Kirjoittaja Aihe: Elektroniikan suunnitteluohjelma  (Luettu 3927 kertaa)

Remontti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
Elektroniikan suunnitteluohjelma
« : 15.10.07 - klo:17.35 »
Mikäs olisi sellainen hyvä Ubuntussa pyörivä ohjelma jolla voisi piirtää elektroniikan piirikaavioita ja kääntää sen painopiirilevyn layoutiksi?

jean

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Elektroniikan suunnitteluohjelma
« Vastaus #1 : 15.10.07 - klo:18.50 »
eagle

peran

  • Vieras
Vs: Elektroniikan suunnitteluohjelma
« Vastaus #2 : 15.10.07 - klo:23.53 »
PCB-kin lieneen osaa vapaista ohjelmista, mutta en ole päässyt ko. ohjelman kanssa sinuiksi.

Eaglella ei saa tehdä kaupallisia sovelluksia, ellei osta lisenssiä.  :(

Remontti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
Vs: Elektroniikan suunnitteluohjelma
« Vastaus #3 : 16.10.07 - klo:20.06 »
PCB-kin lieneen osaa vapaista ohjelmista, mutta en ole päässyt ko. ohjelman kanssa sinuiksi.

Eaglella ei saa tehdä kaupallisia sovelluksia, ellei osta lisenssiä.  :(

Se nyt on pikkuongelma.  Nää mun rakentelut on kyllä kaukana kaupallisuudesta.

PCB:llä näyttäisi onnistuvan vain piirilevyn piirtelyt, joka sinällään olisi riittävää jos jostain löytyisi levylle sijoiteltavien komponenttien symbolit. Kaiketi suunni piirilevy tehdään komponenttien mukaan eikä johtojen mukaan. Ja komponenttisymbolien pitäisi olla vielä oikean suhteisia jotta reijitykset tulee oikein. Meinasin (ainakin) yhden suodatin-vahvistin-virtalähde-yhdistelmän piirtä samalle levylle. Valmiusta skemaa kun ei näytä kovin helposti netistäkään löytyvän.

peran

  • Vieras
Vs: Elektroniikan suunnitteluohjelma
« Vastaus #4 : 16.10.07 - klo:21.01 »
PCB-kin lieneen osaa vapaista ohjelmista, mutta en ole päässyt ko. ohjelman kanssa sinuiksi.

Eaglella ei saa tehdä kaupallisia sovelluksia, ellei osta lisenssiä.  :(

Se nyt on pikkuongelma.  Nää mun rakentelut on kyllä kaukana kaupallisuudesta.

PCB:llä näyttäisi onnistuvan vain piirilevyn piirtelyt, joka sinällään olisi riittävää jos jostain löytyisi levylle sijoiteltavien komponenttien symbolit. Kaiketi suunni piirilevy tehdään komponenttien mukaan eikä johtojen mukaan. Ja komponenttisymbolien pitäisi olla vielä oikean suhteisia jotta reijitykset tulee oikein. Meinasin (ainakin) yhden suodatin-vahvistin-virtalähde-yhdistelmän piirtä samalle levylle. Valmiusta skemaa kun ei näytä kovin helposti netistäkään löytyvän.

Itse teen kyllä itse piirilevyt, jolloin viivanleveys on todellakin leveys.

Piirilevyn suunnittelussa käytän kaupallista Sprint Layout-ohjelmaa winellä.

Silläkään ei saa tehdä kaupallisia sovelluksia, mutta on yksinkertaisempi käyttää kuin PCB tai Eagle.

Kyseinen ohjelma löytyy bebekistä (http://www.bebek.fi) hinta 65 € + posti ja toimituskulut.
Edit, jos yrität ostaa ko. tuotetta bebekistä, laita hakuun sprint, niin eiköhän löydy. Bebekin sivut kilpailevat mielestäni Suomen huonoimmasta portaalista tasaväkisesti CruzBrokerin kanssa.

Sillä on varsin mukava tehdä yksinkertaisia joutossuunnitelmia, jonka sitten tulostaa kalvolle ja valottaa piirilevyyn, kehittää ja syövyttää. Osaa exportata .bmp, gif, .hpgl :ksi

Tosin itse olen tulostanut suoraan kalvolle - tosin se oli windows-aikaa se.
« Viimeksi muokattu: 16.10.07 - klo:21.05 kirjoittanut peran »

Remontti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
Vs: Elektroniikan suunnitteluohjelma
« Vastaus #5 : 23.10.07 - klo:22.07 »
PCB-kin lieneen osaa vapaista ohjelmista, mutta en ole päässyt ko. ohjelman kanssa sinuiksi.

Eaglella ei saa tehdä kaupallisia sovelluksia, ellei osta lisenssiä.  :(

Se nyt on pikkuongelma.  Nää mun rakentelut on kyllä kaukana kaupallisuudesta.

PCB:llä näyttäisi onnistuvan vain piirilevyn piirtelyt, joka sinällään olisi riittävää jos jostain löytyisi levylle sijoiteltavien komponenttien symbolit. Kaiketi suunni piirilevy tehdään komponenttien mukaan eikä johtojen mukaan. Ja komponenttisymbolien pitäisi olla vielä oikean suhteisia jotta reijitykset tulee oikein. Meinasin (ainakin) yhden suodatin-vahvistin-virtalähde-yhdistelmän piirtä samalle levylle. Valmiusta skemaa kun ei näytä kovin helposti netistäkään löytyvän.

Itse teen kyllä itse piirilevyt, jolloin viivanleveys on todellakin leveys.

Piirilevyn suunnittelussa käytän kaupallista Sprint Layout-ohjelmaa winellä.

Silläkään ei saa tehdä kaupallisia sovelluksia, mutta on yksinkertaisempi käyttää kuin PCB tai Eagle.

Kyseinen ohjelma löytyy bebekistä (http://www.bebek.fi) hinta 65 € + posti ja toimituskulut.
Edit, jos yrität ostaa ko. tuotetta bebekistä, laita hakuun sprint, niin eiköhän löydy. Bebekin sivut kilpailevat mielestäni Suomen huonoimmasta portaalista tasaväkisesti CruzBrokerin kanssa.

Sillä on varsin mukava tehdä yksinkertaisia joutossuunnitelmia, jonka sitten tulostaa kalvolle ja valottaa piirilevyyn, kehittää ja syövyttää. Osaa exportata .bmp, gif, .hpgl :ksi

Tosin itse olen tulostanut suoraan kalvolle - tosin se oli windows-aikaa se.

Joo... kyllähän noita wintoosalle on vaika millämitalla. Crocoklips on myös ihan kätevä. Linukalle ei näköjään ole sallaista kunnon ohjelmaa jolla sais piirrettyä kytkentäkaavan ja kun kerooo komponenttien tiedot niin piirilevyksikääntäminen on vain sitten pientä korjailua kytkentä viivoissa.