003.

En tiedä tuon ghostin nopeudesta. Onko joku muu ohjelma nopeampi? Ghost osaa kuitenkin kloonata sekä winkkarin, että linukan osioita ja siirtää imaget tarvittaessa cd:lle, dvd:lle tai vaikka verkon yli jonne servulle.

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Ubuntun asentamis ohjeet?
« Vastaus #14 : 06.01.06 - klo:16.36 »
Niin tosiaan tuo ghostihan se olikin se kloonaaja. Siltikkään en pidä koko softista maksaa maltaita, pitää asentaa ja ovat hitaita.

Eihän ghostia ole pakko asentaa tai ainakaa pitää asennettuna. Itselläni on usb-muisti josta käynnistyy Ghost 2003.

En tiedä tuon ghostin nopeudesta. Onko joku muu ohjelma nopeampi? Ghost osaa kuitenkin kloonata sekä winkkarin, että linukan osioita ja siirtää imaget tarvittaessa cd:lle, dvd:lle tai vaikka verkon yli jonne servulle.

booting tekee saman ja on ilmainen, ja lisäksi sillä voi osioda, formatoida korjata mbr:ät etc. Kaikki toimii boottaavalta cd-ltä. Noh jos haluat ostaa tuon powermagicin niin tossa on linkki: tässä Samaan hintaan sais jo kohtalaisen hyvän kovonkin...
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

hennri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Re: Ubuntun asentamis ohjeet?
« Vastaus #15 : 06.01.06 - klo:16.37 »
Nyt on partition magic 8.0. Löysin tälläiset sivut kun http://www.nefernetti.com/partitionmagic.htm Eli jos teen tuon sivun ohjeiden mukaan niin pitäisi onnistua
Tuollaiset on asetukset. Hyväksynkö???

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Ubuntun asentamis ohjeet?
« Vastaus #16 : 06.01.06 - klo:16.41 »
Nyt on partition magic 8.0. Löysin tälläiset sivut kun http://www.nefernetti.com/partitionmagic.htm Eli jos teen tuon sivun ohjeiden mukaan niin pitäisi onnistua
Tuollaiset on asetukset. Hyväksynkö???

Vaihda ensin file system typeksi joko ext3 tai reiserfs.
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Ubuntun asentamis ohjeet?
« Vastaus #17 : 06.01.06 - klo:16.42 »
Nyt on partition magic 8.0. Löysin tälläiset sivut kun http://www.nefernetti.com/partitionmagic.htm Eli jos teen tuon sivun ohjeiden mukaan niin pitäisi onnistua
Tuollaiset on asetukset. Hyväksynkö???

Ei noin. Otat sen winkkarin osion kohdalta oikella näppäimellä resize ja vedät sitä liukukykintä haluamaasi kohtaan. Ja sitten vaan apply. Levyn lopussa pitäisi olla nyt osoimatonta tilaa (tumman harmaa ilman värillistä kehystä)


Ja sitten laitat Ubuntun levyn sisään ja annat asennusohjeman tehdä itse osiot osiomattomaan tilaan.

mvnet

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Re: Ubuntun asentamis ohjeet?
« Vastaus #18 : 06.01.06 - klo:16.48 »
Minunkaan mielestä Ubuntun osiontiohjelma ei ole aloittelijalle paras mahdollinen. Itse asentelin ensimmäistä Linuxiani ja se oli juuri Ubuntu. Asennus tyssäsi aluksi osiointi-kohtaan, kun se vaikutti niin sekavalta. Sain pitkän aikaa tutkia netistä, mitä pitää tehdä ennen kun ymmärsin mitä tehdään ja miten. Tarkkana tuossa saa olla, ettei koko levyä mene formatoimaan.

Nyt olen vaihtanut linukkani SUSE 10.0:aan ja mielestäni sen asennusohjelma on huomattavasti parempi. SUSEn osiointiohjelma on tehty paljon selkeämmäksi (tosin voisi sekin parempi olla). Asennusohjelma antoi oletusasetuksina oikeat osiointiasetukset (eli pienentää windows-osiota, ei formatoi ja luo linuxin tarvitsemat osiot). Itse tykkään SUSEsta paljon enemmän ja mielestäni se on aivan aloittelevalle Linuxin käyttäjälle helpompi kuin Ubuntu. Eli, jos Ubuntun asennus ei suju, kokeile SUSEa. Makuasiahan se vähän on, joten siitä ei passaa kiistellä.

Niinhän se on, että Linuxia varten pitää luoda swap-osio (muistin sivutusta tai jotain sellaista varten) sekä varsinainen tiedostojärjestelmä Linuxin tiedostoille (Ext2, Ext3, Reiser tms.). Itsekään en tarkasti muista, oliko Ubuntun asennusohjelmassa mahdollisuutta pienentää ensin Windowsin osiota ja tähän tyhjään tilaan sitten luotaisiin nämä Linuxin vaatimat osiot. Jos en väärin muista, niin tällaista mahdollisuutta ei ole (korjatkaa jos olen väärässä). Siinä mielessä SUSEn asennus on aloittelevalle paljon helpompi. Ei tarvitse räknätä Partition Magicin kanssa (joka on maksullinen).

hennri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Re: Ubuntun asentamis ohjeet?
« Vastaus #19 : 06.01.06 - klo:16.51 »
Nyt on partition magic 8.0. Löysin tälläiset sivut kun http://www.nefernetti.com/partitionmagic.htm Eli jos teen tuon sivun ohjeiden mukaan niin pitäisi onnistua
Tuollaiset on asetukset. Hyväksynkö???

Ei noin. Otat sen winkkarin osion kohdalta oikella näppäimellä resize ja vedät sitä liukukykintä haluamaasi kohtaan. Ja sitten vaan apply. Levyn lopussa pitäisi olla nyt osoimatonta tilaa (tumman harmaa ilman värillistä kehystä)


Ja sitten laitat Ubuntun levyn sisään ja annat asennusohjeman tehdä itse osiot osiomattomaan tilaan.
Eli näin ja sitten tuolta kuvan vasemmasta laidasta apply??

Saanko tuon Linuxille käytetyn tilan joskus vielä takaisin Windowsin käyttöön jos haluan?
« Viimeksi muokattu: 06.01.06 - klo:16.53 kirjoittanut hennri »