Kirjoittaja Aihe: Suurten tiedostojen lähettäminen  (Luettu 6774 kertaa)

Ubumpi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Suurten tiedostojen lähettäminen
« : 13.10.07 - klo:14.07 »
Sähköpostillahan ei yleensä saa kovin suuria tiedostoja lähetettyä, ei ainakaan gigojen kokoisia. Mikäpä olisi hyvä ratkaisu, kun vastaanottajallakaan ei välttämättä ole aina ole kummoista tietoteknistä osaamista/halua?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Suurten tiedostojen lähettäminen
« Vastaus #1 : 13.10.07 - klo:14.49 »
Sähköpostillahan ei yleensä saa kovin suuria tiedostoja lähetettyä, ei ainakaan gigojen kokoisia. Mikäpä olisi hyvä ratkaisu, kun vastaanottajallakaan ei välttämättä ole aina ole kummoista tietoteknistä osaamista/halua?

tiedostoja ei ole edes kamalasti järkeä lähettää sähköpostin kautta. oikeampi ratkaisu on varmaan siirtää tiedosto suoraan kohdekoneelle tai tarjoilla sitä omalta koneelta jonkun palvelinsoftan kautta. tosin noissa vaihtoehdoissa molempien koneiden pitää olla samaan aikaan päällä joten helpompaa on varmaan käyttää jotain netistä löytyvää tiedostojen siirtoon tarkoitettua palvelua (sikäli kun siirrettävä tieto ei ole kovin salaista).

eli sinä lataat tiedoston jollekin palvelimelle ja toimitat vastanottajalle urlin josta tiedoston pääsee lataamaan. itse en ole noita käyttänyt, mutta nopea gooletus löysi esim. tällaisen:
http://www.gigasize.com/

en tiedä onko palvelu hyvä vai huono, koska en ole sitä käyttänyt. joku asiaan perehtynyt voi varmaan antaa parempia suosituksia :)
Janne

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Suurten tiedostojen lähettäminen
« Vastaus #2 : 14.10.07 - klo:04.12 »
Villi veikkaus että palveluntarjoaja kiinnostuu myös jos yrittää sähköpostilla jatkuvasti lähetellä todella suuria tietomääriä??
Mutta asiaan,ehdottomasti helpoin tapa on joko Messenger tai Skype tiedostonsiirtoon. Noilla kummallakin muistaakseni toimii niin että aloittaa "chatin" toisen kanssa ja raahaa tiedoston kyseiseen ruutuun. Toinen hyväksyy vastaanoton ja tiedosto lähtee valumaan koneelle. Todella yksinkertaista, mutta joskus yhteys on hiukan hidas. Itse en kyllä kuitenkaan lähettäisi mitään erittäin yksityistä/arkaluontoista tietoa noiden avulla. Tosin suomeksi kirjoitettu dokumentti on jo aika hyvä kryptaus www mittakaavassa ;)

Nopea ja suht helppo tapa on siirtää FTP:llä suoraan toisen koneelle, mutta toisen pitää osata silloin tehdä palvelin ja toisen pitää tietää sen IP eikä ole täysin turvallinen, mutta enemmän itse luottaisin FTP siirtoon kuin noihin kahteen aiempaan.

Ilmeisesti tämä on hyvin turvallinen tapa, mutta vaatii perehtymistä.
« Viimeksi muokattu: 14.10.07 - klo:04.26 kirjoittanut qwertyy »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Suurten tiedostojen lähettäminen
« Vastaus #3 : 14.10.07 - klo:13.23 »
Mutta asiaan,ehdottomasti helpoin tapa on joko Messenger tai Skype tiedostonsiirtoon.

tässä tietty pitää muistaa, että ainakin MSN:n käyttöehdoissa lukee, että sen kautta saa lähettää vain tavaraa jonka itse omistaa ja että palvelun ylläpäitäjä saa kaiken palvelun välityksellä lähetetyn datan käyttöoikeudet ilman maksettavia rojalteja automaattisesti.

aika perunat ehdot minusta, mutta juuri kukaan ei tunnu välittävän, joten mitäpä sitä. itse en suostu palvelua noin huonoilla ehdoilla edes käyttämään.
Janne

