Miten se voi olla niin vaikeaa kirjoittaa konsoliin sudo su
ja antaa oma salasana?
Esimerkiksi minulla homma ei toimi, hokee väärää salasanaa. Kuitenkin olen päässyt Ubuntuun fossiilina paneelista, missä fossiilin salasana kysyttiin.
Tyhmille käyttäjille, joilla ei ole kokemusta Debianista tai Ubuntusta, voisitteko ystävällisesti selittää, miten asennus tulisi hoitaa, jotta
a) yhden käyttäjän koneessa ei turhaan kysyttäisi salasanaa
b) miten rootille asennuksen yhteydessä annettaisiin eri salasana kuin sille yhdelle käyttäjälle, joka siis kuulema kirjoittamalla "sudo su" pääsee mellastamaan roottina eli superjuuserina. Kun se yksi käyttäjä on vanha kalkkis, joka helposti sotkee hommansa.
PS: Yleensä kehoitetaaan käyttämään man:nia. jos kirjoitan "man sudo" saan pitkän selityksen, mistä en kuitenkaan onnistunut löytämään optiota "su", ehkä rähmäisen silmäni tähden. "man su" tuotti ihan järkevää tekstiä, eli sen pitäisi myös toimia Ubuntussa, mutta kun se kysyy salasanaa, niinkuin sen pitääkin tehdä!
Mitä tulee yleisessä käytössä olevien ruokottomien ja kirosanojen naputtelemiseen, olen sitä mieltä, että se osoittaa huonoa kirjallista kyvykkyyttä. Tuskin on kenellekään jäänyt epäselväksi, mitä tunteita minussa on herännyt Ubuntun asennus- ja virittelysirkuksen aikana. Vaikka en ole tänne ladellut niitä ilmauksia, mitä tietokoneraukkani on joutunut kuulemaan. Käytettävissä on hymiöitäkin!