Tässäpä minun asennuskokemukseni:
Kovo johon asensin on 80giganen joka oli jaettu jo aikanaan kahteen osaan; 7gig missä windows pelkästään ja loput n. 72gigaa jätetty softille. Tästä 72gigasta oli vapaana reilu 60 gigaa. Ajattelin että siihenhän se Ubuntu asennetaan, ajattelin jotain noin 20 gigaa linuxille ja loput windowsille. Noh...
Tein osioinnin ja asennuksen yövuorojen jälkeen nukuttuani tukevat 1,5 tuntia
Partitioinnin jätin Ubuntun installerin huolehdittavaksi, joka teki sen todella hyvin. Kaikki kovon osioinnilla olleet windows-softat jäivät sinne niinkuin pitikin. Osiointi muutoin meni vähän väärin, mun ajatusvirheestä. Linux saikin itselleen tilaa 50gigaa, no eipä haittaa. Tein asennuksen Expert tilassa.
Asennus meni hyvin, laitoin rootin salasanan ja loin yhden käyttäjän kun asennus sitä kysyi. Asennus valmistui ja aloin asettamaan nettiasetuksia joita asennus ei saanut laitettua, sama juttu kuin tohtoriS:llä. Mulla tosin Soneran kaapeli. Verkkoasetukset kysyi salasanaa, ei huolinut rootin salasanaa eikä sitä käyttäjän salasanaa. Sama homma terminalin käytössä, sudo kun kysyy salasanaa niin kumpikaan ei käynyt... Asensin uudelleen. Defaulttina.
Asennus onnistui, ja kaikki toimii nyt niin kuin pitää. Tai ainakin luulen niin. Edelleen on joitain ongelmia mutta ne täytyy vaan säätää, kai.
TohtoriS:n ongelmaan sanoisin että joko latauksessa tai poltossa on tapahtunut virhe. Ei muutakuin torrenttina levykuva ja tsekkaa md5set. Ja uutta asennusta.