HaTo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Suurten tiedostojen lähettäminen
« Vastaus #4 : 15.10.07 - klo:17.21 »
Sähköpostillahan ei yleensä saa kovin suuria tiedostoja lähetettyä, ei ainakaan gigojen kokoisia. Mikäpä olisi hyvä ratkaisu, kun vastaanottajallakaan ei välttämättä ole aina ole kummoista tietoteknistä osaamista/halua?
Tällainen tuli joskus vastaan, itse en ole kokeillut.
"Voit mm. käyttää Upload-ohjelmia, kuten Bigupload tai Megaupload
esimerkiksi.
Tieto vain uploadataan kyseiselle ohjelmalle, josta vastaanottaja saa
määrätyllä linkillä tiedoston ladattua. Tiedosto zippautuu ohjelmassa
automaattisesti.
Esimerkiksi Biguploadin ilmainen määrä on 500MB.  Tiedostot poistuvat
automaattisesti (jonkun) määräajan kuluessa."
T:HT

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Suurten tiedostojen lähettäminen
« Vastaus #5 : 15.10.07 - klo:23.00 »
tässä tietty pitää muistaa, että ainakin MSN:n käyttöehdoissa lukee, että sen kautta saa lähettää vain tavaraa jonka itse omistaa ja että palvelun ylläpäitäjä saa kaiken palvelun välityksellä lähetetyn datan käyttöoikeudet ilman maksettavia rojalteja automaattisesti.

aika perunat ehdot minusta, mutta juuri kukaan ei tunnu välittävän, joten mitäpä sitä. itse en suostu palvelua noin huonoilla ehdoilla edes käyttämään.
Kannattaisi ehkä lukea nuo käyttöehdot hiukan tarkemmin "Käyttäjä myöntää kuitenkin Microsoftille oikeuden käyttää, kopioida, jakaa, näyttää, julkaista ja muokata käyttäjän lähettämää palveluun liittyvää aineistoa".

"MSN:n käyttöehdoissa lukee, että sen kautta saa lähettää vain tavaraa jonka itse omistaa" Onko olemassa palveluita joissa saat laillisesti lähettää muunlaisia tiedostoja? Kaikista näkemistäni nettipalveluista löytyy sama ehto....  ::)
Käyppäs lukaiseen ensimmäisenä vaikka ISP:si ehdot :)
« Viimeksi muokattu: 15.10.07 - klo:23.02 kirjoittanut qwertyy »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Suurten tiedostojen lähettäminen
« Vastaus #6 : 16.10.07 - klo:00.17 »
Kannattaisi ehkä lukea nuo käyttöehdot hiukan tarkemmin "Käyttäjä myöntää kuitenkin Microsoftille oikeuden käyttää, kopioida, jakaa, näyttää, julkaista ja muokata käyttäjän lähettämää palveluun liittyvää aineistoa".

kannattaisi ehkä olla olettamatta, että en ole lukenut noita ehtoja. sivulla:
http://tou.live.com/en-us/default.aspx

lukee kohdassa 8 jotta:
Lainaus
You may be able to submit materials for use in connection with the service.  Except for material that we license to you, we do not claim ownership of the materials you post or otherwise provide to us related to the service (called a “submission”). However, by posting or otherwise providing your submission, you are granting to the public free permission to:
* use, copy, distribute, display, publish and modify your submission, each in connection with the service;
* publish your name in connection with your submission; and
* grant these permissions to other persons.

This section only applies to legally permissible content and only to the extent that use and publishing of the legally permissible content does not breach the law.  We will not pay you for your submission. We may refuse to publish, and may remove your submission from the service at any time.  For every submission you make, you must have all rights necessary for you to grant the permissions in this section.

kyse ei ole palveluun liittyvästä aineistosta. tuota on hieman lievennetty, mutta käyttöoikeus säilyy jos sen käyttämisellä on mitään kytköksiä palveluun.

