Kirjoittaja Aihe: Ubuntun asennus ongelmia? (osiointi vinkkejä ym.)  (Luettu 11122 kertaa)

tohtoriS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 83
    • Profiili
Tervehdys kaikille!

Olen aika aloittelija linux säätämisessä etenkin PC raudalla. Sain viimein pitkän jahkaamisen jälkeen aikaiseksi testailla Ubuntua, joka on jo pitkään ollut mielessä. Tairkoituksena oli asentaa Ubuntu WinXP:n rinnalle samalle levylle. Täydellisesti epäonnistunut asennukseni sujui seuraavasti:
1. Hain ja poltin Ubuntun ISO imagen RW:lle
2. Tyhjensin 80Gb kovonin toisen (NTFS) partition ja poistin sen Windowsin levyjenhallinnalla.
3. Buuttasin asennus CD:ltä
4. Asennus ohjelma ei löytänyt netti yhteyttä. Tosin tämä oli jo selviö etukateen, kiitos Soneran HomePNA taloyhtiö liittymän
5. Partitionti ohjelman annoin tehdä tyhjästä levyn osiosta itse oman jakonsa, josta sitten puolitin järjestelmä-osiolle varatun tilan ja swapille varatun tilan annoin olla ohjelman asettamana. (tarkoituksena ottaa windowsin käyttöön vielä siitä ylijäävä osa myöhemmin)
6. Salaman kuva ja naama olivat järjestelmä osion kohdalla ja annoin ohjelman tallentaa valitsemani asetukset.
7. Asennus lähti normaalisti, mutta keskeytyi heti perusjärjestelmän asennuksen aikana viallisen paketin takia (ilmeisesti CD tai ISO viallinen)
8. Boottauksen jälkeen tuli vain ilmoitus, että käyttöjärjestelmää ei löydy.

Sain Windowsin takaisin buuttaamaan muuttamalla asennus CD:n partitionti ohjelmalla salaman kuvan (bootable ilmaisimen) windowsin aseman kohdalle, mutta turhia harmaita hiuksia ja sydämen sykäyksiä tuo aiheutti. Varmuuskopiot olin onneksi tärkeimmistä tiedostoista Windows puolella tehnyt, mutta ikävää olisi silti ollut menettää koko osio. Tarkoituksena olisi yrittää asennusta uudelleen, mutta haluaisin tietää varmasti miten kyseinen Dual bootti onnistuu turvallisesti. Eli mihin osiolle tuo bootable ilmaisin kannattaisi seuraavan kerran laittaa. Ext3 vai windows osiolle? Entä miten Grubin asennus onnistuu turvallisesti ilman ongelmia? Netistä on tässä tullut luettua kaikenlaisia kauhutarinoita aiheesta, joten olisi kiva kuulla joitain kunnon vinkkejä ennen kuin alan soheltaa asennusta uudestaan.

Kiitoksia!

vimme

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Re: Ubuntun asennus ongelmia? (osiointi vinkkejä ym.)
« Vastaus #1 : 06.08.05 - klo:20.10 »
Tässäpä minun asennuskokemukseni:
Kovo johon asensin on 80giganen joka oli jaettu jo aikanaan kahteen osaan; 7gig missä windows pelkästään ja loput n. 72gigaa jätetty softille. Tästä 72gigasta oli vapaana reilu 60 gigaa. Ajattelin että siihenhän se Ubuntu asennetaan, ajattelin jotain noin 20 gigaa linuxille ja loput windowsille. Noh...

Tein osioinnin ja asennuksen yövuorojen jälkeen nukuttuani tukevat 1,5 tuntia  :P Partitioinnin jätin Ubuntun installerin huolehdittavaksi, joka teki sen todella hyvin. Kaikki kovon osioinnilla olleet windows-softat jäivät sinne niinkuin pitikin. Osiointi muutoin meni vähän väärin, mun ajatusvirheestä. Linux saikin itselleen tilaa 50gigaa, no eipä haittaa. Tein asennuksen Expert tilassa.

Asennus meni hyvin, laitoin rootin salasanan ja loin yhden käyttäjän kun asennus sitä kysyi. Asennus valmistui ja aloin asettamaan nettiasetuksia joita asennus ei saanut laitettua, sama juttu kuin tohtoriS:llä. Mulla tosin Soneran kaapeli. Verkkoasetukset kysyi salasanaa, ei huolinut rootin salasanaa eikä sitä käyttäjän salasanaa. Sama homma terminalin käytössä, sudo kun kysyy salasanaa niin kumpikaan ei käynyt... Asensin uudelleen. Defaulttina.

Asennus onnistui, ja kaikki toimii nyt niin kuin pitää. Tai ainakin luulen niin. Edelleen on joitain ongelmia mutta ne täytyy vaan säätää, kai.

TohtoriS:n ongelmaan sanoisin että joko latauksessa tai poltossa on tapahtunut virhe. Ei muutakuin torrenttina levykuva ja tsekkaa md5set. Ja uutta asennusta.
-V-

tohtoriS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 83
    • Profiili
Re: Ubuntun asennus ongelmia? (osiointi vinkkejä ym.)
« Vastaus #2 : 06.08.05 - klo:20.48 »
Kiitoksia kommenteista. Kiinnostaisi kuitenkin vielä tietää enemmän tuon bootable ilmaisimen tarkoituksesta ja mihin osioon se kannattaisi asentaa ym. ennen uutta yritystä.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun asennus ongelmia? (osiointi vinkkejä ym.)
« Vastaus #3 : 06.08.05 - klo:21.05 »
Kiitoksia kommenteista. Kiinnostaisi kuitenkin vielä tietää enemmän tuon bootable ilmaisimen tarkoituksesta ja mihin osioon se kannattaisi asentaa ym. ennen uutta yritystä.

kyse on siitä miltä osiolta bootataan, kuten jo päättelitkin. voit antaa sen olla siellä windows-osiolla.
Janne