Kirjoittaja Aihe: Kursori hyppii ylöspäin 5,3 sekunnin välein Ubuntu 7.04  (Luettu 3124 kertaa)

jorma-olavi

• Käyttäjä
    • Profiili
 Olen kesästä alkaen opetellut Ubuntun käyttöä ja olisin enemmän kuin tyytyväinen ellei allakerrottu ilmiö olisi putkahtanut esille.
Olen pantannut tätä koska en ole saanut selville mihin tämä tapaus oikeasti kuuluisi, keskusteluihin vai muualle. Olisin kiitollinen jos aluksi opastaisitte mihin tämä pitää lähettää ?

2007-05- alkaen on esiintynyt aluksi silloin tällöin mielenkiintoinen ilmiö :
1. Kun kursorilla (esim. hiirellä) maalasi alasvetovalikosta jonkin rivin,
alkoi maalaus (ei itse rivi)vaeltaa ylöspäin = se hyppää yhden rivin ylöspäin aina 5,3 sekunnin välein. Joissakin alasvetovalikoissa se meni ylös ja aloitti sen jälkeen alhaalta uudestaan jos jätti valikon auki.
2. Sama tapahtuu jos sijoittaa tekstiä editointaessa kursorin vaikka kirjainten väliin. Teksti- / taulukko editoinnissa hyppiminen pysähtyy ylimmälle riville. Jos ylin rivi ei ole näkyvissä, niin ? vierittää taulukkoa kunnes ollaan ylärivillä.
Tekstissä kursori siirtyy ilmeisesti samaan tapaan kuin siirtämällä kursoria nuolella ylöspäin.

3. Itse hiiren kursori ei vaella, vaan se on koko ajan siirrettävissä jos ei napauta vasenta painiketta. Napautuksen jälkeen (= kursori sijoitetaan uuteen kohtaan) uusi kursori (tekstissä) alkaa hyppiä ylöspäin.

4. Työpöydällä olevien ikonien välillä hyppiminen tapahtuu, pysähtyen ylimpään ikoniin.

5. Työpöydällä olevien avoimien ikkunoiden välillä kursorin EI hypi. Ainoastaan aktiivisen ikkunan sisällä avoinna olevassa tiedostossa.

6. esiintyy myös päätenäytössä, silloin kelaa komentopuskurin ("bash_history" ?) sisältöä ylöspäin.
Komentorivillä esiintyy joskus hypyn yhteydessä seuraava merkkijono ^[[A
= potenssimerkki, vasen hakasulku, vasen hakasulku, iso a.
--------------
Kaikki yllämainitut tapahtuvat aina 5,3 sekunnin välein.
Kun aikanaan (2007-06) havaitsin ilmiön eka kerran, niin yritin poistaa juuri aikaisemmin asentamani ohjelmat, mutta mikään niistä ei auttanut.
Ubuntun päivityksien peruutusta en lähtenyt edes yrittämään ( onko edes mahdollistakaan ?).
Minulle jäi tuntuma että voisiko liittyä Ubuntun päivityksiin ?
------------
terveisin jorma-olavi

PelkonenBrother

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Kursori hyppii ylöspäin 5,3 sekunnin välein Ubuntu 7.04
« Vastaus #1 : 15.10.07 - klo:15.44 »
Musta tämä kuulostaa siltä että näppäimistössä olisi jotakin vikaa, kun kaikki vikojen kuvaukset saisi tehtyä itse painamalla nuolta ylöspäin.. Tosin ihan en ymmärrä tuota miten se tapahtuu aina tasan 5.3 sekunnin välein. No ehkä sieltä saattaisi olla viaillinen nappi tai jokin johdin joka lähettää singnaalin koneelle aina tuona aikana? Oletko kokeillut eri näppistä, tai kyseistä näppistä toiseen koneeseen jos vika siirtyisi sitten sinne..

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #2 : 16.10.07 - klo:12.38 »
Miten mittasit että se on tasan 5,3 sekuntia? :o
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Risto H. Kurppa

• Käyttäjä
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
« Vastaus #3 : 16.10.07 - klo:12.42 »
Miten mittasit että se on tasan 5,3 sekuntia? :o
10 hyppyä 53 sekuntia ;)

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

PelkonenBrother

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 16.10.07 - klo:17.03 »
10 hyppyä 53 sekuntia ;)

Olettaen tietenkin että jokainen hyppy on aina tasaisin väliajoin.. :)

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #5 : 17.10.07 - klo:14.38 »
Keskiarvo...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jorma-olavi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 17.10.07 - klo:17.20 »
Laskin kellon kanssa 20 hyppyä ja sain tulokseksi 106 sekuntia. En ole ruvennut sen tarkempiin mittauksiin. Muutamina päivänä pienemmillä näytemäärillä tulokset ovat olleet luokkaa 5-6 sekuntia.
Kiitokset PelkonenBrotherille mainiosta vinkistä, epäilin itse kaikkea muuta.

Ostin eilen uuden usb-näppiksen, ilmiö on vähentynyt mutta ei kokonaan hävinnyt.
Windowsissa (Vista tällä samalla koneella) ilmiö ei esiinny lainkaan. Toista Linux konetta minulla ei ole. Molemmat näppikset toimivat normaalisti win koneessa.
Uusin havainto on että Linuxissa ScrollLock valo ei syty kun ilmiö on päällä. NumLock ja Caps toimivat normaalisti.
Linuxin päätteellä tulee "[A" merkkejä (=vasen hakasulku, iso A) 5,3 sekunnin tahtiin kun vika on päällä.
t. jorma-olavi
« Viimeksi muokattu: 17.10.07 - klo:21.28 kirjoittanut jorma-olavi »