"MSN:n käyttöehdoissa lukee, että sen kautta saa lähettää vain tavaraa jonka itse omistaa" Onko olemassa palveluita joissa saat laillisesti lähettää muunlaisia tiedostoja? Kaikista näkemistäni nettipalveluista löytyy sama ehto....  ::)

melkoisia nettipalveluita sinä käytät. minä voin esimerkiksi hyvin lähettää kaverini luvalla kaverini ottamia valokuvia, mutta minulla ei ole mitään oikeutta luovuttaa niiden käyttöoikeutta kenellekään kolmannelle osapuolelle.

sähköposti taidetaan vieläkin lukea kirjesalaisuuden piiriin, enkä minä ole antanut kenellekään sähköpostilaatikkojeni ylläpitäjistä lupaa julkaista postejani vaikkapa palvelunsa markkinointitarkoituksissa. ikävää jos sinä olet tehnyt niin.

Käyppäs lukaiseen ensimmäisenä vaikka ISP:si ehdot :)

minä olen lukenut nekin. sinulla on tietysti hyvä syy olettaa, etten ole lukenut niitäkään. jepjep.
Janne

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Suurten tiedostojen lähettäminen
« Vastaus #7 : 16.10.07 - klo:00.29 »
melkoisia nettipalveluita sinä käytät. minä voin esimerkiksi hyvin lähettää kaverini luvalla kaverini ottamia valokuvia, mutta minulla ei ole mitään oikeutta luovuttaa niiden käyttöoikeutta kenellekään kolmannelle osapuolelle.

sähköposti taidetaan vieläkin lukea kirjesalaisuuden piiriin, enkä minä ole antanut kenellekään sähköpostilaatikkojeni ylläpitäjistä lupaa julkaista postejani vaikkapa palvelunsa markkinointitarkoituksissa. ikävää jos sinä olet tehnyt niin.
Luulin että ymmärsit idean etkä pitäisi sitä provona. Eiköhän tuossa ole lainopillisesti idea, että et voi käyttää messengeriä laillisesti esim. linux distrojen jakelukanavana tms. toimintana. Ok kärjistetty esimerkki, mutta idea kuitenkin tuo.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Suurten tiedostojen lähettäminen
« Vastaus #8 : 16.10.07 - klo:00.35 »
Luulin että ymmärsit idean etkä pitäisi sitä provona. Eiköhän tuossa ole lainopillisesti idea, että et voi käyttää messengeriä laillisesti esim. linux distrojen jakelukanavana tms. toimintana. Ok kärjistetty esimerkki, mutta idea kuitenkin tuo.

minulle on aika yhdentekevää mitä tuolla ehdolla tarkoitetaan, jos se on esitetty niin väljästi, että sitä voi käyttää lähes miten tahansa.
Janne

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Suurten tiedostojen lähettäminen
« Vastaus #9 : 16.10.07 - klo:01.17 »
Noh edelleen olen sitä mieltä että tuota ei voi irroittaa tuosta boldatusta yhteydestä ja mikään sinun henkilökohtainen materiaali ei takuulla ole palveluun liittyvää aineistoa ainakaan jos et taiteile mitään M$ logoja niihin :)

Mielestäni on vain hyvä jos vastaavat palvelut kieltävät esimerkiksi kaupallisenkäytön, jota voidaan heti hyödyntää esim. spämmääjiin ja saadaan lopetettua palveluntarjoajan puolesta homma ilman esim. oikeustoimia. Tarkoitan siis että kaikkia käyttöehtoja ei kannata katsoa kuin punaista vaatetta. Jenkkifirmoilla on muutenkin pakko olla vaikka mitä käyttöehtoja tai kaikki ovat heti kuppaamassa.

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Vs: Suurten tiedostojen lähettäminen
« Vastaus #10 : 16.10.07 - klo:10.33 »
nooh, menee taas wahvasti mainostamisen puolelle :) Mutta wippiesillä on ilmainen 500mb:n verkkolevy jota voi käyttää tiedostojen taltioimiseen ja kansioille voi asettaa salasanoja yms... itteasiassa en ole kyllä wippiesin käyttöehtoja kovin tarkkaan syynännyt, joten saattaa olla jotain tekijänoikeus kikkareita sielläkin.