Kirjoittaja Aihe: Asennus  (Luettu 6035 kertaa)

Alf1973

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Asennus
« : 05.01.06 - klo:21.41 »
Osaisikohan joku neuvoa että kuinka ihmeessä saan asennettua ohjelmia netistä tähän Ubutumiin, kun se herjaa jotain että tarkista että yritit avata binääri-jotain ja toinen olisi että kuinka pääsen pääkäyttäjäksi kun olen ainoa käyttäjä ja yritin vaihtaa resoluutiota ja koneeni ei ymmärrä sitä niin en saa muokattua kyseistä tiedostoa?

Kiitokset etukäteen... ;)

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Asennus
« Vastaus #1 : 05.01.06 - klo:22.19 »
Osaisikohan joku neuvoa että kuinka ihmeessä saan asennettua ohjelmia netistä tähän Ubutumiin, kun se herjaa jotain että tarkista että yritit avata binääri-jotain ja toinen olisi että kuinka pääsen pääkäyttäjäksi kun olen ainoa käyttäjä ja yritin vaihtaa resoluutiota ja koneeni ei ymmärrä sitä niin en saa muokattua kyseistä tiedostoa?

Kiitokset etukäteen... ;)

Eli tähän asennetaan ohjelmat pakettienhallinnan kautta eli Järjestelmä -> Hallinta -> Synaptic package manager
Ei ole mitään tarvetta imuttaa netistä itse mitään paketteja ja yrittää niitä asennella kun tuo hoitaa homman puolestasi.
Pääkäyttäjänä tiedoston muokkaus tapahtuu konsolissa (pääte) näin: sudo gedit tiedostonnimi, eli ubuntussa ei ole varsinaista pääkäyttäjää vaan kaikki ylläpito toimet suoritetaan tuon sudo käskyn kanssa.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle